רוצים בבית? היין שהכין הגראי”ל שטיינמן זצ”ל והש”ס של מונטיפיורי

משה ניסנבוים
|
כ"ט אדר התשע"ח / 16.03.2018 11:02
בית המכירות king david יקיים בשבוע הבא מכירה פומבית מיוחדת: פריטים היסטוריים ממגוון תחומים, איכותיים ונדירים • כמה מהפריטים הם בבחינת תגליות

בית המכירות king david יקיים בשבוע הבא מכירה פומבית מיוחדת: פריטים היסטוריים ממגוון תחומים, איכותיים ונדירים.

כמה מהפריטים הם בבחינת תגליות, אשר שופכים אור חדש על פרשיות היסטוריות נודעות.

פריטים של מרן הגראי”ל שטיינמן:

במכירה יוצעו שלושה פריטים מיוחדים – המכתב הציבורי הראשון שפרסם, בענייני השעה; בקבוק ובו יין שהכין בידיו הקדושות; וכן מכתב שלם בכתב ידו ובחתימתו.

פריטים אלו מעניקים לנו הזדמנות נדירה של זיכרון מדמותו הנערצת.

 

יין, הרב שטיינמן

הש”ס האישי של מונטיפיורי:

רבה היתה השפעתם של יהודי אנגליה על העולם היהודי כולו, ובמיוחד על בשורת יישוב ארץ ישראל. במשך הדורות קמו אישים חשובים מהקהילה היהודית בבריטניה, ובראשם השר משה מונטיפיורי.

במכירה מוצע פריט מרגש ביותר: סט מפואר של הש”ס שבו למד השר הצדיק משה מונטיפיורי – מי שהחזיק וביסס את המפעל האדיר של יישוב ארץ ישראל; הדמות הלאומית הנערצת ביותר, בשל מעשיו הנשגבים לעזרת עמו.

בכמה מהמסכתות מופיע תו ספר מעוטר ומפואר של משה מונטיפיורי, עם סמל המשפחה, ובראש הדגל המתנוסס מופיע הכיתוב: “ירושלם” – מוקד חייו ומשוש לבו של מונטיפיורי.

פריטים ספורים בלבד נותרו ממשה מונטיפיורי. לפנינו הפריט המשמעותי מביניהם: התלמוד הבבלי.

למעלה ממאה שנים חי משה מונטיפיורי, ואת כל ימיו הקדיש כליל לטובת העם היהודי. הוא הופיע כדמות מופלאה וכמלאך גואל ומושיע, ובבתי ישראל רבים בדור הקודם היתה תלויה תמונתו של השר הצדיק – יחד עם תמונות הגר”א מוילנה, רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנה, ועוד.

לא היה כמעט בית יהודי בכל רחבי תבל – מרוסיה ועד מרוקו, מאוסטריה ורומניה עד למצרים וסוריה וארץ־ישראל – שלא היתה תלויה בו ב’כותל המזרחי’ תמונתו הפטריארכלית של השתדלן הישיש, בכיפה השחורה על ראשו, בלבושו האופייני.

מכירה פומבית

לפסח – ההגדות הנדירות והמיוחדות: 

בתחילת הקטלוג מוקדש מדור מיוחד להגדות של פסח.

כולנו מכירים את סימני הסדר: “קדש ורחץ, כרפס יחץ” וכו’, אולם כאן מופיע בכלל נוסח אחר של “סימנים”, אשר כתוב בשפה הארמית!

סימנים אלו לא היו ידועים עד היום, וככל הנראה מדובר בשריד יחיד לסימנים קדמוניים שהיו נהוגים לפני דורות רבים, ונשתכחו במשך הגלות הארוכה. ההגדה שלפנינו שימרה והצילה את אותם סימנים קדומים.

בתחום ההגדות מצויה הגדה נוספת, מודפסת, כנראה הנדירה ביותר בעולם: ההגדה האנגלית הראשונה בעולם, תרתי משמע – ההגדה הראשונה שנדפסה באנגליה, וגם ההגדה הראשונה בעולם שנדפסה באנגלית.

באותם ימים – בשנת 1770, היה בכך חידוש של ממש. כמובן מאז ועד היום נדפסה ההגדה בעשרות רבות של מהדורות באנגלית, שפתם העיקרית של מאות אלפי יהודים.

מכירה פומבית

בית המכירות king david

כתבי יד של גדולי ישראל:

בתחום של כתבי היד ישנם חיבורים וקונטרסים חשובים מאת גדולי הדורות, בהם תשובה הלכתית בכתב יד קודשו של רבינו עקיבא איגר זצ”ל (עם שינויים מהנדפס); קונטרס שלם בכתב יד קודשו של מרן ה’בן איש חי’; ועוד ועוד.

ישנם לפנינו גם השלמות חשובות שלא נדפסו עד היום לספרים ידועים, כך למשל הספר “אל תקרי” שחיבר גאון פוסקי אשכנז רבי יצחק דב במברגר זצ”ל מוירצבורג, אשר לפנינו העותק האישי שלו עם הוספות בכתב ידו שלא נדפסו עד היום.