כל מה שרציתם לדעת על העמותות נחשף כעת: אתר גיידסטאר החדש

נוחי גולד
|
י"ז אייר התשע"ח / 02.05.2018 12:05
משרד המשפטים, בשיתוף ג’וינט ישראל, משיק את אתר גיידסטאר החדש, שכולל מעכשיו מידע ממשלתי מגוון על פעילותן של עמותות וחברות לתועלת הציבור, לרבות פרטים על תרומות, תמיכות ממשלתיות והתקשרויות עם גורמי ממשל

בישראל רשומות כ-18 אלף עמותות וחברות לתועלת הציבור המדווחות מידי שנה לרשם העמותות.

מאגר המידע החדש שעולה לאוויר היום באתר גיידסטאר החדש, ירכז לראשונה את כלל המידע הממוחשב אודותיהן, לרבות מידע שיסונכרן מול מאגרי המידע של רשות התאגידים, רשות המסים, היחידה הממשלתית לחופש המידע והחשב הכללי במשרד האוצר.

אתר ‘גיידסטאר ישראל’ עלה לאוויר לראשונה בשנת 2010, כמיזם משותף למשרד המשפטים, יד הנדיב (קרן רוטשילד) וג’וינט ישראל.

בראשית דרכו אפשר האתר לכל מי שמבקש או מתבקש לתרום לעמותה מסוימת, להתנדב בה, או לתת לה שירות, לאתר מידע בסיסי אודותיה באופן מיידי וללא תשלום אגרה – מידע כגון קיומו של אישור ניהול תקין, דוחות מילוליים וכספיים, חמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה וכדומה.

בשנים האחרונות הובילה ועדת ההיגוי של המיזם, בראשות מנכ”לית משרד המשפטים, אמי פלמור, עבודת מטה שמטרתה “להמציא מחדש את מיזם גיידסטאר” ולהתאים אותו לצרכי המשתמשים מצד אחד ולתפיסות הממשלתיות המעודכנות בעניין הנגשת מידע לציבור מצד שני.

אתר גיידסטאר החדש (http://www.guidestar.org.il), שעלה היום לאוויר, הוא יישום ממשלתי מבוסס ענן, בו ניתן למצוא מנגנון חיפוש וסינון מתקדם, המאפשר הצלבת פרטי מידע ובחינת מגמות.

בנוסף למידע הבסיסי שנמשך מתיק העמותה, הפלטפורמה החדשה כוללת מידע פיננסי רב שעד כה לא רוכז בכתובת אחת, כמו מידע על תרומות – כולל תרומות מישות מדינית זרה, פירוט סכומי תמיכות ממשלתיות שקיבלה העמותה, פירוט התקשרויות בין העמותה לבין המדינה, היקף המחזור הכספי, קיומו של אישור זיכוי ממס לתרומות ועוד.

האתר החדש מותאם כמובן לשימוש באמצעות מכשירים ניידים.

האתר החדש פותח במסגרת מיזם גיידסטאר ישראל, אותו מובילה רשות התאגידים במשרד המשפטים, בשיתוף ג’וינט ישראל. האתר בתצורתו הנוכחית מבוסס על ניתוח עדכני של צרכי המשתמשים. הפלטפורמה החדשנית שעליה מבוסס האתר מאפשרת העמדת מידע רחב לרשות הציבור ושימוש מושכל במידע לצורך מחקר וניתוח של פעילות המגזר השלישי בישראל.

יצוין בנוסף, כי פיתוח האתר בוצע על-ידי אגף מערכות מידע במשרד המשפטים, אשר קיבל לפני כשנה את האחריות הטכנולוגית על המיזם, לאחר שוועדת ההיגוי בראשות פלמור החליטה להעביר את ההיבטים הטכנולוגיים של הפרויקט, שבוצעו עד כה על ידי חברת חיצונית, לאחריות משרד המשפטים.

ניהול מיזם גיידסטאר ישראל מלווה בנוסף על ידי ועדה ציבורית מייעצת, ברשות עו”ד אייל גלובוס, ראש רשות התאגידים, ועו”ד דורון אבני, דירקטור מדיניות וקשרי ממשל בגוגל. בוועדה חברים נציגים בכירים מהממשלה, מהשלטון המקומי, מהמגזר העסקי ומהמגזר השלישי.

מנכ”לית משרד המשפטים ויו”ר ועדת ההיגוי של המיזם, אמי פלמור: “כמנכ”לית משרד המשפטים מוטלת עלי אחריות להטמיע את עקרון השקיפות וחופש המידע בכל תחומי הפעילות של המשרד. אנחנו פועלים ברוח החלטות הממשלה עד שכל מאגר מידע שמצוי בידי משרד המשפטים יהיה נגיש ופתוח לציבור על גבי פלטפורמות חדשניות שמאפשרות מחקר ושימוש חופשי בנתונים. לשקיפות בתחום העמותות יש חשיבות מיוחדת בהתחשב בהיקפי הפעילות במגזר השלישי. אני בטוחה שהציבור, התקשורת וגופים עסקיים ואקדמיים רבים ימצאו עניין במידע שעומד כעת לרשותם.”

ראש רשות התאגידים, אייל גלובוס: “באתר גיידסטאר החדש הושקעה מחשבה רבה בתכנון חווית המשתמש. ממשק החיפוש המתקדם והידידותי, מותאם לשימוש במובייל ועונה על דרישות הנגישות בהתאם למגמות עיצוב עדכניות. הקמת האתר היא פרי של שיתוף פעולה רב מגזרי, בין הממשלה, בהובלת משרד המשפטים, לבין החברה האזרחית בישראל, בהובלת ג’וינט ישראל, המביא לידי ביטוי תפיסה חדשנית של שקיפות המבוססת על הצגה של מידע ממקורות ממשלתיים לצד מידע שנמסר ומתעדכן על ידי הארגונים עצמם.”