בית שמש שבויה במאבק כוחות בתוך דגל התורה: מי באמת יכריע?

שרי רוט
|
ח' אייר התשע"ח / 23.04.2018 01:01
האם ‘דגל’ תריץ בבית שמש מועמד שיתמודד מול ראש העיר משה אבוטבול, שכבר הכריז על ריצה לקדנציה שלישית? • בפגישה בביתו של הגרי”ג אדלשטיין הציגו רבני וח”כי התנועה את הלבטים והתרחישים • גורם ב’דגל’: כל צד מריץ ספינים, אבל בסופו של יום ההחלטה תתקבל בבית הגר”ח

מאבקי הכוחות בתנועת ‘דגל התורה’ עלו הערב (ראשון) מדרגה, ככל שמתקרבים לישורת האחרונה של קבלת ההחלטות על ההתמודדות בבחירות המקומיות.

באופן רשמי הוקמה ועדה שאמורה הייתה לקבל החלטות באשר לכל אחת מהערים החרדיות. אולם בפועל, העניינים חורקים באופן מביך.

בשלב זה מתמקדת ‘דגל’ בבית שמש – כשעל הפרק השאלה: האם התנועה תריץ מועמד מטעמה, שיתמודד ‘ראש בראש’ מול ראש העיר המכהן משה אבוטבול, שכבר הכריז על ריצה לקדנציה שלישית?

הערב, לאחר דיון שקיימו אחר הצהרים במשכן הכנסת שלושת חברי הכנסת של ‘דגל’ בהשתתפות מנהל המחלקה המונציפלית של התנועה מנחם שפירא  – הגיעו רבני ‘דגל’ הגאון רבי נתן זוכובסקי, הגאון רבי יוסף אפרתי, וח”כי הסיעה אל ביתו של ראש הישיבה הגרי”ג אדלשטיין ברחוב ראב”ד בבני ברק, כדי להציג את הלבטים ולקבל את הכרעתו.

חברי הוועדה פרסו בפני ראש הישיבה כשעה את התרחישים השונים. חלק מחברי הוועדה, שסברו כי תחילה יש לעלות אל ביתו של הגר”ח קניבסקי, מיהרו לתדרך כי העלייה לרחוב ראב”ד תחילה הייתה כדי לשמוע את הדעות השונות, בעוד ההכרעה הסופית תתקבל ברחוב רשב”ם.

בפועל, גורם המעורה בתוכן הפגישה אומר הערב לחרדים 10 כי נשמעו במהלכה דעות “לכאן ולכאן”, כאשר מראש ברור שמדובר בעיר מורכבת, וכי כל החלטה תהיה לא פשוטה. “אין לי מושג איך יצאו והוציאו הודעה לפיה הוחלט להריץ מועמד של ‘דגל’, זה היה רחוק מלהיות ברור כמסקנה, והיה ברור שיש המון בעיות שכרוכות בכך”.

הרב קנייבסקי, ח"כי דגל

אצל הגר”ח. צילום ארכיון: באדיבות המצלם

לדבריו, “מה שברור הוא, שאם רוצים באמת ללכת על מהלך מרחיק לכת שכזה, מהלך שכולל כיבוש המצביעים החילוניים, אז יפה שעה אחת קודם מבחינת החלטה, ולא בטוח שלא איחרנו את המועד”.

כך או כך, הגורם מדגיש, מדובר במהלך שיתנגש חזיתית בש”ס ובאריה דרעי. “זה יהיה מאוד לא פשוט, כשברור שמול זה יצטרכו לתת לש”ס על מגש של כסף את אלעד. התדרוכים לעיתונאים, תדרוכים שלכל ברור מה מקורם, הצביעו על כך שבקרב לפחות חלק קטן – וקובע – בוועדה נפלה החלטה לתמוך בשרוליק פרוש. זה לא הולך יחד עם תמיכה בהרצת מועמד של דגל – כאשר השם של שמוליק גרינברג הוא הדומיננטי בהקשר זה”.

הגורם מוסיף ואומר כי כעת “הכול דיבורים”. כל צד מריץ את הספינים שלו, אבל בסופו של יום יכנסו חברי הוועדה לביתו של הגר”ח קנייבסקי ושם תתקבל ההחלטה.

“הספין לפיו הוחלט להתייעץ עם רבני העיר טיפשי” הוא אומר. “שהרי לרבנים בבית שמש יש דעות שונות, אין בקרבם הכרעה ברורה מה טוב לעיר, לא כולם תומכים אפילו באותו מועמד של דגל. אז יתייעצו איתם, ישמעו את דעתם, משום הנימוס ומשום שזה מתחייב לפרוטוקול – אבל הם ממש לא יקבעו. בסוף, ברור לכל מי קובע ולמי יש את המילה האחרונה בוועדה הזו, גם אם אנחנו לא אוהבים שככה זה”.

גורם נוסף בדגל אומר: “מפרסמים שמחכים לשמוע דעת רבנים שאחד מהם ‘חצי עציץ’, ועוד אחד שלא באמת קשור לדגל. זה מביך”.

משה אבוטבול

מחכה במתח. מוישה אבוטבול. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מה אתה מעריך? איך יסתיים הסיפור? שאלנו את הגורם המעורה בפגישה.

“אני מעריך שבעוד יום-יומיים תשמעו סיכומים מתודרכים מצד גורמים אינטרסנטים, שיסבירו שגדולי ישראל שמעו את כל הדעות של כל חברי הוועדה, את כל הדעות של כל רבני העיר – וההחלטה התקבלה. לא בטוח שלהחלטה יהיה קשר כלשהו לדעות שהושמעו ונשמעו. אני יכול לנחש מה תהיה ההחלטה, אבל מעדיף שלא לגלות אותה, לפחות לא בשלב הזה. מה שברור לי הוא ששחרור ה’החלטה’ מהערב הוא ספין לכל דבר ועניין”.

בכיר נוסף בדגל אמר הערב לחרדים 10: “יש תדרוך של נערים מכל צד שיוצרים מצב מביך. אין ספק שזה ערב עצוב למגזר הליטאי”.