הקרב על התבלינים: רבי אמנון יצחק כנגד בד”צ ‘העדה החרדית’

מוצרי התבלינים המשווקים קודם הפסח בהכשר המהודר של 'בד"צ העדה החרדית' נבדקים באופן מדגמי • רבי אמנון יצחק: עוברים על איסור דאורייתא של 'אין מבטלין איסור לכתחילה' • העדה החרדית: "מדובר בתבלינים טחונים, לא קיבלנו כל תלונה מהרב אמנון יצחק ביחס לנגעים"
אליעזר היון
י' ניסן התשע"ח / 26.03.2018 19:44

האם בהכשר המהודר של בג”צ ‘העדה החרדית’ על תבלינים, עוברים על איסור חמור?

רבי אמנון יצחק טען בהרצאה שנשא, כי במוצרי התבלינים המצויים כמעט בכל בית, בהכשר המהודר של ‘העדה’ עוברים על עבירה של ‘ביטול איסור לכתחילה’.

רבי יצחק מסביר, כי התבלינים הנרכשים על ידי מאות אלפי יהודים המקפידים על הכשר מהודר, נבדקים בהתיך מדגמי. כלומר, משגיחי הכשרות אינם בודקים את יחידות התבלינים שבמאגר, אלא רק אחוז מסוים – ולאחר שמתברר כי הם אינם נגועים, מקבל המאגר כולו הכשר.

אלא שהתבלינים, מסביר רבי אמנון יצחק, נטחנים כמות שהם במכונה, והתולעים שעשויים להימצא בהם מתרסקים עמם. תולעים מרוסקות, כידוע, בטלות בשישים, שכן רק תולעת שלמה (בריה) אינה בטלה לעולם – אלא שאסור לעשות דבר זה לכתחילה.

במילים אחרות: ישנו איסור גמור [שו”ע צט, ה, ובש”ך נפסק שזה הוא איסור דאורייתא], לבטל את התולעים הללו בצורה של טחינה וריסוק.

אז מה צריך לעשות?

לדברי רבי אמנון יצחק יש לבדוק תבלין-תבלין באופן ידני, מה שיגרור – כאשר מדובר בשיווק תעשייתי – שכירה של המוני פועלים: “אני בדקתי פלפלים שחורים. בדיקה של מאה גרם אורכת בין חצי שעה לשעה ורבע, מקילו הל מצאנו 250 גרם מנוגעים ומפפריקה מתוקה 30 אחוזים. לבדוק את זה במפעלים – יארך שבוע אחד עבור טחינה אחת של 4 שעות, אין מפעל שיסכים לכך”.

בספרו של הרב משה ויא, המפורסם כמומחה בדיני תולעים, אליו הפנה אותנו מקורבו של הרב, נמצא אישוש לכאורה לדברי רבי אמנון יצחק.

כך למשל בתבלין הל, כמון, פפריקה מתוקה או חריפה, זנגביל ועוד, מציין הרב ויא כי הם לעיתים נגועות כשהן מאוחסנות זמן רב במפעל ועל כן יש לבדקן.

11

22

זהו דבר איום ונורא, אומר רבי אמנון יצחק, הם סומכים על מדגם שאין לו מקור בדין. מלבד העבירה של ‘ביטול איסור לכתחילה’, יש כאן גם עניין של ‘גזל’, שכן הציבור משוכנע ששילם עבור מוצר של ‘מהדרין’, בעוד שהמציאות אינה כך.

יצויין, כי בהקלטה שהגיעה לידי חרדים 10, נשמעים אנשי ‘העדה החרדית’ מודים באופן גלוי כי התבלינים נבדקים באמצעות מדגם:

תגובות

‘חרדים 10’ פנה לבד”צ ‘העדה החרדית’. תגובת משגיח הכשרות הבכיר הייתה:

א.  לגבי ההקלטה שבידכם. לידיעתכם, ישנם קלטות רבות מרתקות עוד יותר מזו שבידכם, משיעורים שנאמרו על ידי רבני ועד הכשרות אודות מניעת חרקים במזון וחיוב ואופן בדיקתן. דא עקא, המדיה שדרכה אתם מעבירים לציבור את החומר, קרי אתרי אינטרנט ודומיהם נאסרו על ידי הבד”ץ וכל גדולי ישראל. כך, שבאפשרותכם, ללקט בעצמכם את הקלטות.

ב. הציטוט שהנכם מצטטים בשם הרב וייא הוא על פפריקה טחונה. ואילו הבדיקות שהבד”ץ מבצע, הוא עוד כשהפלפל שלם טרם הטחינה. על זה אין כלל התייחסות בספרו.

גם על הטחון, הרב ויא בספרו מדגיש כי הבעיה היא באחסון ממושך במפעל ואז עלולים תבלינים אלו להנגע וצריך לבודקן,  כך ששוב, זה לא קשור לבדיקה טרם הטחינה. כמו כן, הרב וייא מביא טבלה ובו מפורטת רשימה של מדינות בהם הפפריקה מוחזקת כנקי וישנם מדינות שלעתים רחוקות נגוע לאחר אחסון ממושך.

המעניין הוא שמדינת סין בכלל לא מובאת בספרו, זאת על אף שכ-90% מהפפריקה מגיעה משם והיא סחורה נקיה לחלוטין, עם שיטות הדברה ייחודיות. כך שבכל מקרה אם חלילה הפפריקה נמצאת נגועה נפסלת משימוש על ידי הבד”ץ.

ג. מאכלים ששכיחות נגיעותם גבוהה משגיח מטעם הבד”ץ אכן בודק אחד אחד ולא מסתמכים על בדיקת מדגם.

ד. בקטע המצוטט מהרב אלישיב זצ”ל לא מובא פפריקה והל. כך שאם ציטטתם מהנ”ל על חובת הבדיקה במאכל המוחזק בנגיעות, ישנם כבר ציטוטים מגדולי פוסקי ההלכה עוד מזמן השו”ע ונו”כ בעניין חובת ואופני הבדיקה.

ה. הבנתי מפי השמועה, שהרב אמנון יצחק מתייחס לאיכות גרועה של פפריקה ולטענת הרב ‘כפית אחת קטנה משלנו שווה שתי כפות שלהם’. אם כוונתך לזה, הרי שנכון הדבר שקיימים הבדלים רבים בשוק הפפריקה תלוי ברמת האסטה (=עוצמת הצבע) ואין לזה שום קשר עם כשרות ולא לחרקים.

תבלינים

אילוסטרציה. צילום: Yaakov Naumi/FLASH90

ו. לעצם העניין, שוב, נודה על קבלת תבלינים נגועים בפועל (לא באחוזים ולא בתיאוריה) כדי שנוכל לטפל בזה כפי שאנו מטפלים בס”ד בכל בעיה שמתעוררת.

בעדה החרדית הוסיפו: “לא קבלנו מהרב אמנון יצחק שום תלונה על תבלינים. בדקתי במחלקה למניעת חרקים במזון אצלנו אם הגיעה כזו תלונה, הם חיפשו בכל הכרטסת של התלונות ולא נמצא שום תלונה מהנ”ל על פפריקה או על הל.

“נמצאו אכן שתי תלונות ישנות מלקוחות אחרים, שוב, לא הנ”ל. ולאחר בדיקתנו המקצועית התברר שהיה מדובר בנקודות שחורות לא בחרקים.

“בכל מקרה, אנו בודקים כל תלונה לגופו ואם אתה או הרב מצאתם חרקים תעדכנו אותנו בבקשה. אנחנו נשתדל לאסוף ממנו את המוצר כמו שאנחנו דואגים לאסוף כל מוצר שנמצא נגוע ומטפלים בבעיה”.

מבית רבי אמנון יצחק נמסרה התגובה הבאה:

מאכל החייב בדיקה, צריך לבדוק את כל הכמות שרוצים להשתמש, ואין להסתמך על בדיקת מדגם, גם כאשר המדגם נמצא נקי מנגיעות.

ודע, דחיוב הבדיקה הוא גם כאשר משתמשים בכמות גדולה ויש טירחה בבדיקה, כבתי מלון, בתי חרושת לשימורים, מוסדות וכדומה, והאחריות על כך מוטלת על נותני ההכשר.

ודע עוד, שמאכל המוחזק בנגיעות, אפילו אם משתמש כעת בכמות קטנה, דינו נשאר כמוחזק בנגיעות, ואסור לאוכלו ללא בדיקה. (מתוך ספרו של הרב אלישיב זצ”ל, “אשרי האיש” – פרק ב, נט)

הדפס כתבה

11 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הפסקתי לקרוא בעבירה דאוריתא לבטל איסור...
    26/03/2018 20:57
    חיים
  1. כמה עמרצות יש בבן אדם אחד???

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   27/03/2018 13:21

      אם התכוונת לגנאי על הרב אמנון אני מוחה בך

      • נמי   09/08/2019 13:41

        • בסעיף א לגבי המכשירים שנאסרו לא אגיב מלבד הצעה שכבוד הרב המשגיח הבכיר יצא ויבדוק כמה משגיחים של הבדץ משתמשים בהם!
        • בסעיף ב הוא אומר שאין התייחסות בספרו של הרב וייא לפלפל שלם טרם הטחינה. “על זה אין כלל התייחסות בספרו.” – ילמדנו רבנו האם ככה מתרחקים משקר כמצות התורה? הרי במפורש הרב ויא כן מדבר על פלפל שלם בחלק א עמוד 352-354, מסומן בשתי כוכבים אדומים (מוחזק לנגוע) ויש גם תמונה!
        • בסוף סעיף ב אומר שרוב הפלפל השלם בא מסין ומוחזק לנקי – אם כן מדוע נמצא (לעיני) נגיעות רבה ב”פלפל שלם טרי” שבא תחת השגחת הבדץ העדה החרדית בירושלים הן באריזה של חברת “בר-מן” והן בסחורה טריה במשקל של “תבליני חנניה” וכן בכל פפריקה מתוקה שלימה של הבדץ נמצאה נגיעות? שכל חכם יעשה בדעת יקנה שלם ויבדוק בעצמו יווכח כמה אמת בדברי המשגיח הבכיר!
        • בסעיף ד הוא אומר: “בקטע המצוטט מהרב אלישיב זצ”ל לא מובא פפריקה והל.” – נכון, הרב אלישיב זצ”ל דיבר שם על שומשום, אבל אם כבוד המשגיח הבכיר אינו אטום מרוב מאכלי איסור, מדוע אין זה “קל וחומר” ומה שומשום שיש בו רק מיעוט המצוי פוסק הרב אלישיב שיש לבודקו כולו לפני עשיית הטחינה ואחרת זה ביטול איסור לכתחילה – פפריקה ושאר דברים המוחזקים בנגיעות לא כל שכן?!
        • בסעיף ה אומר שההבדל זה “רמת האסטה” – בא נניח שמדובר על סחורה שחד פעמית בדקתם אחד אחד ואין את העובש המצוי או שאר דברים (כגון: נחש וצפרדע שיכולים לעבור 5 חותמות כשרות) – אתה רוצה בעצם לטעון שזה שאתם טוחנים עם הגרעינים ועם הגבעולים, לא גורם שינוי בצבע?! אתמהה!!
        • סעיף ו שהוא העיקרי כדבריו “לעצם הענין” – רבי אמנון מזהיר ומתריע לאפרושי מאיסורא לא שייך למסור ‘תלונה’ ולפתוח ‘כרטסת’ צריך להודיע ברבים, לדוגמא: אם כבוד המשגיח הבכיר יראה מחבלים על האוטובוס מוציאים נשק ועומדים לבצע ירי האם יתקשר למשטרה “להגיש תלונה” או ישר יצעק זהירות מחבלים ויברח?
        לסיכום: ההבדל בין הרב אלישיב זצ”ל לבין הבדץ שהרב זצ”ל פסק ללא נגיעת ממון מאיזה צד ואילו הבדץ מקבלים משכורות שמנות מאוד מכל תעשיית המזון ולכן נכשלים באיסור “ביטול לכתחילה”! אז תפסיקו לנצל את זה שהולכים אחריכם עיוור כל בר דעת שיבדוק את הנושא יבין שהרב אמנון יצחק צודק ללא צל של ספק בכל דבריו בענין כשרות המאכלים ו”החפץ חיים” וה”בן איש חי” אמרו שזה הבירור והנסיון האחרון.
        נמי.ח בור ועם הארץ שסך הכל בדק ברצינות מה נכנס לפיו. מעריץ את הרב אמנון יצחק בעיקר על דבריו הנכוחים בענין כשרות המאכלים שמזה התברר מעבר לכל ספק שהוא איש אמת ירא אלוקים ושונא בצע .

  2. איזה עם הארץ
    26/03/2018 21:51
    יוסי
  3. מה זה אין מקור לבדיקה מדגמית? בטח שיש! זהה גורם לכך שכל התערובת נעשית נגועה במיעוט שאינו מצוי שלא צרי לחוש לו. וכמו שכותב הרב אלישיב שאמנון מצטט, שדבריו אמורים דוקא במוחזק בנגיעות. הוא פשוט עם הארץ שכל שני וחמישי עושה רעש ממשהו חדש. וכבר רבי עובדיה יוסף חרץ את דינו שהקדיח תבשילו.
    ומה שטוען שזה ביטול איסור לכתחילה, אלו שטויות שפשוט לא יאומנו שיוצאים מפי חרדי שלמד משהו בחיים שלו. מה הקשר ביטול? וביטול לפני פסח לדעת רוב הפוסקים מותר לגמרי ואינו חוזר ונעור. פשוט חתיכת עם הארץ. בעבר היה לו רב אחד (עזראן) שעוד היה מנחה אותו מה לומר ומה לא לומר. כנראה שכעת כשהוא מבודד לגמרי הוא לא גומר לפלוט הבלים ממוחו הקודח. טיפש מטופש שמדבר נגד רבני העדה”ח. שוטה.

    • נמי   09/08/2019 14:05

      יש הקלטה ברשת של נכד הרב עובדיה שמסביר מפורשות איך יהודית אירגנה את המכתב הנ”ל כנגד הרב אמנון והוא חלילה לא פסק כך מעולם אבל גם בלי זה ידוע שאם היה רוצה לפסוק כך לא היה שולח זאת כתשובה לשאלה אישית בסתר אלא אומר את הדברים בפרהסיא ואו כותב מכתב מפורש על כך ולא מחכה שאיזה אחד ישלח לו מכתב שאלה. חוץ מזה לפי ההלכה גם אם רבך פסק שיהודי שמוחזק לירא שמים יצא מכלל כשרות אסור לך לקבל בלי עובדות ברורות של בית דין שבדק את הצדדים לכן עברת על והדרת פני זקן שדבריך הם הוצאת דיבה גם על הרב עובדיה יוסף זצ”ל ועברת על לא תשא שמע שוא דאורייתא ועוד הרבה איסורים כפול הקוראים… יאבהבי תודה רבה שהעברת לרב אמנון יצחק את כל זכויותיך.

  4. יש היתר לכתחילה
    26/03/2018 23:22
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. כל הדין שאין מבטלים איסור לכתחילה הוא רק כשהישראל עושה זאת. אבל אם הגוי עושה זאת אין בעיה. ולכן צריך לקנות תבלינים תוצרות חו”ל ללא כשרות

  6. מחילה מהרב שממציא הלכות.. אין מבטלין איסור וכו הוא רק באיסור וודאי ולא בספק
    26/03/2018 23:44
    חיים
  7. וכאן זה רוב שמוחזק כאינו נגוע ולכן מספיק מדגם

  8. הרב אמת אוהבים אותך רבי אמנון יצחק
    27/03/2018 03:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. בסד
    הרב אמת

  10. "אמנון יצחק"
    27/03/2018 11:04
    טל
  11. כמה כסף קיבלתם בשביל לפרסם שהעכבר נגס בהר.

  12. לא קרא ולא שנה
    29/03/2018 23:26
    עם הארץ
  13. איך אדם עושה מעצמו עם הארץ שכזה. בדיקה מדגמית מקובלת בהללכה, ללא כל ספק.
    אמנן יצחק מנסה בכח לזכות בנקודות, והוא מבזה את עצמו.
    והבד”ץ נתנו תגובה מדויקת וברורה.

    • נמי   09/08/2019 14:18

      הרב דיבר על מוחזק בנגיעות שאין בדיקה מדגמית וכנראה הבטן שלך היא אלוהיך.