בגלל ‘תחקיר המוהלים’: שופט בג”ץ הקפיא את הבחירות לרבנות חדרה

חיים טוויל
|
ב' ניסן התשע"ח / 18.03.2018 18:06
שופט בית המשפט העליון ג’ורג’ קרא הקפיא את הבחירות לרבנות העיר חדרה – בעקבות עתירות נגד שניים מהמועמדים לכהונת רב העיר • אחד מהם הוא הרב ישראל אסולין, שתועד בתחקיר מכנה תינוקות ממוצא אתיופי: “בשר תותחים”

שופט בית המשפט העליון ג’ור’ג קרא הוציא היום (ראשון) צו ארעי האוסר לעת עתה את קיומן של הבחירות לכהונת רב העיר חדרה – זאת בעקבות ‘תחקיר המוהלים’ שפורסם על ידי העיתונאי אוריה אלקיים ב’כאן’.

הצו הוצא לאחר שהוגשו שתי עתירות בהן נטען כי יש למנוע את ההתמודדות של הרב אליהו אסולין והרב ישראל מאיר ביטון לכהונת רב העיר.

‘תחקיר המוהלים’ חשף תיעוד בו נשמע הרב אסולין, מוהל ותיק, כשהוא מעודד את המתלמדים אצלו “להתאמן” על תינוקות ממוצא אתיופי וכינה אותם “בשר תותחים”. כמו כן הוא עודד תלמיד חסר ניסיון לערוך ברית מילה בבן של עובדת זרה בדרום תל אביב.

בשבוע שעבר מסרה פרקליטות המדינה את תגובתה לעתירה, ובה נאמר כי עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהאמירות והמעשים של הרב אסולין – כפי שהובאו במסגרת התחקיר, והחלטת ועדת המוהלים בעקבות הפרסום – הם פסולים בתכלית ובלתי ראויים.

בתשובה מודגש כי עמדה זו, שלפיה קיים קושי משפטי במינויו לתפקיד, תובא לידיעת חברי האסיפה הבוחרת במסגרת ההליך לבחירת רב עיר.

“…גם אם הדברים נאמרו בחדר סגור ולא בפומבי, לא ניתן להתעלם מהקושי המשפטי העולה מהדברים, בשים לב גם להקשר שבו נאמרו – במסגרת תפקידו של הרב אסולין בהכשרה של מוהלים מתלמדים, ואשר בסופו של יום מבצעים פעולה רפואית בגופו של אדם. דברים אלו משליכים מטבע הדברים על מועמדותו של הרב אסולין למשרה הרמה של רב עיר, וחזקה כי יישקלו במסגרת תהליך הבחירה”, אמר בתשובת היועץ המשפטי.

עם זאת, היועמ”ש סבר שמדובר בקושי הנוגע לשיקול דעת חברי האסיפה הבוחרת, ולא בקושי המבטל את כשירותו, ועל כן – על פי גישת היועץ המשפטי – לא ניתן למנוע מהרב אסולין את עצם ההתמודדות.

הרקע לעתירה נגד הרב ביטון הן טענות, לפיהן הוא “לא ראוי להיות רב עיר בישראל אחרי שהתחזה לרב שכונה והגיש תביעה נגד המועצה הדתית לקבל שכר כאילו הוא היה רב שכונה”.

עוד נטען בעתירה שכדי להבטיח את בחירתו לתפקיד רב עיר, הרב ביטון דאג להכניס לאסיפה הבוחרת את האנשים הקשורים אליו.

לגבי העתירה על מועמדתו של הרב ישראל מאיר ביטון נכתב בתגובת המדינה: “הוצגו הצעדים שננקטו בהתייחס לטענות בדבר ניגוד עניינים בקרב כמה מחברי האסיפה הבוחרת, וכן נמסר כי הטענות ביחס למועמדותו של הרב ביטון יוצגו בפני חברי האסיפה הבוחרת, ביחס עם התייחסותו לדברים, והם יבחנו את הדברים במסגרת הפעלת שיקול דעתם”.

מנכ״ל עמותת טבקה-צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה, פנטהון אספה דויט: “אני מברך על החלטת בג”צ, בעקבות עתירה של עמותת טבקה, שמורה על צו ארעי האוסר על המשיבים לקיים את הבחירות לרב עיר חדרה עד להחלטה אחרת. מועמדותו של הרב אסולין לא היתה צריכה להיות מאושרת מלכתחילה.

“במדינה מתוקנת רב שמתנהל בצורה בזויה וגזענית ומתייחס לתינוקות בני שמונה ימים כבשר תותחים והופך אותם לשפני ניסוי על גופם צריך לשבת בכלא ולא לקבל פרס של אישור מועמדותו כרב עיר. אני בטוח כי הצדק יראה ויעשה ובג״ץ יורה על הסרת מועמדותו, באופן סופי, של הרב אסולין לתפקיד רב ראשי של העיר חדרה”.

מהמטה למאבק בגזענות נמסר: “אנו מברכים על החלטת בג”ץ ומקווים כי מועמדותו של הרב אסולין תפסל לחלוטין. אין ספק כי התבטאותו של הרב אסולין אינם רק סממן לגזענות אלה דרך פעולה מחריד ממש עם תינוקות שמבחינתו הם שפני ניסוי.

אנו מקווים כי רשויות השלטון בכלל ומשרד המשפטים בפרט יפעלו עד להרחקת הרב אוסלין גם מהרבנות בכלל וגם לחדד נוהלים ודרישות להגשת מועמדות שכוללות העדר עבר “גזעני”.

ראוי לציין כי תפקידו של רב בכלל, ופרט כל איש דת, אינו רק לחזק לימוד התורה בסביבה, אלה גם כן להוות מודל לחיקוי”.