איך חיים המסתננים באוגנדה? נהנים ממשחקי סנוקר ויושבים בבתי קפה • צפו

תיעוד בלעדי נחשף ב'חדשות 20': ארגון 'עד כאן' תיעד את חייהם של מהגרי העבודה באוגנדה • "אוגנדה זאת מדינה שאוהבת אנשים. היא לא הורגת אנשים"
חרדים 10
כ"ג ניסן התשע"ח / 08.04.2018 11:29

קמפלה, בירת אוגנדה, עיר סואנת שמושכת מהגרים מכל רחבי אפריקה. לכאן מגיעים גם מהגרי עבודה רבים מאריתריאה, חלקם עבדו בישראל ועזבו מרצונם או הועברו תמורת תשלום לחיות באוגנדה.

בתיעוד של פעילים מארגון “עד כאן”, אשר נחשף אמש במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 20, מספרים כמה מהם על החיים החדשים באוגנדה: “למה יש כסף בישראל, יש כסף…עבדתי בישראל המון המון המון זמן”.

“למה אתה לא קונה ויזה?”, שאל אותו פעיל “עד כאן” שתיעד את השיחה במצלמה נסתרת. “מסתננים, כולם צריכים לשלם. מאה חמישים, מאתיים דולר. אבל, אם אתה בא עם ה’אגודה’, יותר קל”.

המהגרים האלה עבדו עד לאחרונה בישראל, בחנות גלידה ברחוב אלנבי בתל אביב. העדויות אשר נחשפות ב’חדשות 20′ מפריכות לחלוטין את הטענות של הארגונים למען השארת המסתננים בישראל ושל הקרן החדשה לישראל, לפיהם הממשלה שולחת את המסתננים אל מותם.

“זאת מדינה שאוהבת אנשים, אוגנדה”, מספר אחד מהם. “אנשים טובים, כן? היא לא הורגת אנשים”.

בתיעוד נוסף אשר נחשף הערב, מספר בחורים אשר עבדו עד לאחרונה בישראל נראים כשהם מעשנים נרגילה, משחקים בסנוקר ומבלים בבית קפה. “אם אתה הלכת למדינה שלך יהיה לך יותר טוב”.

שיחה נוספת, מתנהלת אף היא בעברית, עם מהגר אריתריאי שעבד בישראל במשך שבע שנים, העלתה כי היום הוא נהג מונית. הוא מספר כי הבנות באוגנדה אוהבת את האריתראים “כי יש להם יותר כסף. יש אוניברסיטה פה, הכי חזקה באפריקה, אז טוב לי פה”.

מתברר שבאוגנדה יש קהילה גדולה של מהגרי עבודה מאריתריאה, בהם אנשי עסקים אמידים אשר בבעלותם חברות ברחבי היבשת.

“אין סיכון כאן. הם יכולים לקבל סטטוס ולעבוד שלוש שנים”. סוכן נסיעות אוגנדי בשם ג’רם מספר על חייהם של המהגרים האריתריאים באוגנדה: “הם לא פליטים. כי הם באו… אם הם פליטים אז איך הם קונים ויזה? יש להם הרבה כסף, מאיפה כל הכסף הזה?”. ג’רם אף סיפר כי הוא מכיר פליטים שקנו בתים: “הם מתיישבים כאן. יש להם עסקים כאן. יש להם עסקים טובים”.

אוגנדה היא ארץ שתושביה מחולקים ל-32 שבטים שונים, ואין מדובר באוכלוסיה הומוגנית. למהגרים מאריתריאה ומסודאן קל להשתלב במדינה.

תומאס, סוחר בשוק של קמפלה, מספר לפעיל ‘עד כאן’: “זאת הסיבה שהם כאן והם באים לאוגנדה, בגלל שזה מקום של שלום. הנשים, לא אכפת להן מאיפה אתה, אם אתה משם או מכאן, או מכל מקום”.

אוגנדה קולטת גם בימים אלו מהגרי עבודה אריתריאים מישראל וממדינות נוספות ללא צורך בהסכם רשמי, והיא מהווה פתרון טוב ומהיר לבעיית אלפי המסתננים שהגיעו לישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות