למה נגנז נאום של הגר”ד לנדו על חליבה בשבת ו’תנובה’?

ב'המודיע' פורסם תחת הכותרת: "האם הייתם קונים תוצרת ממפעל הפועל בתפוקה מלאה בשבת?" • בכינוס 'ועדת מהדרין תנובה' התייחס הגר"ד לנדאו לכתבה - ואמר: "מזה זמן שאנשים נושפים בעורפנו להקפיד לאשר חלב משומרי שבת בלבד" • אז למה הוסר הנאום?
יוסף גרינבוים
י"ד אייר התשע"ח / 29.04.2018 17:08

לפני כשנה וחצי פורסמה ב’המודיע’ כתבה תחת הכותרת הבומבסטית: “האם הייתם קונים תוצרת ממפעל הפועל בתפוקה מלאה בשבת? מה שבוודאי לא ידעתם הוא שזו תמונת המצב בחלק גדול מהרפתות”.

עוד כותרת, דרמטית לא פחות, הייתה: “דממה בכוס החלב”.

בכותרת המשנה נכתב: “צרכני מוצרי החלב בכשרויות המהדרין אינם מעלים על דעתם, אך החלב שמשמש כחומר הגלם העיקרי בתעשייה מופק לא פעם תוך חילול שבת.

“הרפת”, מסביר הרפתן החרדי ר’ יוסף חיים דובדבני מבית חלקיה, “מהווה מפעל ענק שדורש עבודה מתמדת. אם הבעלים אינו שומר שבת, השובת משום שכך ציווה נותן השבת, אי אפשר לסמוך עליו שהוא לא יעבוד בשבת”.

למרות זאת, רק חלק זעיר מהציבור דורש לקבל חלב מהרפתות המשתייכות לשומרי שבת. כל היתר מסתמכים על פתרון המצלמות, למרות שמרן בעל ה’שבט הלוי’ זצ”ל גילה דעתו כי כיום אי אפשר לסמוך על הפתרון שהתקבל בשעתו.

“אם הציבור ידרוש מוצרי חלב מרפתות שומרות שבת, תהיה דרישה לחלב שאין בו חשש חילול שבת והתוצאה תהיה שיותר רפתות ישבתו בשבת, אך השביתה תהיה אמיתית”, אומרים במערכת הכשרות של בד”ץ העדה החרדית – שם מזהירים, כי “מאידך קיים חשש שללא תמיכת הציבור החרדי, הרפתות שומרות השבת לא יצליחו להחזיק מעמד ואז הענף כולו עומד בפני סכנת חילול שבת”.

דממה בכוס החלב

נשמע מזעזע.

אז איפה הבעיה?

בכל שנה בחודש ניסן מתכנסים מאות רבנים, בהם רבים העוסקים בכשרות, לכינוס השנתי של ‘ועדת מהדרין תנובה’, המוקדש להיבטי כשרות בתעשיית החלב. בין הדוברים היה גם הגאון רבי דוב לנדאו, חבר ועדת המהדרין, שסיפר על שבת כהלכתה בתנובה.

“מזה זמן שאנשים נושפים בעורפנו להקפיד לאשר בוועדת מהדרין חלב משומרי שבת בלבד”, פתח ואמר. “המדובר בחלב שנחלב בשבת וחלב לכל ימי השבוע – שנקפיד לצרוך חלב רק משומרי שבת, וזאת מנימוקים שונים.

“לפני שאנחנו נכנסים להסביר ולדון בנושא נעביר לשומעים נתונים כלליים על החלב במדינת ישראל. בממוצע כאן בארץ חולבים מכל פרה 35 ליטר ביום. הדברים תלויים בקיץ או בחורף, יש תקופות שיש יותר ויש פחות. בארץ יש מעל 30 אלף פרות חולבות, שנותנות חלב. אם נכפל ב-35 ליטר ליום נקבל 4 מיליון 550 אלף ליטר.

“לפי המידע שיש בידי והכנתי, מתוך אותן 130 אלף פרות יש בערך 10 אלף פרות בבעלות יהודים שמוצהרים כשומרי שבת. כאשר נכפיל את זה ב-35 החשבון פשוט, נקבל 350 אלף ליטר חלב משומרי שבת ביום. כלומר פחות מ-8 אחוז מתוך מכלול החלב שיש בארץ שייך לשומרי שבת. ולתשומת לב, אנחנו מדברים על חלב גולמי.

“כשנרצה לעשות ממנו נגיד גבינה צהובה נקבל בין 10 ל-15 אחוז. כשאנחנו לוקחים מאה אלף ליטר לעשות מהם גבינה צהובה מקבלים רק 10 אלף גבינה צהובה, עד 15.

“אז ניקח מה-350 אלף ליטר המוצהרים כשומרי שבת נקבל הרבה פחות. אם בכל זאת נרצה שיהיה יותר חלב משומרי שבת, אפילו שזה לא מספיק, ואנחנו צריכים לספק, בבירור יש יותר מ-8 אחוז יהודים שמקפידים על צריכת מוצרי מהדרין, נצטרך להוסיף הרבה מים לחלב או עצה אחרת. נגיד לבטל חלב לא מהדרין מעורב עם מהדרין, כך שיתבטל ואת זה חברי וועדת מהדרין לא חפצים. ואפילו אם היו חפצים זה גם לא יספיק”.

הרב דוב לנדאו

הגאון רבי דוב לנדאו. צילום: יחצ

מכאן עבר לספר על הכתבה עמה פתחנו: “לפני תקופה פרסמה יד עלומה בכל העיתונות החרדית היומית מאמרים בנושא רכישת חלב משומרי שבת בלבד, כאשר שם הציגו 8 רפתנים שומרי שבת. חיזוק שומרי שבת, כשלעצמו, ללא נגיעות, זה דבר גדול. אין ספק בזה.

“אבל בבדיקה שעשינו לאחרי הפרסומים, עלה שבחלק מאלה שמצהירים שהם שומרי שבת, ומספקים חלב למהדרין למחלבות שונות, הם לא אותם 8 רפתנים שפורסמו בעיתון, אלא במציאות הבעלים הסתובבו ברפת ללא כיסוי ראש והנשים הסתובבו ברפת במכנסים וללא כיסוי ראש.

“יתכן בהחלט שהם שומרי שבת, אבל זו התמונה של אותם אנשים. ואם נצא בהחלטה שהם אינם נאמנים ייצא שכרינו בהפסדנו, כי בשל כך שנחליט שהם שומרי שבת לא נפקח עליהם וניכשל גם בחלב של שבת אולי וגם באיסורים נוספים”.

חבר ועדת מהדרין תנובה נגד כתבה שפורסמה מטעם בד”צ ‘העדה’, לכאורה? נשמע מוזר.

האם רק לכם זה נראה בלתי שגרתי? נראה שגם בתנובה לא ממש ששו על הדברים.

באתר ‘בינינו’ – מערכת שיעורי תורה לצפייה – המפרסם גם את ההרצאות של הכינוס השנתי, פורסמו גם דבריו של הגר”ד לנדאו. אלא שיד נעלמה הסירה את סרטון הוידאו עם הנאום, זמן קצר לאחר פרסומו.

פרה

מה מסתירים ברפת? צילום: Gili Yaari / Flash90

מדוע?

ב’תנובה’ לא הגיבו לפניית חרדים 10 למה רק נאומו של הרב דב לנדאו הוסר מאתר ‘בינינו’, והאם החלב בהכשר וועדת המהדרין הוא משומרי שבת בלבד.

אתר ‘בינינו’ לא השיב לפניות חרדים 10.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כבר האריך על כך הרב לנדא שליט"א וד"ל
    29/04/2018 20:34
    חיים
  1. הרב לנדא זעק על זה, והוא היחיד שמקפיד על קלה כבחמורה ללא קולות שונות ומשונות.
    ראו:
    http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=52997

  2. חלב בכשרות בדץ עדח, זה מכל רפתות, לא כולל חליבה בשבת
    30/04/2018 12:48
    משגיח כשרות לשעבר
  3. מחכים עד שיום א, ב, ג, יגיע מיכלית תרוקן את המיכל, ישטפו אותו, לאחר שהמשגיח ווידא שזה נקי, אז מאותן חליבות הבאות ישתמשו גם לחלב בדת עדה חרדית. ואני הקטן מדבר מניסיון שהייתי משגיח בחליבה של בדץ עדה חרדית. אז משתמשים לא רק בחלב של חרדיים אלא גם של גויים שחולבים והמשגיח נמצא תחילה אמצע וסוף כל חליבה

  4. ועדת מהדרין בלחץ מהבדצ
    03/05/2018 14:45
    חזון-איש ניק
  5. אם הרפתות ישמרו שבת בכל הרפת ולא. רק בחליבה. אז מיד יתנו אותם לכשרות הבדצ ולכן לצערנו הראשונים שמעונינים במצב הקיים הם הרבנים נותני הכשרות שבתחרות עם הבדצ העדה . הציבור בודאי מעדיף את הכשרות העדה ללא חילולי שבת