מחקר: קשר בין נטילה ממושכת של אקמול בהיריון לסיכון גובר לאוטיזם

תמי גיל
|
ט' אייר התשע"ח / 24.04.2018 14:13
חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו כי שימוש ממושך בפאראצטמול, שמצוי בין היתר גם בכדורי ‘אקמול’ ו’דקסמול’, במהלך הריון קשור בתוספת סיכון קטנה, לאוטיזם, להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

מחקר חדש, שנערך בהובלתו של ד”ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בביה”ס לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה, שופך אור חדש על הקשר האפשרי בין שימוש ממושך בפאראצטמול, המצוי בין ביתר ב’אקמול’ וב’דקסמול’ במהלך ההריון – לבין סיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגיל הילדות.

זהו מחקר המטה-אנליזה הראשון והמחקר המקיף ביותר שנעשה אי פעם (132,738 זוגות של אם וילד בתקופת מעקב של 3-11 שנים) על הקשר האפשרי בין שימוש ממושך בפאראצטמול במהלך ההריון ובין הסיכון לאוטיזם (ASD), להפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות-ADHD.

במחקרי עבר נמצא כי גם מינונים נמוכים של פאראצטמול לטווח ארוך, עלולים להשפיע על התפתחות המערכת העצבית בעובר, וכי השפעה זו ניכרת לעיתים שנים לאחר החשיפה במהלך הילדות.

פאראצטמול הינה אחת התרופות הנפוצות בטיפול נגד כאבים והורדת חום במהלך ההריון ונחשבת בטוחה בבני אדם.

במחקר בוצעה סקירה שיטתית ומטא-אנליזה כדי להעריך את הקשר האפשרי בין חשיפה ממושכת לפאראצטמול במהלך הריון לבין הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות.

מהניתוח עולה, כי חשיפה ממושכת לפאראצטמול במהלך הריון קשורה עם סיכון מוגבר לעלייה של כ-30 אחוז סיכון יחסי ל-ADHD (לעומת אלו שלא נטלו אקמול בזמן הריון) ועלייה של כ-20 אחוז סיכון יחסי ל-ASD (אוטיזם).

בהתחשב במגבלות המשמעותיות הגלומות במחקרים הקיימים, החוקרים מאמינים שיש לנקוט בזהירות בהערכת התוצאות, מכיוון שהדבר עלול לעורר חרדה מיותרת בקרב נשים הרות.

חשוב להבין כי להימנעות מטיפול בכאב ובחום במהלך הריון עלולה להיות השפעה מזיקה על העובר המתפתח, וכי פאראצטמול נחשב עדיין תרופה בטוחה לשימוש במהלך ההריון.

לכן, אם לאישה הרה יש חום ו/או כאבים, ניתן לקחת לתקופה קצרה ואם החום או הכאבים נמשכים יותר מכך, כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי המשך הטיפול.

במאמץ המחקר לקחו חלק גם ד”ר עמיחי פרלמן וד”ר חגי לוין מהאוניברסיטה העברית והדסה.