‘כוויות שבת’ במגזר החרדי: כיצד מונעים פציעות ואיך מקבלים פיצוי

עו"ד מאור גלבוע סוקר את תופעת 'פציעות השבת' הפוקדת את המגזר החרדי, מעניק מספר רב של טיפים ודרכים למנוע את האסונות - וסוקר גם את מסלולי הפיצוי העומדים לרשות הורים שילדיהם נפצעו
תמי גיל
ד' ניסן התשע"ח / 19.03.2018 23:51

תופעה קשה של פציעות שבת פוקדת את המגזר החרדי. לתופעה הזו ישנם מספר גורמים – ומסתבר שיישום מספר פתרונות קלים עשויים למנוע את רוב התאונות.

לפני מספר שבועות נכוותה ילדה חרדית בת 6 מקרית גת, ממים רותחים שנשפכו עליה. קומקום חשמלי שהוצב על השיש במטבח נפל וגרם לה לכוויות קשות בפלג גופה העליון. היא הובהלה לטיפול רפואי בבית חולים. בסמיכות זמנים לכך, נכווה גם ילד בן חמש מבני ברק. הילד פונה במצב קשה עם כוויות דרגה ב׳ בפלג גופו העליון לבית החולים. הוא  נכווה קשות בפניו ובגופו מדוד מים חמים של שבת.

מקרה דומה ארע לאחרונה לפעוט כבן שנה וחצי מבני ברק, שנכווה בליל שבת בפלג גופו העליון עקב סיר תבשיל שנפל עליו וגרם לו לכוויות בדרגה בינונית.

עו”ד מאור גלבוע, העוסק בתביעות נזיקין – הוא עד לעשרות מקרים דומים הפוקדים בתים דתיים וחרדיים בכל שבת ובחגים. לדבריו, בבית החולים הדסה ישנה מחלקה שלמה המאכלסת כמדי שבת עשרות ילדים שנכוו כתוצאה מנוזלים ותבשילים רותחים – שנשפכו עליהם ממיחמי שבת ומסירי תבשילים שהונחו בצורה רשלנית ולא בטיחותית על השיש.

“קיימים מספר כללים, שאם נשמור עליהם בטיפול בתבשילים ובנוזלים רותחים המאוחסנים במטבח בפתרונות הנובעים מאיסור הבישול בשבת – נוכל להפסיק לחלוטין את התופעה המסוכנת והמעציבה הזו”, אומר עו”ד גלבוע.

• מיקום יציב – שימוש במיחם נייד והשמתו על הפלטה, ולא במיחם שמחובר לחשמל, מוביל לאסונות רבים, מאחר ולמיחם אין יציבות והוא נמצא יחד עם התבשילים המצויים על הפלטה, דבר שיכול לגרום לאסון עת הילד/ה מורידים את האוכל מהפלטה.

• מי שמשתמש במיחמי שבת חשמליים, מוטב לו שישים אותם בפינת השיש, כשגבם נוגע בקיר – ובשום אופן לא להניח על שפת השיש. הצבת המיחם בפינה ובעורף השיש מקשה מאד על הפלתם.

• על ההורים להניח  חטיפים ודברי מתיקה שונים – אליהם הילדים נמשכים – במקומות נמוכים הנגישים לילדים, ושאינם מאלצים אותם לנסות לטפס על השיש. “כאשר ההורים מניחים את אותם חטיפים ודברי מתיקה בארונות מעל השיש, הם למעשה מעודדים את הילדים לטפס על השיש – שם מצוי המיחם – וכך נגרמות תאונות”.

• לדאוג שהמיחם יונח במקום שאינו נגיש בכלל לילדים, ושאין בסביבתו לא דברי מאכל, לא חומרי ניקוי, וכל דבר הנדרש לטיפול השוטף בבית.

רבים מהנפגעים נפגעים בחג הפורים ובחג הפסח: בחג הפורים הילדים משתוקקים לקחת את החטיפים ודברי המתיקה המצויים במשלוחי המנות השונים אותם מאחסנים בארונות גבוהים, דבר המפתה אותם לעלות על השיש, היכן שמצוי המיחם.

בחג הפסח, ילדים ומהבוגרים כאחד עסוקים בניקיון הבית, ולעיתים עוד טרם כניסת החג נאלצים לעלות על מקומות גבוהים, ומכאן קצרה הדרך לטרגדיה.

לדברי עו”ד מאור גלבוע, הטיפול בילדים שנכוו ברותחין מלווה בתקופת שיקום ארוכה ומכאיבה, ומצריך עזרי טיפול שעלותם גבוהה.

פיצוי לנפגעים

לדברי עו”ד מאור גלבוע, הפיצוי לנפגעים מתאונות ביתיות שכאלה לא קשור לאשמה תורמת של ההורים. גם אם התאונה ארעה בגלל רשלנות קשה של ההורים – עדיין, ההורים יוכלו לקבל פיצויים במספר מסלולים, שיסייעו ויקלו במעט על הסבל והעול הכלכלי הניחת במקרים כאלה על המשפחה.

• המסלול הראשון הינו ביטוח תלמידים של משרד החינוך, במסגרתו מבוטח כל אחד ואחד מילדי ישראל הרשום למוסד חינוכי של משרד החינוך, החל מהגיל הרך ועד סיום התיכון. לדברי עו”ד מאור גלבוע, ביטוח זה מכסה ומעניק פיצויים בכל מקרה של תאונה או פגיעה גופנית בילד, גם אם זו לא ארעה במסגרת בית-ספרית, ואפילו אם ארעה לאחר שעות הלימודים או בחופשה.

למעשה ביטוח תלמידים מכסה את כל התלמידים במשרד החינוך מסביב לשעון בכל ימי השנה, בבית הספר ומחוצה לו. ביטוח התלמידים מורכב בשלב הראשון ממתן פיצוי כספי על כל יום אשפוז, וכן אפשרות בסופו של תהליך לקבל פיצוי על נכות קבועה.

• המסלול השני, אשר לא עומד בסתירה למסלול הראשון, מאפשר להורים לפנות למוסד לביטוח לאומי, לשם קבלת קצבת ילד נכה. קצבה זו עומדת במקרים החמורים, נכון להיום – על סכום של כ- 2561 שקלים לחודש.

עו”ד מאור גלבוע מוסיף, כי כאשר מדובר ברשלנות של צד שלישי, ניתן לתבוע סכומים ניכרים נוספים מאותו גורם בתביעה נפרדת, ולכן, בכל מקרה של תאונה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לשם מיצוי זכויות הילד והוריו הנגזרות מהתאונה המצערת.

• עו”ד מאור גלבוע מירושלים www.tortinfo.co.il עוסק בתביעות רשלנות רפואית, תאונות עבודה, תביעות נזיקין, ומיצוי זכויות רפואיות מול חברות ביטוח, קופות חולים והמוסד לביטוח לאומי

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות