שורט טרייד, שהפעילה סניפים בב”ב וירושלים – קרסה: ‘קשיים כלכליים’

מאות סוחרים שהיו רשומים בחברת שורט טרייד, שהפעילה שני סניפים בבני ברק ובירושלים, והפסיקה את פעילותה - איבדו, לפי הערכות, עשרות מיליוני שקלים • הבוקר יתקיים בבית המשפט דיון דחוף בבקשת פירוק שהגישו הסוחרים שנפגעו
שייע קליין
כ"א אייר התשע"ח / 06.05.2018 00:08

בשבוע שעבר שיגר מנכ”ל חברת ‘שורט טרייד’, שלומי נוימן, הודעה לאלפי סוחרים ישראלים שסחרו בבורסה האמריקאית באמצעות החברה – הודעה: “הריני להודיע בזאת כי החל מרגע זה אנו נאלצים להפסיק באופן מיידי את פעילות החברה בשל קשיים כלכליים וביורוקרטיים שאתם אנו מתמודדים בחודשים האחרונים”.

עוד באותו ערב שיגרה גם מערכת Trader DAS, פלטפורמת המסחר שעמה עבדה ‘שורט טרייד’, הודעה לכלל הסוחרים ובה נכתב כי היא מפסיקה באופן מיידי את הגישה שלהם למערכת. DAS ציינה בהודעה, כי היא לא מחזיקה בכספים של הסוחרים, וכי גם היא נפלה קורבן ל’שורט טרייד’, שחייבת לה כסף רב.

יסמין גואטה, המדווחת ב’דה מרקר’ את קריסת חברת ‘שורט טרייד’, אומרת כי מדובר – על פי הערכות – בעשרות מיליוני שקלים שנעלמו.

הסכומים האלה הופקדו על ידי הסוחרים בחשבון נאמנות בבנק מזרחי טפחות, לצורך ביצוע פעולות מסחר בבורסה האמריקאית, אלא שנכון להיום בחשבון הנאמנות של החברה יש אלפי שקלים בודדים בלבד. לפי ‘דה מרקר’, כל ניסיון של הסוחרים לקבל בחזרה את כספם עלה בתוהו.

גם ניסיונותיהם של הסוחרים – שהקימו גם קבוצת הפייסבוק – לאתר את נוימן ולקבל ממנו תשובות נכשלו.

עם זאת, ביום שישי אחר הצהריים הם קיבלו ממנו אי־מייל, שבו נכתב: “לא ברחתי ולא יצאתי מהארץ. אני לוקח אחריות ומשתף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים בתהליך פירוק החברה. אני מקווה שבמהלכו יתבהרו הדברים ויוכח כי מעולם – לא אני ולא כל עובד אחר בחברה – לקח כסף לכיסו הפרטי.

“חברת שורט טרייד מעולם לא היתה פירמידה ולא התנהלה באופן כזה, ולצערי, המצב נוצר עקב טעויות כלכליות בניהול שלי ובשיתופי הפעולה של החברה. אני מבין את כעסכם, ולבי כואב את הפגיעה הקשה שכל אחד ואחת מכם חווה. אני מבטיח לפעול ככל שניתן על מנת להביא לפתרון יעיל למצב שאליו נקלעתם”.

‘שורט טרייד’ היא חברת ברוקראז’ פרטית, הרשומה באיי הבתולה הבריטיים. היא התחילה את פעילותה ב–2008, הציעה שירותים של פלטפורמת מסחר מול הבורסה האמריקאית. מאתר החברה באינטרנט עולה כי יש לה שני סניפים, בבני ברק ובירושלים. מאז הקמתה, סחרו באמצעותה אלפי בני אדם, שהפקידו לשם כך עשרות מיליוני שקלים בחשבון הבנק שלה.

לפי ‘דה מרקר’, בסוף השבוע פנו חלק מהסוחרים לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשת פירוק ל’שורט טרייד’, בתקווה כי מינוי מפרקים לחברה יסייע קודם כל באיתורו של נוימן, בהתחקות אחר הכספים שנעלמו, ובחקירת נסיבות הפרשה.

בבקשת הפירוק ציינו הסוחרים כי ‘שורט טרייד’ לא משיבה לפניותיהם. “עולה חשש ממשי שהחברה וקברניטיה פעלו בדרך של תרמית והצגת מצגי שווא כלפי הסוחרים באשר להשקעותיהם המנוהלות דרכה, כאשר ספק רב אם ההשקעות שעליהן דיווחה החברה לסוחריה אכן בוצעו”.

בעקבות הבקשה, קבע נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, דיון דחוף שיתקיים הבוקר (ראשון).

בינתיים, הוא מינה את עורכי הדין מיכאל חינצ’ין ועמית פינס לבעלי תפקיד בחברה, הורה להם לתפוס את הנכסים שלה ולהציב שמירה על הרכוש שלה כדי למנוע הברחת נכסים.

בהמשך תצטרך המשטרה לרדת לעומקן של נסיבות הפרשה הזאת, שמעוררת סימני שאלה גדולים.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה ל’דה מרקר’: “חברת שורט טרייד אינה כלולה במסגרת הגופים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך. לכן, כל טענה בנוגע להתנהלות פלילית לכאורה בפעילותה יש להפנות למשטרת ישראל.

“..למיטב היכרות הרשות את פעילות החברה, היא אינה כלולה במסגרת הגופים המפוקחים על ידי רשות ניירות ערך. רשות ניירות ערך חוזרת ומזהירה את המשקיעים מהציבור מפני הסיכונים הרבים הכרוכים בהשקעה בגופים או באמצעות גופים בלתי־מפוקחים, ומפצירה בהם לברר מראש אם גופים אלה מפוקחים, וכיצד. המידע בדבר גופים מפוקחים מפורסם באתר האינטרנט של רשות ניירות ערך”.

את תגובתו של נוימן לא הצליחו ב’דה מרקר’ להשיג.

• לכתבה המלאה בדה מרקר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שכחתם את האחריות של המכללה ששלחה אליהם אנשים כצאן לטבח
    06/05/2018 02:23
    גיא ברנד
  1. ועוד קיבלו עמלות על כל תלמיד וגם ידעו בשבועות האחרונים על הבעיות בשורות טרייד