טוב לדעת • מדוע אנחנו כל כך נהנים מאכילת שוקולד?

החל מגיל צעיר לומדים לזהות את השוקולד - הטעם, המרקם הייחודי והתחושה שמתעוררת לאחר קוביית שוקולד • אז מה יש בו שגורם לנו לאהוב אותו והאם בריא לאכול שוקולד?
מיטל עזר
א' תמוז התשע"ד / 29.06.2014 11:03

שוקולד גדל על העצים:

שוקולד הינו ממתק העשוי מפולי קקאו ולמעשה זרעי עץ ה”קקאו תיאו ברומה”.

לפולי הקקאו טעם חזק ומריר ועל מנת לייצר מהם את הממתק האהוב עוברים הפולים תהליך ארוך. תחילה עוברים תסיסה, לאחר מכן קלייה וטחינה, אשר מהם מקבלים מוצקי קקאו וחמאת קקאו.

בשלב זה ניתן לשלב סוכר ו/או מוצרי חלב לקבלת השוקולד בטעם הרצוי. השלב הסופי נקרא טימפרור: חימום וקירור השוקולד עד התגבשות השוקולד למרקם המתאים.

האם כל השוקולדים זהים?

ברור שלא. כל מי שפותח בונבוניירה יכול להגיד שלכל אחד טעם שונה ומיוחד.

שוקולד מריר – מכיל מוצקי קקאו, חמאת קקאו וסוכר. ככל שאחוזי הקקאו גבוהים יותר כך הוא נחשב איכותי יותר.

שוקולד חלב – מכיל מוצקי קקאו, חמאת קקאו, סוכר ואבקת חלב. אבקת החלב מעניקה לו את הצבע והטעם הייחודי. הוא נמס בקלות בפה הודות לטמפרטורת ההתכה הנמוכה יותר משאר סוגי השוקולד.

שוקולד לבן – מכיל חמאת קקאו, סוכר ואבקת חלב. לרוב אינו מכיל מוצקי קקאו ולכן יש הטוענים כי לא מדובר כלל בשוקולד.

למה אנחנו כל כך נהנים מאכילת שוקולד?

ההנאה והרוגע שמלווה אכילת חטיף שוקולד או סופלה שוקולד חם הינה השפעה ייחודית לשוקולד. מעבר לכמות הסוכר, קיימים במוצקי הקקאו חומרים פעילים בעלי השפעה פיזיולוגית על הגוף.

ראשית, מכיל השוקולד קפאין ותיאוברומין, אשר מעוררים את מערכת העצבים המרכזית. כמו כן, ישנן כמויות קטנות של אנאנדמיד אשר דומה לחומר הפעיל בקנאביס ותורם לתחושת רוגע ואופוריה.

בנוסף, אכילת שוקולד גורמת לשחרור מוליכים עצביים במוח הנקראים דופאמין, סרוטונין ופנילאתילאמין אשר משפיעים על הרגשות שלנו. עלייה ברמות הדופאמין במוח קשורה למעגל התגמול Reward system’ ‘, הגורם לתחושת אופוריה ורצון לאכול עוד ועוד שוקולד. עלייה ברמות הסרוטונין תורמת לתחושת רוגע ופנילאתילאמין משפיע על מצב הרוח ויש המכנים אותו “סם האהבה”.

אמנם ההשפעה הטובה של שוקולד על מצב הרוח הינה זמנית וקצרה, אך אין ספק שהיא קיימת ויש כאלו שיגידו ממכרת.

שוקולד ובריאות. האמנם?

לשוקולד, או יותר נכון לקקאו, יש גם יתרונות בריאותיים, ומעת לעת מתפרסמים מחקרים המעידים על היתרון הבריאותי באכילת שוקולד. זהו נתון מעודד לכל אוהבי השוקולד, אך חשוב לציין כי היתרונות הבריאותיים קשורים לשוקולד מריר ובכמות קטנה.

היתרונות הבריאותיים נובעים מנוכחות הפלאבנואידים בקקאו. אלו הם נוגדי חמצון המגנים מפני רדיקלים חופשיים (מולקולה אשר חסר לה אלקטרון ומנסה “לגנוב” אותו ממבנים ומולקולות אחרות בגוף, ותוך כדי כך גורמת לנזקים ולתגובת שרשרת היוצרת עוד רדיקלים חופשיים).

ישנם מחקרים המציגים כי אכילת שוקולד יכולה לתרום לבריאות הלב על ידי מניעת טרשת עורקים (הצטברות רובד שומני על דפנות העורקים), ירידה בלחץ הדם, הורדה בסיכון לקרישי דם וירידה בסימני דלקת. כמו כן ישנם מחקרים המעידים על שיפור ברמות הסוכר והעמידות לאינסולין.

למרות המחקרים המעודדים הללו, אין המלצה להגביר את צריכת השוקולד כחלק מתזונה נכונה, וחשוב לזכור כי שוקולד מכיל כמויות גדולות של סוכר ושומן ובחבילת שוקולד יש כ-500 קלוריות. לכן ההמלצה היא לצרוך שקולד במתינות 1-4 קוביות ביום.

לסיכום: שוקולד הוא אהבה והנאה, אין לו תחליף וכאשר מדובר בשוקולד מריר בעל ריכוז גבוה של מוצקי קקאו, יש בו גם יתרון בריאותי. את השוקולד מומלץ לצרוך בכמויות קטנות לפי טעם וחשק אישי.

• מיטל עזר היא תזונאית קלינית ויועצת לחברת התזונה הבינלאומית הרבלייף

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות