השרים אישרו את חוק עוקף בג”ץ: כיצד תצביע סיעת ‘כולנו’ במליאה?

ועדת השרים לחקיקה אישרה את התיקון שיאפשר לכנסת לחוקק חוקים שפסל בג"ץ, ברוב של 61 ח"כים • בנט, שהתעקש שיצביעו היום - בירך: "זה החוק החשוב ביותר מזה שנות דור" • ואיך תצביע סיעת כולנו במליאה ביום רביעי?
אריה ריבקינד
כ"א אייר התשע"ח / 06.05.2018 14:26

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (ראשון  את הצעת החוק של ח”כ בצלאל סמוטריץ’ להוספת “פסקת ההתגברות” לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

התיקון לחוק יאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל על ידי בג”ץ.

עם זאת נקבע, כי האישור כפוף לכך שבגרסתו הסופית של החוק יקבע שחוק מתגבר יחוקק ברוב של 61 חברי כנסת. כעת תועבר הצעת החוק לאישור הכנסת.

הצעת החוק אמורה לעלות להצבעה כבר ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת.

יו”ר הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד שדחפו לאישורו של החוק: “הממשלה היום התחילה בבניית חומת ההפרדה בין שלוש הרשויות. התערבות בג”ץ בחקיקה ובהחלטות ממשלה חרגה מזמן מהנורמה המקובלת. פסקת ההתגברות תחזיר את אמון הציבור בבית המשפט העליון ותשיב את תפקידיהן המקוריות של הרשויות: הכנסת מחוקקת, הממשלה מבצעת, בית המשפט מפרש. אל לה לרשות להתערב בחברתה. יש לזכור כי הכנסת, כמייצגת את העם, היא הריבון כמו בכל דמוקרטיה מתוקנת”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביקש תחילה לדחות את ההצבעה, אמר מוקדם יותר לראשי סיעות הקואליציה: “כדי להיות מעשיים עם פסקת ההתגברות, צריך להידבר עם כל הגורמים בקואליציה על מנת להגיע לנוסחה מוסכמת”.

לקראת ההצבעה מחריף המתח סביב החוק בעיקר בסיעת ‘כולנו’ –  בה קיימים חילוקי דעות חריפים בין חברי הסיעה סביב ההצעה.

שר האוצר משה כחלון, הבהיר שהוא מתנגד לחוק: “סיעת כולנו תתנגד לחוק פסקת ההתגברות במליאת הכנסת. העברת החוק בוועדת שרים לחקיקה היא הפרה של ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק. סיעת כולנו תמשיך להיאבק נגד חקיקת פסקת ההתגברות ונלחם לא נתן לגורמים קיצוניים להוביל את סדר יומה של מדינת ישראל.

“אמרנו בשבועות האחרונים שאנו מוכנים לייצר דיון רחב על הסדרת היחסים בין בית המשפט לכנסת, זהו מהלך שיש לעשות בהסדרה, לאחר שנים שהנושא לא טופל ולא בקיצוניות כפי שהתרחשה היום ובצד צדדיות כפי שפעלו היום”.

אולם למרות הודעה זו, שר הבינוי והשיכון גלנט, מספר 2 בכולנו, תמך בהצעה בישיבת ועדת השרים לחקיקה והצביע בעדה.

גם שר הכלכלה אלי כהן לא הגיע לישיבה לצורך התנגדות להצעה, וכך עברה ההצעה פה אחד.

מאוחר יותר צייץ כחלון: “לא ניתן לקיצוניים להכתיב את סדר היום בישראל. העברת חוק פסקת ההתגבות בועדת שרים לחקיקה היא הפרת ההסכם הקואליציוני ופגיעה בשלטון החוק.

|עצוב לראות איך חבורת קיצוניים לוקחת את תושבי דרום תל אביב כבני ערובה בשביל מאבק על כמה מנדטים וכותרות בעיתונים. כפי שהתחייבתי, נתמוך בכל פיתרון שיביא מזור אמיתי לתושבי דרום תל אביב ולהרחקת המסתננים. אם הם לא מסוגלים להביא את הפתרון, אנחנו נביא אותו”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות