אסון השיטפון בנחל צפית: 9 נערים ונערות נהרגו, נערה נעדרת

חיים טוויל
|
י"א אייר התשע"ח / 26.04.2018 15:29
קבוצה של 25 נערים ונערות ממכינה קדם צבאית בת”א שעשו את הטיול המסורתי שלהם נקלעו לשיטפון בנחל צפית • נקבע מותם של 9 צעירים • בשל תנאי מזג האוויר הוחלט במשטרה על הפסקת החיפושים אחר הנעדרת • המשטרה מינתה ראש צוות חקירה והחלה לאסוף ממצאים בזירה

תשעה צעירים כבני 18 מהמכינה הקדם צבאית ”בני ציון” בתל אביב נהרגו היום (חמישי) לאחר שנסחפו בשיטפונות בנחל צפית שבערבה.

הצעירים היו חלק מקבוצה של 25 צעירים שטיילו בנחל, סמוך לים המלח.

נערה אחת כבת 18 עדיין נעדרת.

נער ונערה כבני 18 נפגעו באורח קל עד בינוני ופונו על ידי מד”א לבית החולים סורוקה כשהם סובלים מהיפותרמיה וחבלות קלות.

13 מהם חולצו ללא פגע.

מתנדבי המשטרה מיחידת החילוץ ערבה, יחד עם מסוקים צבאיים, השתתפו במאמצי החילוץ של הנעדרים. למקום הוקפצו כוחות גדולים של משטרה ושל כלל מתנדבי יחידות החילוץ של המחוז הדרומי.

בתום הערכת מצב בראשות מפכ”ל, בשל תנאי מזג האוויר וסיכון הכוחות המחלצים הוחלט על הפסקת החיפושים בשעה 20:00  והם יתחדשו מיד כשיתאפשר.

חובש בכיר במד”א אלדד צרפתי, שהגיע מהראשונים למקום עם אמבולנס שטח (4X4), סיפר: “יצאתי מנקודת ההזנקה של מד”א בספיר שבערבה וחברתי ליחידת חילוץ ערבה ולמשטרה סמוך לכניסה לנחל צפית. הדיווחים הראשונים שקיבלנו הוא שיש מספר פצועים ונעדרים בנחל עצמו.

שיטפון, מדבר, נחל צפית

צילום: Maor Kinsbursky/Flash90

“לאחר מספר דקות הגיעו מסוקים של יחידת 669 של חיל האוויר והעבירו אלינו 2 פצועים במצב קל עד בינוני. כעבור דקות נשלחתי עם האמבולנס לשטח לנקודה הגבוהה לשם חילצו את עצמם חלק מהמטיילים, בדקנו אותם, היו שם כ- 13 בני נוער, הם לא נפגעו ולא נזקקו לפינוי. משם הם הועברו לנקודה שבה ריכזו את כולם.”

מדובר על נערים  ממכינה קדם צבאית מת”א שעשו את הטיול המסורתי שלהם בנחל צפית. הם הלכו רגלית בתוך תוואי הנחל, כשהגיע גל גדול ועוצמתי. המטיילים שאותרו הספיקו לעלות למקום גבוה, השאר נסחפו בנחשול שהגיע אליהם. מדובר בתוואי שטח קשה, המקשה על ההגעה ואיתור הנעדרים.

מפקד המחוז הדרומי מינה את ניצב משנה יוסי תורג’מן ק. אח”מ דרום כראש צוות החקירה של אירוע נחל צפית. חוקרי משטרת ישראל וחוקרי זירת עבירה החלו באיסוף ממצאים וחקירת נסיבות האירוע.

שיטפון, מדבר, נחל צפית, אסון

צילום: זקא

בבית החולים סורוקה בבאר שבע הוכרז על אירוע רב נפגעים. ד”ר יעקב דרהייר מבית חולים סיפר “קיבלנו הודעה ראשונית ממד”א על מעל לעשרה פצועים, והכרזנו על אירוע רב נפגעים. נערכנו לכך – הקפצנו רופאים ואחיות, נערכים לטיפול בהיפותרמיה עם ציוד חימום, שמיכות וכל מה שצריך”.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר ”תפילותינו ומחשבותינו נתונות אל אחינו, ילדינו, יקירינו, הנתונים בצרה. אנו עוקבים בדריכות אחר העדכונים מן הדרום ושולחים אל המשפחות הדואגות חיבוק חם של שותפות.

”נחזק את ידי כוחות הביטחון וההצלה כולם, העושים במלאכת החילוץ, האיתור והטיפול הרפואי. אני מבקש מכם כולכם, אנא פעלו על פי הנחיות המשטרה וכוחות החילוץ והיו קשובים להם”, הוסיף הנשיא.

המועצה האזורית תמר מבקשת מן הציבור שלא להגיע לאזור ים המלח והערבה בשל תנאי מזג האויר הקשים והשטפונות באזור.

על אף יופיו של האיזור, ההגעה והטיול בנחלים בסביבה מסוכנים בימים אלה. זה היום השני בו לא מתקיימים לימודים בשל חסימות הכבישים ותנאי מזג האויר.

אסון בשטיפון, נחל צפית

צילום: זקא

ראש המועצה דב ליטבינוף: “אני קורא לציבור לשמור על בטחונו ולא להגיע לשטח המועצה בסוף השבוע הקרוב בשל תנאי מזג האויר הקשים. יחידת החילוץ ומחלקות המועצה פועלים בשטח. יש להתעדכן בפתיחת הצירים באמצעי התקשורת”.

בשל מזג האוויר הסוער, גשמים חזקים שירדו באילת בשעות האחרונות גרמו להצפות וסחף, וכתוצאה מהסחף שהתנקז על מסלול באילת הוחלט לסגור את השדה להמראות ונחיתות.

כביש 90 נחסם לתנועה מהכניסה לעיר אילת ועד צומת הערבה בשני הכיוונים. דרך הגישה היחידה לאילת נותרה בכביש 12.

בעקבות הרוחות החזקות נסגר למבקרים הגן הלאומי מצדה. נחל ברק נסגר למטיילים בעקבות השיטפונות שפגעו בעזרי הבטיחות שהותקנו בנחל.