ניצן על עד המדינה של בניזרי: אולי רוצה להסיר את סטיגמת ה’מוֹיסר’

פרקליט המדינה בראיון: ''אנשים אומרים לי לפעמים 'הלוואי שתפיל את ביבי'. זה משגע אותי" • הודף את הטענות על להיטות-יתר בחקירות של ראש הממשלה • משבח את תפקודה של שקד: בחרה שופטים ראויים בעלי רקורד מרשים • ומסביר מדוע אין להכרזת עד המדינה משה סלע כל משמעות
חיים טוויל
י"ד אייר התשע"ח / 28.04.2018 22:20

פרקליט המדינה שי ניצן יצטרך להכריע בתקופה הקרובה אם להמליץ ליועץ המשפטי אביחי מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

המערכת שבראשה הוא עומד סופגת ביקורת רבה מצד תומכי ראש הממשלה, ולעתים גם מתקפות ישירות של נתניהו עצמו, ומואשמת ברדיפה פוליטית ובאכיפה בררנית.

בראיון שהעניק למיכאל טוכפלד ב’מקור ראשון’, מבהיר ניצן כי הוא ישן טוב בלילה – אבל מדגיש: “קשה לי עם חוסר האמון כלפינו, הנובע מדיסאינפורמציה ואג’נדות שמציפות את התקשורת ומשפיעות על הציבור. אנחנו פועלים מתוך הכרה בחשיבות הצורך שתהיה לנו מדינה מתוקנת יותר, וכאשר אני שומע שמייחסים לנו מניעים זרים או פוליטיים – זה מקומם אותי מאוד. לאנשים קל לומר ‘הוא שמאלני’ או ‘ימני’, במקום להתמודד לגופו של עניין”.

לדבריו, פעמים רבות הציבור אינו מודע ומתבלבל בין שיקולים משפטיים לפוליטיים: ”אנשים אומרים לי לפעמים ‘הלוואי שתפיל את ביבי’. זה משגע אותי. הם חושבים שיש סיכוי שהשיקול שלי יהיה פוליטי, ושאהיה כלי למימוש חוסר אהבתם את ראש הממשלה. אני אומר להם: אתם רוצים להפיל את ראש הממשלה? לשם כך יש בחירות. תפגינו, תצביעו, תעשו מה שאתם רוצים.

”הטיעון שלהם כל כך מופרך, כי אני נמצא במישור אחר לגמרי, בקו מקביל שלא ייפגש לעולם עם השיקול האם נתניהו הוא אהוב הקהל או שנוא נפשו. אני לא עושה את עבודתי כדי להמליך אותו או להפיל אותו”, הוא מסביר.

שי ניצן נשאל האם אין בפרקליטות עודף מוטיבציה להפליל את נתניהו, ומשיב כי ישנן גם טענות הפוכות. ”מי שקורא את ‘הארץ’ מתרשם שיש חבורה במשרד המשפטים שמשימתה ‘לאתרג’ את נתניהו כבר שנה וחצי, שמנהלת חקירה נגדו בלי להגיש כתב אישום ושסגרה את רוב התיקים נגד שרה נתניהו חוץ מתיק אחד קטן.

”הציבור שקורא את זה מאמין בדיוק כמו הציבור שקורא את הטענות על רדיפת ראש הממשלה. קשה לי עם זה. בזמנו, סביב פרשת דרעי, טענו שאנחנו נגד הספרדים. שטויות. הירשזון שנשלח לכלא הוא ספרדי? רמון ספרדי? מביך אותי שאני נאלץ לומר בכלל את הדברים.

”העמדנו לדין ראש ממשלה מ’קדימה’ והגשנו כתבי אישום נגד אחרים שסרחו, מימין ומשמאל. בשנים שייצגתי את השב”כ ואת הצבא וחשבתי שהחוק מאפשר לשב”כ ולצבא להפעיל את האמצעים העומדים לרשותם, טענו שאני ‘חרב להשכיר’ ובוגר ישיבה ימני קיצוני ושטויות אחרות. שנים אחר כך, כשהייתי אחראי לאכיפת החוק בשטחים, קראו לי ‘שמאלני קיצוני’. אני שמאלני קיצוני בדיוק כמו שאני ימני קיצוני. אלה ואלה דברי הבל”.

פרקליט המדינה נשאל גם מה דעתו על השינויים שמחוללת שרת המשפטים איילת שקד במערכת המשפט, והשיב: “שקד שרה רצינית, ומערכת היחסים בינינו מצוינת. היא נוכחה שמדובר בארגון מקצועי שאינו מוטה ימינה או שמאלה, והודתה שדברים רבים ששמעה על הפרקליטות ועליי לפני שהכירה אותנו אינם נכונים.

”היא גם בחרה שופטים ראויים בעלי רקורד מרשים. הייתה ביקורת בעיתון ‘הארץ’ על כך שמינתה חמישה חובשי כיפה למנהלים בכירים במשרד, אבל האמת היא שמונו עשרים ומתוכם ארבעה דתיים. אין לה כלל השפעה על בחירת הפרקליטים, והיא איננה חברה בוועדת המכרזים”.

טוכפלד שאל את פרקליט המדינה גם על משה סלע, עד המדינה שהרשיע את השר לשעבר שלמה בניזרי, ומכריז בשבועות האחרונים בכלי התקשורת: “שיקרתי”.

ניתן: “זה לא המקרה הראשון שזה קורה. סלע קיבל טובת הנאה והבטיח להעיד אמת, וגרסתו במשפט נתמכה בסיועים וראיות שחיזקו את דבריו. שלושה שופטים האמינו לו וקבעו שהוא דובר אמת.

“אחרי עשר שנים, כשאימת הדין כבר איננה על ראשו, הוא מכריז בתקשורת ששיקר. יכולות להיות לכך סיבות רבות. אולי הוא רוצה להסיר מעליו את סטיגמת ה’מוֹיסר’ או שהוא רוצה להתפייס עם מי שהעיד נגדו. למה להאמין לו כעת? אין להכרזתו הנוכחית כל משמעות. שמעתי בתקשורת שהשר לשעבר בניזרי התייעץ עם מקורביו והחליט לא להגיש בקשה למשפט חוזר. נדמה לי שזה מדבר בעד עצמו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות