כ-100 טילי שיוט: ארה”ב, צרפת ובריטניה תקפו 8 יעדים בסוריה

היעדים המהווים את התשתית לייצור נשק כימי בסוריה הופצצו ביותר מ-100 טילים - בתגובה לשימוש בגז של המשטר הסורי לפני שבוע • מועצת הביטחון קיימה דיון חירום, לדרישת רוסיה, כדי לגנות את 'התוקפנות' • היילי באו"ם: "אם אסד ישתמש שוב בנשק כימי - אנו מוכנים לתקיפה נוספת"
נתן פרל
כ"ט ניסן התשע"ח / 14.04.2018 20:04

ארה”ב, בריטניה וצרפת תקפו בליל שבת כשמונה יעדים נבחרים של המשטר הסורי בדמשק, בתגובה לשימוש בנשק כימי על ידי אסד במתקפה לפני שבוע בעיר דומא – פרבר של דמשק, במהלכה נהרגו לפחות 150 בני אדם, בהם נשים ןילדים רבים.

המתקפה המשולבת שהתבצעה הלילה על ידי שלוש המעצמות, הייתה מהאוויר ומהים וכללה כ-100 טילי שיוט לעבר 8 היעדים.

לפי דיווחים רשמיים בסוריה, הותקפו כמה יעדים בבירה דמשק ובסביבתה, בין היתר מרכז המחקר סרס באזור ברזה-ג’מראיה והבסיס הצבאי באל-כסווה – שם נטען כי יורטו 13 טילים ששוגרו לעבר המקום.

על פי התקשורת הסורית, שלושה בני אדם נפצעו בתקיפה של מתקן ביטחוני בחומס.

בפנטגון דחו הטענות של רוסיה וסוריה כי רוב הטילים שנורו יורטו: “החזרנו את תכנית הנשק הכימי של סוריה שנים אחורה”.

בציוץ בטוויטר כתב טראמפ: “תודה לצרפת ובריטניה על חוכמתן ועוצמת הצבאות שלהן. לא אפשר היה לבקש תוצאה טובה יותר. המשימה הושלמה”. אחר כך שיבח את צבא ארה”ב וכתב: “אני כל כך גאה בצבא האדיר שלנו שבקרוב יהיה, אחרי שהשקענו בו מיליארדי דולרים, הטוב ביותר שאי פעם היה לנו. אין אף אחד או שום דבר שמתקרב לזה”.

שר החוץ הצרפתי, ז’אן איב לה דריאן, התייחס לתקיפה ואמר כי היא הגיעה בעקבות חציית הקו האדום שהציבה הרפובליקה.”אמרנו בעבר שלא נשב בשקט, משטרו של אסד החליט לשבור את הטאבו והוא לעג לכל ערכי המערב – מחוקי המלחמה ועד עקרונות הומניטריים”.

התקיפה החלה עם כינוס מסיבת עיתונאים על ידי נשיא ארה”ב דונלד טראמפ שבה אמר: “הוריתי לצבא ארה”ב לתקוף בסוריה. ביחד עם צבאות בריטניה וצרפת נתקוף יעדים של הדיקטטור בשאר אסד”.

כמה שעות לאחר התקיפה, אמר בשאר אסד: “התוקפנות הזאת רק תגביר את הנחישות של סוריה והעם הסורי להמשיך להילחם ולהביס את הטרור”.

שגרירת ארצות הברית באו”ם, ניקי היילי, אמרה היום (שבת) בדיון חירום במועצת הביטחון על התקיפה בסוריה: “אם משטר אסד ישתמש שוב בנשק כימי, ארצות הברית מוכנה לתקיפה נוספת”. לדבריה, הפעולה היתה חוקית, מוצדקת ומידתית וכי ארצות הברית ובעלות בריתה עשו את כל הצעדים הדיפלומטיים עד התקיפה אך רוסיה הטילה וטו שש פעמים על הצעות החלטה של המועצה.

מנגד, שגריר רוסיה, וסילי נבזיה, אמר בדיון שהתכנס לבקשת מדינתו כי התקיפה בסוריה היא מעשה תוקפנות נגד מדינה ריבונית ודרש ממועצת הבטחון לגנות אותה. לדבריו, מדובר במעשה חוליגני.

“האם כך הייתם רוצים שהקהילה הבינלאומית תתנהל?”, שאל.

מועצת הביטחון של האו”ם דחתה את ההצעה הרוסית שמגנה את התקיפה המערבית בסוריה.

 קודם לכן, מנהל המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל קנת׳ מק׳קנזי, אמר כי התקיפה הסיגה את תוכנית הנשק של סוריה שנים רבות לאחור.

עם זאת, בתדרוך לכתבים הובהר כי המבצע אינו משקף שינוי במדיניות ארצות הברית או ניסיון להפיל את המשטר הסורי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות