נדיר: תובע פולני אישר לשני עצורים חרדים מישראל לצאת ל’ליל הסדר’ ציבורי

שני חרדים מישראל, העצורים בוורשה שבפולין, קיבלו בזכות פעילותו של עו"ד מרדכי ציבין, אישור בכתב מהתובע הראשי להשתתף בליל סדר ציבורי, מחוץ לכתלי הכלא • ומדוע הם לא מימשו בסוף את האפשרות ונותרו בכלא?
נתן פרל
כ"ה ניסן התשע"ח / 10.04.2018 02:04

בלעדי בחרדים 10: בהחלטה נדירה, אשר ניתנה בערב חג הפסח, בהתאם לבקשתו של עו”ד מרדכי ציבין, נתן התובע הראשי הממונה על תיקים של שני חרדים מישראל, העצורים בוורשה שבפולין – הסכמה בכתב, המאפשרת לעצורים להשתתף בליל סדר ציבורי, מחוץ לכתלי הכלא.

התובע אף הסכים כי ההגעה לסדר תהיה טרם כניסת השבת. רבנים חרדים מישראל התירו, בתנאים מסוימים, לחזור לבית הכלא, לאחר ‘הסדר’ בשבת.

עד כמה שידוע, מדובר במקרה נדיר וייתכן אף בודד בעולם, אשר בו התיר תובע לעצורים – בניגוד לאסירים – לצאת מחוץ לכתלי הכלא, כדי להשתתף בליל סדר ציבורי.

עו”ד ציבין, המתמחה בטיפול באסירים בחו”ל, ישראלים ושאינם יהודים, מהם ערבים במדינות אויב, ומומחה בנושאי הסגרות בינ”ל ואינטרפול, אומר כי בפעילותו לאחרונה בפולין, זה למעלה משנה – בניגוד לשנים קודמות – הוא נתקל במערכת משפטית הוגנת ביותר, עם סטנדרטים גבוהים של זכויות אדם ויחס חיובי, אובייקטיבי – מעצם העובדה שהוא עו”ד יהודי וישראלי.

1

עו”ד מרדכי ציבין. צילום: באדיבות המצלם

ציבין הוסיף כי ההתחשבות של התובע הבכיר Marcin Gorski ברגשות הדתיים והאנושיים של לקוחותיו, הוכיחה לו כי במערכת המשפטית, כמו בקרב שאר גורמי האכיפה במשטרה ובתי הכלא, בהחלט ישנה פולין אחרת ושונה מהתדמית האנטישמית אשר דבקה בה לאחרונה באופן גורף.

היחס החיובי לו זכו הלקוחות של ציבין בולט במיוחד, בהשוואה להתעלמות מוחלטת של משרד המשפטים והדיפלומטיה הפולנית, מלקוח אחר של ציבין, זיאד קאטן  (Ziad Cattan aka Ziad Tareq Abdullah Al-Qattan aka Alqattan Ziyad Tareq), מנכ”ל משרד הבטחון העיראקי לשעבר, בשנים 2003-2005.

קאטן, בעל אזרחות עיראקית ופולנית, עצור בירדן למעלה משנה, עקב בקשת הסגרה מעיראק, שם הוא מואשם במעילת ענק של 1.3 מיליארד דולר.

למרות שציבין הצליח לעכב – באמצעות ה-CCF, ערכאת ערעור באינטרפול – את צו ההסגרה, עדין מרשו נתון בסכנת הסגרה. הפולנים, לדבריו, בניגוד לכללים הבינלאומיים הבסיסיים, לא התערבו עד היום על מנת להגן על אזרח שלהם, הצפוי למוות בעינוים, אם יוסגר.

בפועל אחד העצורים החרדיים העדיף שלא לצאת מהכלא בשבת, בשל הוראת רבו –  בניגוד לפסק הלכה של הרבנים האחרים, בעוד השני לא יצא מהכלא עקב סדורי ביטחון, אשר היו גורמים לו מבוכה בסדר ציבורי רב משתתפים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות