כלאם פאדי: איך הפך שלום עם הגר”ש עמאר ל’קץ הפילוג ספרדי’?

שלום ספרדי דרמטי? ממש לא. זהו בעיקר שלום בין אריה דרעי, הראשל"צ הגר"י יוסף, והמחותן הגרש"מ עמאר • מה גרם לדרעי להתנצל וליזום פיוס עם רבה של ירושלים? מה התרחש בפגישות של הגרש"מ עמאר עם הגר"מ מאזוז ואלי ישי? והאם יש סיכוי ש'יחד' תצטרף למהלך של שלום אמיתי?
י' אייר התשע"ח / 25.04.2018 00:26

1.

היה זה תחילת החורף של סוף שנת 2014, כשנפגשו ‘החתן והכלה’ לדייט מרגש בוילה בבני-ברק.

כלומר, הדייט הראשון למעשה נרשם על רקע מלון כנען בצפת, באירוע אחדות של תנועת ש”ס. אלי ישי, אז עוד חלק מהמפלגה, הגיע בחמישי בלילה להשתתף, ושוב נרשמו מילות אהבה חמות בין החתן לכלה. דרעי אמר שהוא מעריך את פועלו של ישי בשנים שניהל את התנועה, וישמח לאחדות השורות.

תשובת הכלה הייתה אמורה להינתן במהלך הפגישה בווילה. על השולחן הונחו סופגניות חמות, הציפיות היו גרנדיוזיות. ההתרגשות שאחזה בכתבים הפוליטיים הייתה גדולה. כמעט כמו הערב. הנה נשמעים פעמי השלום הספרדי.

גם אז לקח זמן עד שנפלו האסימונים בראשי האופטימיסטים המושבעים, שהחלו להבין ששלום לא יצא מהפגישה הזו, בטח לא דיבורים על חתונה.

זמן קצר לאחר אותה פגישה הגיע אלי ישי לישיבת סיעת ש”ס. כשיצא ממנה, התלוויתי אליו לכיוון חדרו, מנסה להבין האם יש סיכוי למהלך של שלום. מה ששמעתי, שכנע אותי שהכול רק דיבורים. לא חלף אלא זמן קצר, והוא התייצב באולפני ערוץ הכנסת כדי לספר על המשקעים הכבדים שיש בלבו על מנהיג ש”ס ועל “נשק יום הדין” שהוא שומר לרגע המתאים.

ולא, הוא לא התכוון להקלטות כאלו ואחרות שפורסמו, שלא ביוזמתו.

“כלאם פאדי”, סיכמתי אז את מהלך ה’שלום’ ההוא, כפי שהגדיר זאת באוזניי אחד ממקורבי הצדדים. דיבורי סרק, רטוריקה חלולה, בתרגום מילולי.

2.

אחד מהמקורבים סיפר לי אז סיפור מעניין על צפרדע, שעמדה לחצות את הנהר. “אל המקום התקרב עקרב, שאינו יודע לשחות, כמובן, והתחנן לצפרדע ‘אנא ממך, העבירי אותי אל הגדה השניה, על גבך’.

‘למה שאעשה זאת?’ – שאלה הצפרדע. ‘הרי תעקוץ אותי במהלך השחייה’.

‘איך אעשה זאת? הרי אז, שנינו נטבע ונמות’ – השיב לה העקרב, והצליח לשכנע.

החלו השניים מתקדמים לכיוון הגדה השנייה, כשלפתע עקץ העקרב את הצפרדע והשניים צללו במצולות. רגע לפני, הצליחה הצפרדע למלמל בתדהמה: ‘למה עשית את זה? הרי שנינו נמות’?

‘עקרב, הוא עקרב’, הזכיר לה העקרב”…

שמעתי, והבנתי.

דרעי ישי

צילום: Miriam Alster/FLASH90

שלום, בין השניים בחיים (הפוליטיים) לא ישרור. ההבנה הזו ממשיכה ללוות אותי גם הערב, על רקע ניגון החליל של ‘שלום ספרדי’, שמושמע חליפות לבקרים אחת למספר חודשים.

וסליחה שהחרבתי מסיבות.

3.

היה זה לפני קצת יותר מחצי שנה, יומיים לפני יום כיפור, כשפעמוני ה’או-אה מי זה בא, שלום בא’ צלצלו בחוזקה.

אז נכון. המפגש ההוא, שנערך בפתח תקווה התקיים שלא בידיעת אריה דרעי, מה שמראש הקטין את סיכוייו להבשיל לכדי שלום אמת. עושה רושם שדרעי, שפיקח הוא, קלט כי מאחורי הקלעים יש אנשים שעושים קריירה על ‘עשיית שלום’, וכי עדיף שישחה יחד איתם בספינה, מאשר לתת להם להשיט אותה בכוחות עצמם, כשהוא מתוודע לצעדים רק לאחר שבוצעו.

בפגישה ההיא, חצי שנה לאחור, נכחו מלבד הראשל”צ הגר”י יוסף והראשל”צ הרב עמאר גם מנהיגה הרוחני של תנועת ‘יחד’ הגר”מ מאזוז, מה שנתן לה ‘פור’ משמעותי על הפגישה של הערב, שלא כללה באופן מעשי את ראש ישיבת ‘כסא רחמים’.

גם אז, כמו היום, הוגשה הצעת השלום תחילה ליו”ר ש”ס אריה דרעי, שלא מיהר להרים את הכפפה. האמרגנים, שהיו נחושים לעשות שלום ‘איתו או בלעדיו’, המשיכו לדהור.

מה יצא להם מכל זה? כלום. בעצם: תמונות, פרסום שמם וכמה סנטימטרים של כבוד. לא שכבוד זו מילה גיסה, אבל השלום המיוחל לא הגיע.

ישבו שני הצדדים והפיקו לקחים. האמרגנים הבינו שבלי ‘החתן’ שלום לא יהיה, וחייבים להשיג את הסכמתו. דרעי, מצידו, קלט שתהליך שלום ימשיך ושווה לו לשלוט בו – וכך החליטו שני הצדדים לעלות על הספינה ולנסות להפליג למחוזות השלום.

איפה התפקשש להם גם הפעם? אז זהו. שבשביל שלום צריך גם את הסכמת צד הכלה. שהוא, בינתיים, מתנער, אם לא פומבית, אזי מעשית.

הפגישה הערב לא כללה את הגר”מ מאזוז. נקודה. היו עדכונים, היו דיבורים, גם איתו, גם עם אלי ישי, אבל תמונות משותפות לא הושגו. לפחות לא הפעם.

אז מי שחלם שהערב הזה יצאה בשורה של אחדות בין ‘ש”ס’ ל’יחד’ – שיקום. מי שקם, אם קם, לא קורא מפות פוליטיות. הגר”מ מאזוז לא ילך על מהלך שלא יכלול צירוף של אלי ישי לרשימת ש”ס בריצ’רץ’. דרעי, מצידו, צריך להיוולד מחדש כדי להסכים לצעד כזה, שאם יקרה – יהיה הכרזה על מלחמת העולם השלישית.

הרב מאיר מאזוז

הגר”מ מאזוז. צילום: אלימלך גרסטל

כי אתם לא באמת רוצים לקבל תיאור על איך תיראה מפלגת ש”ס כשהשניים, השונאים זה את זה, מריצים אותה ב-‘י-ח-ד’.

4.

הכל החל בקהל הבית הספרדי, שחולם בימים ובלילות על שלום.

אומרים שהציבור הספרדי לא בנוי למחלוקות, וזה כנראה נכון. המחלוקת בת חמש השנים לא מיטיבה עם שום צד. אז נכון שלאלי ישי יש תכניות מגירה מוניציפאליות להרצת מפלגות בכמה ערים, אולי גם תוכנית ריצ’רץ’ עם מפלגה כזו או אחרת בבחירות לכנסת, ובלבד שיעבור את אחוז החסימה. אבל זה לא ילך בקלות, כלכלית וגם מעשית.

גם מצבה של ש”ס לא פשוט.

התסכול שם גדול. מצד אחד, המפלגה פועלת ועושה, בועטת חיה ונושמת את השטח, מרימה אירועים מרשימים, פועלת בזירות חברתיות, עושה רבות באמצעות ועדת החינוך ומשרד הדתות – אבל המנדטים מסרבים להופיע חזרה בסקרים.

ישבו הוגי הדעות, חשבו, והגיעו למסקנה שהפילוג הוא שעומד בעוכרי המפלגה, ושצריך לעשות מאמץ להביא שלום. שלום כזה, שדרעי ייטול בו חלק פעיל, שיוכל לבוא לציבור ולומר: הנה התאמצתי למען השלום. צעדים כפי שעשה אז במלון כנען בצפת, כדוגמת הפגישה המתוקשרת בוילה הבני ברקית.

והנה, נמצא הצעד הגואל. במשך שנים דורשים מקורבי הגר”ש עמאר התנצלות מצד דרעי על שהטעה את הגר”ע יוסף זצ”ל בערוב ימיו, במהלך מערכת הבחירות לרבנות הראשית לפני כחמש שנים.

הנה אותו פרק עגום בקצרה: הרב עמאר הריץ אז מועמד מטעמו – את הדיין הגאון רבי ציון בוארון, מול הגר”י יוסף שהוצב כמועמד על ידי הגר”ע זצ”ל (כלומר, תחילה בחר בבנו הגאון רבי אברהם יוסף, אך מסיבות שאינן תלויות ברב, התהפכה הבחירה ברגע האחרון) ודיווחים דיברו על הסכם בין הגר”ש עמאר לרב דוד סתיו.

מעדויות מתוך הבית פנימה אני זוכרת איך הגר”ע הסתובב באותם ימים בביתו, כשהוא כעוס מאוד על הצעד של הגר”ש עמאר. למה הוא עשה לי את זה? שב ותהה באוזני בני ביתו. הרב עמאר, מצידו, התחנן להיכנס אל מרן זצ”ל כדי להסביר מה עשה ולמה, אבל מבוקשו לא ניתן לו.

בהתנצלותו כעת – כשכתב “לא ראיתי הסכם חתום בין הרב ובין ר’ דוד סתיו” – מודה, בעצם, אריה דרעי כי הוא שגרם לכך שלא איפשרו להגר”ש עמאר להיכנס אל הקודש פנימה ולהסביר את עצמו.

מבחינת הצד של הגר”ש עמאר, התנצלותו של דרעי סוללת את הדרך לשלום. שלום ספרדי? לא. זהו שלום בין דרעי, בין הראשל”צ הגר”י יוסף, והמחותן הגרש”מ עמאר.

דרעי

עושה שלום. אריה דרעי. צילום: Miriam Alster/Flash90

אחד הגורמים עמו שוחחתי הערב הציג עוד הסבר, שלדעתו סלל את ההתנצלות. “באמונה של דרעי, הקפידא של הרב עמאר עומדת לו לרועץ הן מבחינת המנדטים ואולי גם מבחינת החשדות של המשטרה נגדו. מי שזוכר את הסליחה שאמר בפומבי להגרא”מ שך זצ”ל, רגע לפני שנכנס בשערי ‘מעשיהו’, יכול להבין שתהליך דומה עובר עליו גם כעת. תמיד טוב לפייס תלמידי חכמים, שאולי כועסים עליך”.

יתכן.

5.

מה כל זה אומר, באופן מעשי, על שלום עם ‘יחד’ וקברניטיה? כלאם פאדי.

לפני מספר ימים הגיע הגרש”מ עמאר אל הגר”מ מאזוז כדי לעדכנו על המהלך המתגבש. מנהיגה הרוחני של ‘יחד’ חזר שוב על עמדתו הקבועה: ריצ’רץ’ ברשימה לכניסה.

במקביל, הציע הגר”מ מאזוז לדבר גם עם “אלי ישי” ולשמוע מפיו מה הוא אומר. אתמול נערכה פגישה בין הרב עמאר לאלי ישי, ובתחתית השורה – לא נרשמה כל נסיגה לא מצד הגר”מ מאזוז ולא מצד אלי ישי, בכל הקשור לדרישה על ריצ’רץ, כפי שמתנהלת יהדות התורה. וגרה ‘דגל התורה’ עם ‘אגודת ישראל’, למרות החיכוכים, למרות התככים – בסיעה אחת שהיו”ר שלה הוא מנחם לייזר מוזס.

למה אין סיכוי שדרעי יסכים למהלך שכזה?

לשם כך, צריך לחזור אחורה לערב הבחירות של שנת 2015. הימים ימי טרום הקמת מפלגת ‘יחד’, עדיין לא הוחלט על ריצה בנפרד. שיחות רבות נרשמו בין הגר”מ מאזוז לבין הגר”ש בעדני, חבר מועצת החכמים.

בסופו של דבר נמצאה הנוסחה להליכה במודל הריצ’רץ’, דרעי הסכים ונתן את אישורו. כל צד יעשה את מירב המאמצים להביא את קהל הבית שלו אל הקלפי, ימקסמו הישגים, ואחרי הקמת הממשלה יעשו עבודה פרלמנטרית משותפת ומתואמת, תוך כפיפות כל אחד למועצת שלו.

סוכם להיפגש ברובע היהודי, כדי לחתום על ההסכם.

באותם ימים המזכיר היה הרב רפאל פנחסי, והוא הגיע יחד עם הרב מאזוז לירושלים. “כשהגענו אל הבית, הוציא הרב בעדני הסכם אחר, אמר, לזה דרעי הסכים”, סיפר לימים אחד מהנוכחים אז בפגישה  לחרדים 10. “הרב פנחסי קם, אמר שאם אחרי שלחצו ידיים משנים את ההסכם, זה לא מקובל עליו. חכם שלום חיכה ברכב למטה, היה אמור לעלות כדי לעשות ‘לחיים’. ‘אבל לחיים’ כבר לא נערך באותו לילה”.

הרב שמעון בעדני

נתן ברכתו. הגר”ש בעדני. צילום: Yaacov Cohen/Flash90

בהמשך, היו עוד ניסיונות נפל לגישור בין הצדדים, שגם הם לא צלחו.

בסופו של דבר הבין הגר”מ מאזוז שאין מנוס מלצאת לדרך חדשה, הדרך של ‘יחד’. לדברי גורמים בסביבת ‘כסא רחמים’, הגר”ש בעדני נתן אז את ברכתו למהלך, הגם שבאופן פומבי מעולם לא יכול היה להודות בכך.

אז יכול להיות שאחרי שנים של מריטת נוצות של כל הצדדים, הגיעה התובנה שהשלום הספרדי הוא כורח המציאות, וכי כדאי לאמץ את המודל של יהדות התורה?

משיחות של חרדים 10 הערב עם הצדדים, תרשו לי להמר שאין לש”ס כל כוונה לצרף את אלי ישי לשורותיה, לא בצורה כזו ולא בצורה אחרת.

שלום עם הגר”ש עמאר זה דבר אחד, שלום עם אלי ישי וחבירתו לש”ס אחרי שערק ממנה זה כבר דבר אחר. אל תשכחו שבחודשים הקרובים עומד אלי ישי להכריז על רשימות שירוצו במספר ערים, מה שלא ממש יוסיף צבע ללחיי בובת בלון השלום, שהיו מי שניסו הערב לנפח.

לכן, שלום הוא תמיד דבר מבורך. בין רבנים, בין הגר”ש עמאר לש”ס, בין הגר”ש עמאר לאריה דרעי. אבל שלום ספרדי כולל, בין דרעי לישי ובין שני המחנות – ישרור כאן, כך נראה, רק בימות המשיח.

ובינתיים, הכול דיבורים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות