מכה למשטרה: שופט סירב להרחיק נערות שהתפללו בכניסה להר הבית

המשטרה ביקשה להרחיק ל-90 יום שלוש הנערות שהתפללו בשערי הר הבית, בטענה שניסו לעורר פרובוקציה • השופט שמואל הרבסט: איני רואה איך תפילתם של המוסלמים עדיפה על תפילתן של הבנות • בן גביר: למשטרה אין סמכות למנוע תפילה
חיים טוויל
ט' ניסן התשע"ח / 25.03.2018 13:31

בית המשפט בירושלים סירב לבקשת המשטרה להרחיק ל-90 יום שלוש נערות בנות 14 שהתפללו סמוך לכניסה להר הבית, וקבע בהחלטה עקרונית כי זכותן של צעירות יהודיות להתפלל במקום אינה פחותה מזכותם של הערבים – ועל המשטרה לאפשר את תפילת הצעירות.

לפני כשבועיים וחצי הגיעו הנערות לאזור הכניסה להר הבית, סמוך לבאב אל חוטה ברובע המוסלמי בעיר העתיקה. הן פתחו סידורים והחלו להתפלל בזמן שמתפללים מוסלמים נכנסו להר.

בבקשת ההרחקה שלה ציינה המשטרה כי מטרת ההתנהגות שלהן הייתה להפר את שלום הציבור וליצור פרובוקציות, וכי הן בחרו במיוחד בשעה הזו ונעמדו באמצע הרחוב הצר.

עורך דינן של הקטינות איתמר בן גביר טען בבית המשפט, כי המשטרה פגעה בחופש הפולחן שלהן ומפלה אותן לרעה. עורך דין בן גביר הציג פסיקה עניפה שעניינה חופש הפולחן וזכויות הפרט במדינת ישראל.

שופט בית משפט השלום שמואל הרבסט  סירב לבקשה של המשטרה סירוב נחרץ וקבע בהחלטה עקרונית ותקדמית, כי אין להעדיף את זכותם של הערבים על פני זכותם של היהודים.

לדברי השופט, “זכותו של כל אדם להתפלל במדינת ישראל ברחובה של עיר ובלבד שאין בכך פגיעה בזכויות של אחרים. כך בירושלים, כך באילת, כך בתל אביב, כך בחיפה, וכך בכל מקום במדינת ישראל”.

השופט הוסיף: “אכן ניכרת תנועה ערה במשעול באב אל חוטא – אחד משערי הר הבית – בעת שמתקיימת תפילת מוסלמים בהר וטוב שכך, שהרי אין הוכחה טובה יותר על הקפדתה של מדינת ישראל הן בחקיקתה והן בפסיקת בתי המשפט על חופש הדת והפולחן”, אולם “איני רואה כיצד עמידתן של המשיבות יכלה לפגוע בחופש הפולחן, של יתר האזרחים והתושבים במקום. לכל אזרח יש זכויות משלו, וטיעונו של נציג המשטרה ולפיה זריקת חפץ אשר בעקבותיו היה ניתן לראות מנוסה של הצעירות, אינו מקובל עלי, כפי שלא היה מקובל עלי טיעון לפיו צעידתו של אדם בעל ארנק תפוח ומלא במזומנים בשכונה שבה מתגוררים כייסים רבים מפרה את שלום הציבור ומושכת עליה עבירות”.

השופט ציין כי ממצלמות המשטרה עולה כי אחת מהמתפללות המוסלמיות דחפה את אחת הקטינות ולא נעצרה.

בסיום החלטתו קבע השופט הרבסט, כי טוב עשו שוטרי מג”ב שאבטחו את הקטינות, כיוון שזו תפקידה של המשטרה, וכי אין כל חשד סביר שהצעירות עברו עבירה פלילית ולכן אין מקום להרחיק אותן משער הר הבית.

השופט: “אברהם אבינו אביהם של היהודים המוסלמים יסד את תפילת שחרית וסרטון הוידיאו שבפניו מתעד את בניו של אברהם אבינו הן היהודים והן המוסלמים כל אחד ותפילתו שלו ועל המשטרה לאפשר עמידה זאת לכל ילדיו של אברהם אבינו”.

עו”ד איתמר בן גביר, שייצג את הבנות, הגיב:” עצוב מאוד שנאלצנו לקיים דיון על זכותן של יהודים להתפלל בעיר העתיקה בירושלים, אך אני מרוצה שכבוד השופט הרבסט העביר מסר חד משמעי למשטרה.

“אנחנו נמצאים בפני מדרון חלקלק. בתחילה טענה המשטרה כי אסור ליהודים להתפלל בהר הבית, היום כבר אסור לשיטת המשטרה להתפלל בעיר העתיקה, כי זה גם עשוי להרגיז ערבים – ואם השופט הרבסט לא היה עוצר את זה כאן, השלב הבא היה שאסור ליהודים להתפלל במדרחוב בן יהודה.

“החלטת בית המשפט קובעת נחרצות שלמשטרה אין סמכות למנוע תפילה ויש לקוות שהמשטרה תפנים ותיישם את ההחלטה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות