רוצים לקנות? תלושי קמחא דפסחא בתקופת מלחמת העולם הראשונה

במכירה פומבית, שתיערך בחג הפסח, מוצעים פריטים מרתקים שקשורים ל'קמחא דפסחא' מלפני יותר מ-100 שנה, בשנות מלחמת העולם הראשונה • "יתנו להרב... מכולל (וויזניץ) סך 'רוטיל מצות לחג הפסח"
שלמה בן חיים
י"ד ניסן התשע"ח / 30.03.2018 13:00

במכירה הקרובה שתיערך בבית המכירות CollecTodo מוצעים פריטים מתחום היודאיקה והישראלינה: סמלים, מטבעות וסיכות ומדליות, מסמכים וספרים עתיקים הקשורים לפסח.

הנה כמה פריטים מעניינים:

ישנם במכירה שתיערך בחג הפסח פריטים מרתקים שקשורים ל”קמחא דפסחא” – המראים איך זה היה נראה בשנות מלחמת העולם הראשונה ובשנים נוספות.

אחד מהם הוא תלוש מזון לקבלת ‘רוטיל מצות לחג הפסח’ מוינה.

על התלוש נכתב “התורמים ‘כבוד הרב אהרן עהרליך ושותפיו, יתנו להרב… מכולל (וויזניץ]) סך ‘רוטיל מצות לחג הפסח’, הנשלח מאת מע״כ ראשי ומנהלי חברת ההילפסקאמיסיאן 1915 בוויען… תרע״ו”.

בתחתית המסמך מופיעות חותמות בדפוס של שלושה עסקני ירושלים, ובנוסף כוללת הקבלה חתימה בכתב יד המאשרת קבלת התמורה, תוך ציון שם מוסר התרומה . בגב הפתק חותמת: ״אהרן כ״ץ עהרליך״.

בעת מלחמת העולם הראשונה ריכזה חברת הילפסקאמיסיאן (ועדת עזרה) שבווינה את מגבית החירום למען הכוללים שמתחומי אוסטרו־הונגריה, ובהם הכוללים של ויז׳ניץ, ושל בוקובינה.

וישנו גם תלוש מזון נוסף נדיר ביותר שבו נכתב כי “בעד אחד נפשות” לקבלת “התורמים ״כבוד הר׳ זאב טויסטער הי”ו” יתנו להר׳… מכולל (וויזניץ]) בעד אחד נפשות, סך קילא תפוחי אדמה לחג הפסח“, התורם: “הנשלח מאת מע״כ ראשי ומנהלי חברת ההילפסקאמיסיאן 1915 בוויען…תרע״ו״.

בתחתית המסמך מופיעות חותמות בדפוס של שני עסקני ירושלים, בספח בצידו השמאלי של התלוש מופיעה חתימה המאשרת קבלת התמורה. בגב הפתק חותמת של ועד ארבע הארצות שייצג את הערים חברון, ירושלים, צפת וטבריה.

במרכז החותמת דפוס הלוגו “ציון” ותחתיו דפוס של הכותל המערבי ומערת המכפלה. בהיקף הפנימי של החותמת סביב ללוגו המרכזי מופיע הכיתוב: חותם עדת ישורון הכולל את אוסטריך אונגארין וערי הקודש ירושלם, צפת טבריה וחברון תו”ב.

מכירה פומבית

וישנו גם תלוש מזון לקבלת “חצי 1/2 ליטר על ארבע כוסות לחג הפסח” מוינה, ממלחמת העולם ה -1 שנדפס וחולק בצפת שבו נכתב כי “הנשלח מאת מע״כ ראשי ומנהלי חברת ההילפסקאמיסיאן 1915 בוויען… תרע״ו״.

בתחתית המסמך מופיעות חותמות בדפוס של שלושה עסקנים מירושלים, התלוש מתוך פנקס ועל התלושים מודפס השם של החברה.

מדלייה של מארק שאגאל בזהב. שילוב יוצא דופן: “לאור גויים” – יצירה של מארק שאגאל, שעוצבה במיוחד כמדליית זהב וכתבליט כסף. התבליט עשוי כסף סטרלינג 925/1000 והוא הוטבע על ידי חברת FRANKLIN MINT פילדלפיה. ארה”ב. קוטרו 150 מילימטר. והוא מסומן כסף סטרלינג.

שימוש בכסף לתבליטים נותן איכות מיוחדת: הציור המקורי של מארק שאגאל, בתבליט עגול וגדול במיוחד, ממוקם באמצעו של לוח עץ אגוז כהה. כך מודגש יופיו של הציור בכסף. תבליט הכסף ניתן לתצוגה בשני אופנים מרשימים: כמעמד על שולחן או מדף, או תליה על הקיר.

ההטבעה וההבלטה נעשו על ידי שתי חברות מהמהימנות ביותר בעולם בתחום זה, וכך נוצרה יצירה, המחזיקה כאחת את ערכה במתכת היקרה את ערכה של היצירה הבלעדית ואת הייחודיות של המוצר הסופי.

יוצעו למכירה גם פריטים מעניינים נוספים כמו סמל של אוניית המעפילים ‘אלטלנה’ וכן טבעת של ארגון ההגנה מימי קום המדינה.

מדובר על טבעת עליה חרוטה המילה ״הגנה״, מעוטרת במגני דוד.

כן מוצע למכירה גם פולדר המכיל שלושה שטרות כסף שלא הופרדו. הפריט הוצא לאור מטעם מחלקת המטבע של בנק ישראל, במטרה לעודד אספנות של פריטים נומיסמטיים ישראליים.

מכירה פומבית

באדיבות המצלם

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות