הסיפור המלא: כך הושמד הכור הגרעיני של סוריה בדיר א-זור I צפו

בליל ה-6 בספטמבר 2007, תקפו מטוסי חיל האוויר את הכור שהיה בשלבי הקמה מתקדמים באזור דיר א-זור, 450 ק"מ מצפון לדמשק - והשמידו אותו • המוסד ואגף המודיעין של צה"ל הביאו את המידע, ו-8 מטוסי חיל האוויר המריאו למשימה • כך התנהל מבצע 'מחוץ לקופסה', שלב אחרי שלב
חיים טוויל
ה' ניסן התשע"ח / 21.03.2018 05:00

10 שנים למבצע ‘מחוץ לקופסה’: הצנזורה הצבאית התירה הבוקר (רביעי) לפרסם פרטים על הפצצת הכור הגרעיני בסוריה על ידי חיל האוויר הישראלי בשנת 2007, אחרי למעלה מעשר שנים שהפצצת הכור יוחסה לצה”ל רק על פי פרסומים זרים.

מבצע ‘מחוץ לקופסא’ לתקיפת הכור הגרעיני שנבנה בדיר אה זור במזרח סוריה נערך ב-6 בספטמבר 2007, לאחר חצות הלילה.

הסיפור מתחיל בעקבות הודעת לוב ארבע שנים קודם לכן, בשנת 2003, על החלטתה להפסיק את תוכניתה הגרעינית – הודעה שתפסה את ישראל מופתעת.

על פי המידע שמותר כעת לפרסום, ראש המוסד דאז מאיר דגן הורה על בחינה מחדש של חומר מודיעיני שהצטבר בידי המוסד, ובעקבות הערכת מצב שביצעה חטיבת המחקר באמ”ן, התברר שככל הנראה סוריה מפתחת נשק גרעיני בחשאי.

המוסד הצליח להשיג מודיעין המצביע על הקמת כור גרעיני להפקת פלוטוניום שנבנה בסוריה, בשיתוף פעולה עם קוריאה הצפונית, כולל מיקומו באזור דיר אה זור במזרח סוריה, לא הרחק מגדת הפרת. זו גם היתה נקודת החיפוש הראשונה שביצעו זרועות הביטחון, כאשר חיפשו מקום ליד מקור מים גדול לצורך קירור הכור.

באישון לילה המריאו שמונה מטוסי חיל האוויר מסוגים F-15 ו F-16 ומטוס לוחמה אלקטרונית, במטרה להפציץ את הכור הסורי.

תחילה, המטוסים שיבשו את מערכת ההגנה האווירית הסורית באמצעות לוחמה אלקטרונית – פרי פיתוח של אחת החברות הישראליות המובילות בתחום, ובכך מנעו ממנה להבחין במטוסים התוקפים. “עיוורנו את מסכי האויב”, תיאר אחד הטייסים.

כאשר הגיעו מטוסי הקרב לקרבת הכור, הם השמידו את הכור באמצעות פצצות גדולות ומדויקות.

הנזק היה בלתי הפיך. המטוסים חזרו דרך שטח טורקיה ובדרכם השליכו שם מכלי דלק ריקים.

בתדרוך לשגרירים שנתן שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, נאמר כי שלושה מטוסים ישראלים חדרו מכיוון הים התיכון עד לאזור הנמצא כ-50 ק”מ מדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, והפציצו מטרות.

עדות לקשר שהיה אז בין נשיא ארצות הברית ג’ורג’ בוש לבין ראש הממשלה אמוד אולמרט, היה בשיחת הטלפון הראשונה שהגיעה עד אוסטרליה, שם שהה אז בוש.

אולמרט בישר לבוש: “מה שהיה איננו עוד”.

אמנם ארצות הברית שמרה על דממה, אך ישנם דיווחים לפיהם היא נתנה את ברכתה לתקיפה, לאחר שהוצגו לה הוכחות לקשר הגרעיני בין סוריה לקוריאה הצפונית.

שלוש שנים מאוחר יותר, ב-28 באפריל 2011, הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי היעד שתקפו מטוסי צה”ל היה “כור גרעיני בבנייה”.

זאת לאחר שהסוכנות דחתה את כל טענותיה של סוריה לגבי מקורם של שרידי האורניום, ואף האשימה את סוריה בהסתרת מידע, בעקבות סירובה לאפשר לפקחי הסוכנות לבחון את שרידי המתקן שהופצץ.

הרמטכ”ל באותם ימים, רב-אלוף גבי אשכנזי, אמר על השמדת הכור: “פתאום הבנו שגדל לנו מתחת לאף כור גרעיני. למרות שהיו חשדות, מבחינתי זו הייתה הפתעה. הבנתי שאת הכור הזה אנחנו צריכים להרוג, מיד כשראש הממשלה הטיל על צה”ל בראשותי את האחריות להשמדת הכור הגרעיני בסוריה, היה ברור לי שעלינו להיערך מודיעינית, מבצעית וטכנולוגית להסרת האיום הגרעיני מעל מדינת ישראל והאזור, ובמקביל לבצע פעולות למניעת הידרדרות למלחמה, ובאם זו תכפה עלינו – להכריעה!”

הרמטכ”ל גדי איזנקוט, ששימש מפקד פיקוד הצפון בעת מבצע ‘מחוץ לקופסה’, אמר לאחרונה: “המסר מתקיפת הכור ב-2007 הוא שמדינת ישראל לא תשלים עם בנייה של יכולת שתהווה איום קיומי עליה. זה המסר ב-2007, וזה המסר לאויבינו גם בעתיד הקרוב והרחוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות