רב בכיר: “יהודי בשלטון – לא דבר חיובי. פוטין מופת של יחס ליהודים”

נתן פרל
|
ז' אייר התשע"ח / 21.04.2018 23:17
הרב אלכסנדר ברדה, נשיא הקהילות היהודיות ברוסיה: “על הקהילה היהודית ברוסיה להימנע מלהתערב בפוליטיקה של פוטין, נאמן לקהילה היהודית במדינה, ועלינו להיות אסירי תודה על כך” • “רוסיה היא כיום אחד המקומות הטובים ביותר ליהודים”

בצל היחסים המתוחים בין רוסיה למדינות המערב, התייחס הערב (מוצאי שבת) אחת הדמויות הבכירות בקהילה היהודית, הרב אלכסנדר ברדה, למצב הטעון בפסטיבל לימוד FSU במוסקבה: ״אני יכול להבין את עמדתה של רוסיה, ואני לא תומך נלהב בעמדת המערב. לכולם יש אינטרסים – בדומה למשל לישראל ולסוגיית השטחים – צריך להבין שבפוליטיקה אין אמת מוחלטת״.

הרב ברדה, שמכהן כנשיא של ארגון הקהילות היהודיות ברוסיה, הוסיף: “הקהילה היהודית לא צריכה להתערב בפוליטיקה הרוסית המנוהלת על ידי פוטין, אותו אף אחד לא יכול להאשים באנטישמיות. פוטין הוא דוגמא ומופת של יחס חיובי ליהודים, הוא איש של מעשים – ולא רק דיבורים”.

הרב ברדה הרחיב בנושא בפני מאות הצעירים היהודים המשתתפים באירוע שמשך אליו השנה כ-2,000 משתתפים: “דמות יהודית בשלטון הרוסי – איננה דבר חיובי, בטח לא בעבור יהודי רוסיה, וזאת מכוון שאלה נוטים להתרחק מהזהות היהודית שלהם בפרט ומהקהילה היהודית בכלל. בניגוד מוחלט אליהם – פוטין נאמן לקהילה היהודית במדינה, ועלינו להיות אסירי תודה על כך”.

על  האנטישמיות אמר: ״האנטישמיות איננה נושא בוער היום ברוסיה, ולא משהו שצריך להדאיג אותנו בכלל. להיפך – רוסיה היא כיום אחד המקומות הטובים ביותר ליהודים, לא פחות מישראל או ארה”ב”.

לדבריו, “במקומות רבים באירופה – כדוגמת צרפת או בלגיה – הרגש האנטישמי הרבה יותר נפוץ. גם אם יש ברוסיה קבוצות קיצוניות, המדינה נוקטת כלפיהן ביד קשה ומצליחה למגר אותן”.