הפלסטיני שרצח את החקלאי דוד בר קפרא הי”ד הורשע רק בהריגה

חיים טוויל
|
א' אייר התשע"ח / 16.04.2018 10:36
בית המשפט הרשיע את הפלסטיני עלאא עאצי בהריגת דוד בר קפרא הי”ד בלבד ולא ברצח • משפטו של קרובו שביצע עמו את המעשה ואף הוביל אותו עדיין מתנהל • בני משפחת בר קפרא טוענים כי הוא נרצח על רקע לאומני, אך הפרקליטות נמנעה מלכלול מניע לאומני בכתב האישום

בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע הבוקר (שני) את עלאא עאצי, בן 25 מבית לקיא, בהריגת החקלאי דוד בר קפרא הי”ד בשנת 2015, במושב פדיה שבשפלה.

עאצי הואשם יחד עם קרוב משפחתו, מוג’האד עאצי, ברצח בר קפרא, אך בית המשפט הרשיע אותו בעבירה של הריגה בלבד.

על פי כתבי האישום, בתאריך 23.6.15 קבעו הנאשמים להיכנס שלא כדין לישראל לאחר שמוג’אהד מסר בכזב לעלאא כי המנוח חייב לו כסף על עבודתו בכרם שבבעלות המנוח, ובמטרה לגבות חוב זה.

בתאריך 24.6.15, בשעות הבוקר, התקרבו הנאשמים לעבר הכרם, והבחינו במנוח מבצע עסקה למכירת ענבים.

מוג’אהד, אשר הכיר את הדרך בה מנהל המנוח את עסקיו, הניח כי המנוח קיבל לידיו כסף מזומן בתמורה לענבים. בנסיבות אלה, החליטו הנאשמים לשדוד את המנוח.

הנאשמים התקרבו אל בר קפרא, ומוג’אהד פנה אליו ודרש ממנו כי יביא להם כסף.

 בתגובה, שאל אותם המנוח באשר לזהותם – וצעק לעברם: “גנבים”.
תיעוד ממצלמת קסדה: כך נלכדו רוצחיו של דוד בר קפרא הי”ד. צילום:  דובר צה”ל

בשלב זה, חסם מוג’אהד את פיו של המנוח באמצעות פיסת בד, ולאחר מכן נטלו הנאשמים מקל שהיה על הרצפה, והחלו להכות באמצעותו ובאמצעות ידיהם את המנוח בחוזקה בראשו ובכל חלקי גופו, עד לקריסתו על הארץ.

גם לאחר קריסתו של המנוח, המשיכו השניים להכותו בכל חלקי גופו באמצעות המקל ובאמצעות ידיהם, עד לשבירת המקל.

במהלך האירוע, שפך מוג’אהד על המנוח חומר הדברה שהיה במקום.  לאחר שהמנוח נפל על הרצפה ואיבד את הכרתו, חיפשו הנאשמים בכיסיו כסף, אך מצאו צרור מפתחות. לאחר מכן, הניחו השניים מזרון על המנוח כשהוא חבול באופן קשה, ונמלטו מבלי להזעיק עזרה.

לאור הפציעות הקשות, הובהל המנוח לבית החולים ובהמשך נקבע מותו.

העבירה שיוחסה לנאשמים היא עבירת רצח במזיד, תוך ביצוע עבירה אחרת.

יצוין כי שירות הביטחון הכללי חקר תחילה את הפרשה בחשד לרצח על רקע לאומני ואולם לאחר חקירה מאומצת הגיע למסקנה  – נוכח הראיות שנאספו בתיק – כי מדובר ברצח שבוצע מהמניע הפלילי ומסקנה זו נמסרה על ידו לפרקליטות ולמשטרה.

בני משפחתו של דוד בר קפרא הי”ד מחו על כך שהוחלט להגדיר את את המניע לרצח כ”פלילי”, וטענו לאורך כל הדרך כי רצח בר קפרא בוצע על רקע לאומני.

דניאל בר, בנו של בר קפרא,  אמר במהלך הפגנה שארגנה המשפחה: “אבא קיבל עשרות מכות ואותם מרצחים שפכו על פניו חומצה ועשו הכל כדי להרוג את אבא – זה לא שוד! אנחנו לא רוצים לראות את רוצחי אבינו יוצאים לחופשי עוד מספר שנים בגלל עו”ד מצטיין. אנחנו דורשים מאסר עולם”.