יכול להיות שהאנטי-חרדיות היא סטרט-אפ של העסקונה החרדית?

חרדים 10
|
ט' אייר התשע"ח / 24.04.2018 00:38
אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות • האם בעוד כמה עשרות שנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים? מה הכי ישראלי – לא חרדי – בעיניך • מה הם ענו? פרק יד: דניאל גולדמן, יו”ר ארגון גשר

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות.

בפרק ה-14: דניאל גולדמן,  יו”ר ארגון גשר.

• אילו הדבר היה תלוי בך – היית מקים את מדינת ישראל?

נוהגים להתייחס לישראל כאל אומת הסטרט-אפ, אבל הסטרט-אפ הגדול ביותר של ישראל היא עצמה. איך היינו חיים בלי גוגל? בלי וויז? בלי פייסבוק? או בלי טוויטר? כששאלה כזאת נשאלת על חברת הייטק מסוימת היא מורה על הצלחה מסחררת.

ובכן, איך היינו חיים בלי מדינת ישראל? אם בן גוריון לא היה מקים אותה, מישהו אחר לבטח היה חייב להמציא סטרט-אפ כזה.

•  המדינה טובה לחרדים – או רב הנזק על התועלת?

גדולי ישראל לאורך כל הדורות דחקו בנו לבחון דברים לא לפי התהליך או לפי נקודת המוצא שלהם אלא לפי התוצאות הסופיות שלהם, ובצדק.

דברים רבים נראים בתחילה כחיוביים וטובים אך מתגלים לבסוף, בהתאם לתוצרים שלהם, לדברים שליליים. מהבחינה הזאת, אין כלל שאלה שמדינת ישראל היא אחד הדברים הטובים ביותר ליהדות החרדית.

גם אם היו מי שחששו בתחילה – היום ברור שהם טעו. מדינת ישראל הפכה לחממה של לימוד תורה שלא נראתה כמוה, ככל הנראה, מאז ימי המלך חזקיהו, עליו מסופר כי בימיו לא נמצאו בכל ממלכת יהודה ילדים שלא היו בקיאים בהלכות טומאה וטהרה.

• יכול להיות שנטורי קרתא והעדה החרדית צדקו?

בגדול ממש לא. יש נקודה אחת אמנם שאני לוקח איתי מר’ יואל. ממנו למדתי כי העם היהודי חייב להיזהר מאד עם הכוח שבא יחד עם הריבונות. אני מאמין שאנחנו אמנם יכולים לקרב את הגאולה, אבל ממש אין לנו שליטה על העליות והמורדות.

• האם יש משהו ב’ישראליות’ שהוא טוב בעיניך והיית מאמץ אותו?

ה’דוגרי’ הישראלי הוא סטרט-אפ נוסף שאם לא היינו עולים עליו מישהו היה צריך להמציא אותו. כי זה חיים קלים יותר. לא הולכים סחור-סחור. הכל ישר בפנים. כך מתקדמים הלאה מהר.

• אחרי 70 שנה – האם הציבור החרדי רואה עצמו ישראלי, כחלק מזהותו האישית?

יש ויש. אבל באופן כללי יותר אני חושב שעברנו את הגיל הזה, כמדינה, של ‘ישראליות’ שכולם צריכים להשתלב בה. יותר משהייתי רוצה לראות חרדים משתלבים בחברה הישראלית, הייתי רוצה לראות חרדים שמעשירים את עצמם באמצעות חלק מהערכים החיוביים שיש לחברה הישראלית להציע להם, ומעשירים את החברה הישראלית בחזרה באמצעות הערכים החיוביים שיש להם להציע לה.

אחרי הכל, זה מה שיפה כל כך בישראל הרב-גוניות, בחדגונית אין שום דבר יפה.

 יכול להיות שהמדינה, בגיל 70, כבר פחות אנטי חרדית והפכה לחילונית נטולת אג’נדה?

האנטי-חרדיות באופן כללי היא במידה רבה סטרט-אפ של העסקונה החרדית. ללא איום מבחוץ בשביל מה צריכים אותם? כי אם בוחנים את הדברים לעומק רואים שהאנטי חרדיות שאפיינה אולי את העשורים הראשונים למדינה כמעט ולא קיימת בעשורים האחרונים כאג’נדה, למרות כל הכותרות באותיות של קידוש לבנה על ״הרס הדת״ ו״גזירות הממשלה״.

יחד עם זה ברור שלמדינה יש אג’נדות, אבל הן לא קשורות כיום לתחום הדתי.

 היית רוצה כאן ראש ממשלה חרדי?

בשלב זה לא. לא בגלל שלא ראוי שיהיה ראש ממשלה כזה, אלא בגלל שהחברה הישראלית עדיין לא מוכנה לקבל אחד כזה.

 • אילו היית מתבקש לבחור את הישראלי-ציוני (חי או מת) הכי נערץ בעיניך – במי היית בוחר?

ראש הממשלה יצחק רבין ז״ל.

 מה הכי ישראלי – לא חרדי – בעיניך?

צה”ל.

 האם לדעתך בעוד כמה עשרות שנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים?

אני לא נביא אך אני מקווה שהחרדים יהיו יותר ישראלים ומדינת ישראל תהיה יותר מושפעת מהחרדים. שתהיה הפרייה הדדית.