ביה”ד הארצי ביטל ההחלטה לאסור את הקורסים הנפרדים

בית הדין קיבל את ערעור המדינה בעתירה שהגישה שדולת הנשים נגד הקורס במתכונתו הנפרדת • בין נימוקי בית הדין: המשתתפים בקורס עשו זאת מתוך ציפייה מסויימת לקונספט שהובטח להם • הגר"י יוסף במכתבו: "לא מדובר בחששות של 'חומרא' אלא יסוד שמירת התורה"
אליעזר היון
ט"ז אייר התשע"ח / 01.05.2018 15:33

סאגת הקורסים הנפרדים: בית הדין הארצי לעבודה ביטל היום (שלישי) את ההחלטה להקפיא קורס לצוערים חרדים עד שישולבו בו נשים. בכך, קיבל בית הדין את ערעור המדינה בעתירה שהגישה שדולת הנשים נגד הקורס במתכונתו הנפרדת. כך פורסם  לראשונה בעיתון ‘הארץ’.

כפי שפורסם בחרדים 10, הורה בית הדין לעבודה לפני מספר שבועות לנציבות שירות המדינה לצרף לפחות עשר נשים לקורס צוערים לשירות המדינה, המתקיים כיום בהפרדה ומיועד לעידוד שילוב החרדים בשירות המדינה.

על פי הכרעת בית הדין, במידה והוראה זו, כלומר שילוב נשים כבר בקורס הנוכחי שבו משתתפים נכון לעכשיו גברים בלבד, לא תמולא בתוך חודש ימים – התכנית תיגנז והקורס יבוטל.

אלא שהיום, כאמור, ביטל בית הדין הארצי את ההחלטה בנימוק כי אין לכך רלוונטיות: “לא ברורה ההיתכנות המעשית של צירוף עשר נשים בשלב הזה של הקורס”…

בית הדין הוסיף כי גם המשתתפים בקורס עשו זאת מתוך ציפייה מסויימת לקונספט שהובטח להם: “על מנת להשתתף בקורס המועמדים עזבו מקומות עבודה ושינו את מצבם תוך שהם מסתמכים על מתכונת הקורס שנקבעה במסמכי המכרז… נכתב כי התוכנית מיועדת לנשים וגברים, אך שלב ההכשרה יתקיים בנפרד”.

השופטים הדגישו כי חוג דומה יפתח בקרוב אף לנשים: “כמו כן, נמסר לנו על ידי המדינה כי קורס דומה עתיד להיפתח לנשים במהלך חודש אוקטובר 2018. עוד נמסר כי קורסים אלה הם בגדר פיילוט, אשר לאחריהם תיבחן המתכונת לעריכתם”.

כזכור, החלטתו הראשונית של בית הדין על איסור קיום קורס נפרד, עוררה תרעומת גדולה בחוגים חרדים שהתבטאו כי בכך פוגע בית הדין בהתפתחות המבורכת של שילוב נשים וגברים חרדים בשירות המדינה. טענות אלו מצטרפות לתחקיר הראשוני בחרדים 10 על איסור המל”ג להפרדה במכללות חרדיות במסלולי התואר השני – החלטה שפגעה במאות נשים חרדיות שבחרו שלא לפנות ללימודים מתקדמים.

גם ברמה ההלכתית הובע זעם רב והראשון לציון הגר”י יוסף אף פנה במכתב למ״מ נציב שירות המדינה, אודי פראוור בו הוא מבקש לבטל את ההחלטה:  אין מדובר בחששות שהן בגדר ‘חומרא’, אלא עניין הנוגע ליסוד שמירת התורה לכל איש מאמין…”

הראשון לציון הדגיש כי לא מדובר כלל בפגיעה בנשים: “ההפרדה בין נשים לאנשים אין בה שמץ פגיעה בזכויות הנשים, ומי כתורתינו הקדושה ודברי רבותינו המדריכים אותנו להיזהר בכבוד האשה, ואדרבה, יהיה הדבר לתועלת וברכה מרובה עבור האנשים והנשים כאחד”.

עו”ד מאיר בוחניק, מפורום קהלת, אשר מייצג נשים חרדיות בעתירה, אומר: “בית הדין הארצי קיבל החלטה נכונה, כאשר קבע שבית הדין האזורי התעלם ממאזן הנוחות וקיבל החלטה שפגעה בעמיתים אבל גם בעמיתות הפוטנציאליות. כפי שקבע בית הדין הארצי, אין כל ספק שקולן של נשים חרדיות צריך להישמע בהליך. פורום קהלת יגיש בקשת הצטרפות להליך, כדי להשמיע את קולן ושלא תהיינה קרבן על מזבח ערכי שוויון אמורפיים, בשעה שבפועל בכלל אין פגיעה בשוויון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות