נטורי קרתא ו’העדה החרדית’ צדקו? מי הישראלי-ציוני הכי נערץ בעיניך?

חרדים 10
|
ד' אייר התשע"ח / 19.04.2018 09:38
אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות • האם המדינה כיום, בגיל 70, כבר פחות אנטי חרדית, טובה לחרדים – או רב הנזק על התועלת • מה הם ענו? פרק שני: יהודה משי זהב, יו”ר זק”א

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות.

בפרק השני: יהודה משי זהב, יו”ר ארגון זק”א, בן למשפחה מהעדה החרדית, ומי שכונה בעבר ‘קמב”ץ העדה’.

• אילו הדבר היה תלוי בך – היית מקים את מדינת ישראל?

בוודאי. צריך לזכור שרק לפני 75 שנה, לא לפני מאות שנים, יהודי לא מצא מדרך לכף רגלו. אף אחד לא רצה אותנו. היינו בעיני העולם העם הנחות והבזוי ביותר, התגלגלנו בין מחנות ההשמדה ליערות אירופה כחיות הנתונות במלחמת קיום יומיומית.

עם תום המלחמה הנוראה שב כל פליט ופליט לביתו, למדינה שלו, אולם היהודים היו היחידים בעולם שלא היה להם לאן לחזור, לא בית ולא מדינה, עד שהוקמה מדינת ישראל.

נתאר לעצמנו, מה היינו עושים בלי המדינה אחרי השואה? לאן היינו מתגלגלים? האם מקרה הוא שמהשמיים גרמו ששלוש שנים אחרי השואה האיומה יהיה ליהודי לאן ללכת?

אלפי דורות של יהודים חלמו על מדינה, והנה אנחנו זכינו במה שרבים לא זכו. מדינת ישראל קמה והיתה, כנגד כל הסיכויים.

•  המדינה טובה לחרדים – או רב הנזק על התועלת?

בניגוד גמור למה שחששנו, מ’מדינת סדום ועמורה’, יש לנו מדינה יהודית-ציונית נפלאה ומדהימה, המשמשת דוגמה ומופת לכל מדינות העולם. היא פורחת ומשגשגת כמעט בכל תחום: בביטחון, בכלכלה, בחינוך, בבריאות, בקליטת עלייה וגם ביהדות.

מאז חזקיהו המלך לא היה כל כך הרבה לימוד תורה בארץ ישראל, כפי שיש היום. ומיהו תומך התורה הגדול בעולם? השלטון הציוני. בכל שנה ושנה ממשלת ישראל משקיעה מיליארדים בעולם התורה.

מי היה מאמין שכעבור 73 שנים מהשואה האיומה, שבה עם ישראל כמעט נכחד רחמנא ליצלן וכמעט לא נשאר זכר מעולם התורה והחסידות, תהיה לנו מדינה יהודית משלנו – מדינת ישראל. מדינה שבה עולם התורה יגיע לשגשוג שלא היה כמוהו בהיסטוריה של עם ישראל.

במלאת 70 שנות למדינה הציונית, יש בה שבע ערים שבראשן עומד נציג חרדי, והכבישים שלהם סגורים הרמטית בשבתות ובחגים. בשאר הערים, בשכונות שבהן גרים חרדים, נסגרים הכבישים בשבתות כדבר המובן מאליו, כבר לא צריך להילחם.

יחדית הצוללנים של זקא

צוללני זק”א. צילום: יח”צ

המדינה המובילה בעולם במספר ארגוני החסד הקיימים בה. הראשונה להציע עזרה וסיוע בכל אסון בעולם. מדינה הממחישה בפועל את המושג של ערבות הדדית, של ‘כל ישראל ערבין זה לזה’. המדינה הציונית עושה כל שביכולתה כדי לעזור לכל יהודי באשר הוא בעת צרה או מצוקה, ולפעמים גם תוך כדי סיכון במבצעים שהם מעבר לדמיון, כדוגמת ‘מבצע יונתן’.

ולא רק זאת, אלא שרוב ארגוני החסד הגדולים במדינת הציונית נוסדו על ידי אנשים חרדים: ‘יד שרה’, ‘עזר מציון’, ארגוני ‘הצלה’, ‘זק”א’ שאני עומד בראשו, ועוד ועוד. ואת הארגונים האלה מאיישים אלפי חרדים שהמדינה הציונית עוד לא הספיקה להעבירם לשמד, רחמנא ליצלן. ומקדשים שם שמים בארץ ובעולם.

• יכול להיות שנטורי קרתא והעדה החרדית צדקו?

ממש לא. גדלנו וחונכנו על הסכנה הגדולה של המדינה הציונית; שמענו על גזירות השמד והעברה על הדת של השלטון הציוני, שכל מטרתו היא להעביר את עם ישראל על דתו ואמונתו; שמענו את האזהרות שלפיהן תוך כמה שנים לא יישאר שריד ופליט מעם ישראל; שהציונים הם השונאים הכי גדולים שיש לעם היהודי בעולם, גרועים יותר מהיוונים שבאו להשמיד את עם ישראל.

אמרו לנו שהציונים אשמים בכל הצרות של עם ישראל, כולל השואה האיומה והנוראה.

והנה כיום, לאחר 70 שנות מדינה ציונית רחמנא ליצלן, התברר שהחששות התבדו.

מדינה ש-73 אחוז מאזרחיה מדליקים נרות חנוכה. 78 אחוז צמים ביום הכיפורים. באמירת הסליחות האחרונות ליד הכותל המערבי משתתפים בכל שנה מעל 200 אלף איש. מדינה שכל בוקר השידורים ברדיו נפתחים באמירת ‘שמע ישראל’. במדינת ה’כוחי ועוצם ידי’, כשיש חשש לבצורת, שר החקלאות מארגן תפילה המונית ליד הכותל המערבי, כדי להתחנן להורדת גשמים. מדינה שממאה אחוז של היבול החקלאי שלה מפרישים תרומות ומעשרות כדין. מדינה שתומכת כלכלית בחקלאים שומרי שמיטה, בהיקף של מאות מליוני שקלים.

• האם יש משהו ב’ישראליות’ שהוא טוב בעיניך והיית מאמץ אותו?

החוצפה הישראלית, לקיחת היוזמה לידיים, הערבות ההדדית – מדינה הממחישה בפועל את המושג של ערבות הדדית, של ‘כל ישראל ערבין זה לזה’.

• אחרי 70 שנה – האם הציבור החרדי רואה עצמו ישראלי, כחלק מזהותו האישית?

במודע או שלא במודע נהפכנו להיות ‘ציוניים’, שמחים בשמחתם ואבלים באבלם, מתפללים ומייחלים לניצחונם, אוהבים את אוהביה ושונאים את שונאיה. הולכים ומשתלבים בהנהגה של המדינה.

חרדים, אשדוד

צילום אילוסטרציה: Yaakov Cohen/Flash90

הציבור החרדי עבר תהליך שלקח 70 שנה. עם קום המדינה הרב איצ’ה מאיר לוין, נציג ‘אגודת ישראל’ ומחותמי מגילת העצמאות, היה חבר בממשלה הזמנית, אליה הוא נכנס מבלי לקבל אישור רבני או הלכתי כלשהו. אחריו רק מפלגת פא”י (-פועלי אגודת ישראל) נשארה בממשלה, למורת רוחם של מרן החזון איש וגדולי ישראל דאז.

דם רב נשפך במאבק נגד פא”י על היותם ‘ציוניים’ מדי. זה בא לידי ביטוי בוויכוחים האידיאולוגיים האינסופיים בין העיתונים ‘היומן’, ‘המודיע’, ‘דגלנו’ שייצגו את ‘אגודת ישראל’, לבין ‘הקול’ ו’שערים’ שייצגו את פא”י. לקרוא כיום את מאמריו של הרב משה שינפלד, האידיאולוג הגדול של ‘אגודת ישראל’, -מאמרים הנראים כיום כאילו ונכתבו על ידי איש ‘נטורי קרתא’.

שלושים שנה היו החרדים באופוזיציה, עד שנת 1977, שנת מהפך כשמנחם בגין עלה לשלטון, חבש כיפה, התפלל בכותל, כששם שמים שגור על פיו. החרדים נכנסו לראשונה לקואליציה, אבל גם אז מבלי שישמשו בתפקידי שר, כדי לא לשאת באחריות המיניסטריאלית. ובהוראה של מרן הרב שך, לא ליהנות ממאה אחוז של תקציבי ממשלה, אלא תשעים וחמשה אחוז, כדי לא להתרגל להיות נסמכים אך ורק על השלטון הציוני. שלא נדבר על האיסור לגור בשטחים הכבושים מפני ‘התגרות באומות’.

‘הרבנות הראשית’ ו’מועצה דתית’ היו מחוץ לתחום. מוחרמים ומנודים.

כיום החרדים משתלבים בהנהגה בכל תחום. ליצמן כשר הבריאות זה רק הפתיח, בעקבותיו יבואו עוד ועוד. החרדים נלחמים על כל משרה ומשרה, על כל משלט ומשלט. החל משליטה על המועצות הדתיות ברחבי הארץ, מינוי דיינים, ועד לתפקידים של ‘הרב הראשי’ של ‘הרבנות הראשית’. אין תקציב בכל תחום שהנציגים החרדים לא יאבקו כדי לקבל את החלק היחסי. לא לחינם מאז 77 החרדים מעדיפים את תפקיד יו”ר ועדת הכספים על פני כל תפקיד אחר.

החרדים מבינים שאין יותר ‘המדינה’ ו’אנחנו’, אנחנו זה המדינה, והמדינה זה אנחנו. אלפי חרדים עושים ‘שירות אזרחי’ – שם מכובס ל’שירות לאומי’, ואלפים רבים אחרים מתגייסים לצה”ל.

• יכול להיות שהמדינה, בגיל 70, כבר פחות אנטי חרדית והפכה לחילונית נטולת אג’נדה?

כיום אין יותר את המושג של לייצר את ‘הישראלי החדש’. להיפך, המגמה היא לעודד ולחזק את המסורת והתרבות של כל עדה ועדה. הפריחה והצמיחה של העולם החרדי, בתמיכת המדינה, רק הולכת וגודלת.

אמנם המנהיגות החרדית בתחילת המדינה חששה, בצדק, מהמדינה הציונית, אך לאחר 70 שנה הוכח שמדינת ישראל, בעזרת השם, היא דווקא זו שמצילה ומגינה על עם ישראל, והיא המקום הבטוח ביותר והטוב ביותר לחיות כיהודי שומר תורה ומצוות.

קלפי

אילוסטרציה. צילום: פלאש90

• היית רוצה כאן ראש ממשלה חרדי?

לדעתי, בעתיד הלא רחוק נצחק על עצמנו באיזה וויכוחים היינו עסוקים פעם. הציבור החרדי יהווה כשליש מאזרחי המדינה – וישתלב בהנהגה, בעשייה וגם בהתגייסות לצה”ל. עולם התורה והחסידות יפרח כפי שלא היה מעולם בלי עין הרע. המנהיגים לא יתמודדו רק על משרדים ותפקידים מגזריים אלא ישתלבו בהנהגה הכללית – עד כדי התמודדות של מועמד חרדי לתפקיד ראש הממשלה.

 אילו היית מתבקש לבחור את הישראלי-ציוני (חי או מת) הכי נערץ בעיניך – במי היית בוחר?

דוד בן גוריון – המנהיג האולטימטיבי. האומץ והעוז לקבל החלטה ולהכריז על הקמת מדינת ישראל בתנאים שהיו אז, בניגוד לכל הגיון או תנאים שיאפשרו זאת, הקשיים והסכנות המוחשות:

5 מדינות ערב הודיעו שברגע שהבריטים יעזבו את הארץ, הם יפלשו ויכבשו אותה. מצרים, ירדן, סוריה, לבנון ועיראק ששלחה מתנדבים.

ארה”ב לחצה לדחות את ההכרזה ואיימה באי הגשת סיוע למדינה הצעירה. היא לא הייתה משוכנעת שהישוב היהודי יוכל לעמוד מול התקפת ופלישת צבאות ערב.

חבריו להנהגה של בן גוריון: ישראל גלילי רמ”א ההגנה, יגאל ידין הרמטכ”ל בפועל – היססו. בישיבת מנהלת העם התקבלה ההחלטה בעד הכרזה המדינה 6 בעד, 4 התנגדו.

ובן גוריון מכריע ומקבל החלטה, וביום שישי ה’ באייר תש”ח מכריז בפני חברי מועצת העם על הקמת מדינת יהודית בארץ ישראל – היא מדינת ישראל. מנהיג של פעם בדור.

• מה הכי ישראלי – לא חרדי – בעיניך?

הסחבקיות הישראלית – למרות ריבוי השבטים, העדות והמגזרים. חילוקי הדעות והוויכוחים האינסופיים. אנחנו לא באמת שונאים אחד את השני. בזמן אמת, צרה או שמחה, נתחבר, נתאחד, נתחבק ונסתחבק כשכל המחיצות נופלות.

• האם לדעתך בעוד כמה עשרות בשנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים?

בסוף נגזר עלינו לחיות כאן במדינת ישראל ביחד, כל השבטים, כל המגזרים, כל העדות. וביחד נצטרך לנהל את העסק הזה שקוראים לו ‘מדינת ישראל’ ושאף אחד לא רוצה בביטולה.