מה ב’ישראליות’ היית מאמץ? ומי החרדי שמתאים להיות פה רה”מ?

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל - על 10 שאלות זהות • האם החרדים כבר רואים עצמם ישראלים כחלק מזהותם האישית? ומה הכי ישראלי בעיניך? • מה הם ענו? פרק ג': אשר מדינה, מזכיר סיעת ש"ס
חרדים 10
ד' אייר התשע"ח / 19.04.2018 12:02

אישי ציבור, אנשי תקשורת וסופרים חרדים עונים, בפרויקט מיוחד של אתר חרדים 10 ליום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל – על 10 שאלות זהות.

בפרק השלישי: אשר מדינה, איש תקשורת, ומזכיר סיעת ש”ס בכנסת.

• אילו הדבר היה תלוי בך – היית מקים את מדינת ישראל?

הייתי מקים אותה במתכונת של “בית יהודי לעם היהודי”, בגישה של כבוד אמיתי למסורת ולמורשת היהודית, ללא כפייה של נרטיב חילוני-מערבי מובהק, כפי שקיים היום בכל מוסדות המדינה.

•  המדינה טובה לחרדים – או רב הנזק על התועלת?

למרות החסרונות והמאבקים הרבים, המדינה טובה לציבור החרדי, כפלטפורמה ראויה לחיות בה ולדגל בה את ילדנו, כפי אורחות חיינו. בסופו של דבר, בנינו כאן עולם תורה מפואר כפי שלא היה מאות בשנים.

• יכול להיות שנטורי קרתא והעדה החרדית צדקו?

מרנן גדולי התורה שלנו הורו לנו ‘להציל מהארי ומהדב’ ולא להיבדל, ובמבחן ההיסטוריה הוכח שהם צדקו. מרן הגר”ע יוסף זצוק”ל הקדיש את כל חייו להשיב את רבבות בני עדות המזרח לכור מחצבתם הרוחני והשתמש בכלים שהמדינה העמידה לרשותו, כמו תפקידו כרב הראשי לישראל, וכן במסגרת הפוליטית שהקים כדי להגדיל תורה ולהאדירה, לבנות בתי ספר תורניים ומקוואות טהרה ולחולל מהפכה רוחנית שלא היתה כדוגמתה.

• האם יש משהו ב’ישראליות’ שהוא טוב בעיניך והיית מאמץ אותו?

את ה’ישראליות’ הטובה רואים בחו”ל. כשפוגשים בניכר ישראלי – נוצר חיבור מיוחד שממחיש עד כמה כולנו עם אחד. ה’סחבקיות’ הישראלית היא תכונה שקיימת רק אצלנו, שבכוחה להפיל מחיצות גבוהות ולבנות גשרים.

• אחרי 70 שנה – האם הציבור החרדי רואה עצמו ישראלי, כחלק מזהותו האישית?

נרצה או לא נרצה, כשנורים מעזה טילים לעברנו, כשנחפרות מנהרות תקיפה, או כשאירן דוהרת לעבר פצצה אטומית, כולנו חשים נוסעים של אותה ספינה ישראלית עם אותה זהות גורל.

במהלך השנים, הציבור החרדי בנה את ‘יבנה וחכמיה’ בתוכה הוא חי, אך גם חידד את זהותו הישראלית כשהקים מפעלות חסד, רפואה, הצלה, המסייעים לכל המגזרים במדינה.

היום ניתן לומר, שהציבור החרדי הוא לא פחות ישראלי מאחיו החילוני, מבלי שירגיש צורך להזדהות עם כל הערכים והסמלים הלאומיים.

• יכול להיות שהמדינה, בגיל 70, כבר פחות אנטי חרדית והפכה לחילונית נטולת אג’נדה?

בגיל 70 אנחנו מתמודדים בעיקר עם בורות. לדור הישראלי הצעיר יש מעט מאד מושג בנושאי דת ובשבילו, הרבה מהמאבקים שאנחנו מנהלים נראים מוזרים וחסרי פשר.

אין ספק שהמשימה של הנציגות החרדית קשה יותר בנושאים כמו שבת, רפורמים, גיוס ועוד, ונדרשת פעולות בשום שכל כדי לשמור מחד על צביונה היהודי של המדינה ומאידך לא לגרום לשנאה וקיטוב שתהיה בעוכרנו.

• היית רוצה כאן ראש ממשלה חרדי?

אין לי כזו שאיפה כיוון שהייעוד של נציג ציבור חרדי הוא לדאוג לנושאים רוחניים ולבניין עולם התורה ולא לדברים אחרים.

יחד עם זאת, באיזשהו מקום נסתר, מקנן בי הרצון לראות ראש ממשלה חרדי, רק כדי להוכיח לכולם את תבונתו וכישוריו של הנציג החרדי שמסוגל להנהיג את הספינה כולה, יחד עם אמונה שלמה ומוצהרת בבורא עולם ובסיעתא דישמיא.

כששומעים למשל, את בכירי מערכת הביטחון ושרי הממשלה משבחים את השר אריה דרעי על תבונתו ושיקול דעתו בישיבות הקבינט, מבינים שהוא יכול היה להיות מועמד מצוין.

 אילו היית מתבקש לבחור את הישראלי-ציוני (חי או מת) הכי נערץ בעיניך – במי היית בוחר?

“מנחם בגין ז”ל. הוא לא היה דתי אך רחש כבוד אמיתי למסורת היהודית השורשית ולא חשש לבטא זאת. הוא ‘התייבש’ עשרות שנים באופוזיציה תחת שלטון מפא”י הבלתי מעורער בלי להתקפל או לשנות את דעותיו. וכשביצע את המהפך הגדול בשנת 77 הוא ידע לפתוח את מסדרונות השלטון לבני עדות המזרח, לישראל השנייה.

• מה הכי ישראלי – לא חרדי – בעיניך?

לעקוף אותך בכביש בפניה ימינה ולומר לך תודה שהסכמת…

• האם לדעתך בעוד כמה עשרות בשנים, החרדים יהיו יותר או פחות ישראליים?

לצערי אנחנו הולכים להקצנה בשתי המחנות. חרדים רבים מרגישים היום יותר מאוימים על שמירת אורחות חייהם ונוטים להיבדל יותר. בסופו של דבר, הציבור החרדי ימשיך לשמור על החומות המבדילות שהן הערובה לקיומו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברכי נפשי את ד'
    19/04/2018 13:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. היום זה יום שנוהגים בו אבלות. כי ביום המר והנמהר הזה משנאיך נשאו ראש, והרשעים אנשי השלטון הרשע חוגגים יום אידם, שמכריזים כפירה בקב”ה של 70 שנה רח”ל, וכל זה נעשה בריש גלי, וחילול שם שמים בפועל, ומרידה במלכות שמים בפלטרין של מלך.
    *ומתרבים כל יום הגזירות בהעברה על הדת,
    *בחינוך לשמד לרבבות ילדי ישראל,
    *אפי’ מתערבים בבתי חינוך החרדים,
    *ובגזירות הגיוס לבנים ובנות בכפיה – ובפיתויים נוראים,
    *בחילולי שבת קודש
    *בחילולי יו”ט,
    *בחיטוטי שכבי,
    *ביטול התורה הקדושה,
    *ופרסומי שחץ ברחובות קריה, וכו’ וכו’ וכו’.

    חובה עלינו ביום זה להתפלל ולעורר רחמים רבים כאו”א כפי יכלתו, לבקש על כבוד שמים להעביר גלולים מן הארץ, וכל בני בשר יקראו בשמך, ולביטול כל הגזירות הנוראות נגד יהודים החרדים לדבר ד’, וגם להתאבל ולקונן ביום זה לקיים (הושע פרק ט) אל תשמח ישראל אל גיל בעמים”.

    וכל אחד יתפלל מקירות לבו, לביטול כח הרע מזרע עמלק, וכל הרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ בהתגלות כבוד שמים בביאת משיח צדקנו ופדות נפשנו בב”א. כמו כן, יתקיים מנינים תפילה עם אמירת ‘עננו’ לאלו המתענים, “ויה”ר שהמדינה הציונית תתבטל בקרוב ממש ובמהרה ממש, אמן”.