“לא הפעילו פה המון חכמה”: שרי רוט בערוץ 20 על המשבר הפוליטי

שרי רוט, הפרשנית הפוליטית של חרדים 10, הגיעה לאולפן 'היום הזה' בערוץ 20, כדי לסכם שבוע פוליטי סוער - שהחל עם 'או-טו-טו בחירות' והסתיים בקול דממה דקה • היום שאחרי המשבר עם ליטל שמש
חרדים 10
כ"ט אדר התשע"ח / 16.03.2018 11:40

• אז ברחוב החרדי כבר הכריזו, הפסדנו במאבק…

“זה לא בדיוק הכריזו, אבל התחושה היא לא תחושה נלהבת. עלינו על עץ מאוד גבוה. הרחוב, מי ששומע את האנשים ברחוב, לא מבין אותנו. לא הבינו אותנו בחוק המרכולים, והנה לא חלפה אלא תקופה קצרה והגענו לחוק הגיוס, שהוא עוד יותר קשה לעיכול מצד החילוני הממוצע. למרות, ששניהם לא באים בטוב… אפילו לא לחילוני המסורתי. יכול להיות שהיו צריכים לנהוג קצת יותר בחכמה במשבר הזה מלכתחילה. לא הפעילו פה המון שיקול דעת, לא הפעילו פה המון חכמה…”

•  ליברמן אמר היום שההישג העיקרי הוא שהמפלגות החרדיות לא יעלו יותר חוקי דת ומדינה ‘באופן סיטונאי’, כך הוא קרא לזה… מבחינת החרדים, מדובר בעוד כשלון?

“לא, אני הייתי אומרת שהמפלגות החרדיות אם לא היו מחתימים אותם שלא להעלות עוד חוקי דת ומדינה, הם היו צריכים להחתים את עצמם. כי אין שום טעם להרגיז את הרחוב החילוני – התוצאה של זה היא אחת ויחידה: יאיר לפיד ממריא בסקרים, וזה לא מה שהחרדים רוצים. הם לא הולכים לשבת איתו בקואליציה עתידית, הוא לא הבייס של קואליציית נתניהו העתידית שאותה הם כן רוצים, והיא קואליצית החלומות שלהם כיום…מה הם ירוויחו מעוד חוק דת ומדינה?”

• את יכולה להסביר איך נולד המשבר הזה? זה באמת ‘פייק משבר’, כפי שכינה אותו השר בנט?

“האמת שכן. המשבר הזה נולד קודם כל מאווירת חשדנות שקיימת בקואליציה. אחד לא מאמין לשני, אנשים היו משוכנעים שנתניהו רוצה בחירות… אני חזרתי ואמרתי לאורך כל השבוע הזה, תקשיבו, זאת אגדה, נתניהו לא רוצה בחירות… נכון שהוא ממריא בסקרים, אבל הוא לא ימריא פחות בעוד שנה, ובמצב הזה שבו ליברמן מתרסק ואולי גם ש”ס, איזו קואליציה בדיוק הוא יקים? נתניהו מספיק חכם כדי לחשוב לא רק על עצמו אלא גם על הקואליציה, על המצב הכללי של הגוש שלו. והגוש שלו לא עולה ומתרומם”.

• כלומר, כולם מבינים שלא ייצא להם הרבה מהמשבר הזה…

“לאף אחד לא היה יוצא מהמשבר הזה משהו. אם למישהו היה יוצא משהו, זה רק ליאיר לפיד. ולנתניהו, כפי שכבר הסברתי. אבל כל אחד חשב שהשני רוצה בחירות… וסידר את עצמו למערכת בחירות. אז ליברמן התלהם, כי או-טו-טו מערכת בחירות והוא צריך לעמוד בפני הבוחר שלו; כחלון אמר, רגע, אם ליברמן, אז מה, אני אעמוד פראייר מהצד? זו הייתה מערכת חסרת בסיס של אמון מצד השותפים לקואליציה.

“החרדים, עלו על עץ, ולא כולם. צריך לציין את ה’מבוגרים האחראים’, את גפני שלא התלהם, לא שמענו אותו מתלהם, דרעי שכמעט שתק לגמרי לאורך כל המשבר”.

• שרי, אי אפשר להתעלם גם מדו”ח המבקר שמתפרסם היום ומותח ביקורת על משרד הבטחון ואומר שהמשרד לא עמד ביעדי הגיוס של החרדים, לא בגיוס לצבא ולא בגיוס לשירות לאומי…

“כן, כי תקשיבי, לטנגו הזה צריך שניים! נגיד שיש חרדים שרוצים להתגייס. החליטו. אני לא בטוחה שהצבא ערוך לזה, ואת יודעת מה? גם אם משרד הבטחון יוציא חוק, אני כמעט בטוחה שאנחנו לא נראה בחוק הזה ‘בואו נוציא מעולם הישיבות את כל התוכן שלו ונעביר את כולם לבקו”ם. הצבא צריך המון תקציבים על כל יחידה חרדית, החרדים מביאים איתם כל מיני רעיונות כמו ‘אי שירת נשים’, שאני לא בטוחה שהציבור החילוני ממש יודע לעכל את הדבר הזה… אנחנו שומעים את כל הסערות בעקבות כל הדברים האלו. נראה לי, שחוק שיביא משרד הבטחון, יהיה בסוף אולי החוק הכי טוב לציבור החרדי”.

• כשחוק הגיוס עבר בקריאה טרומית, וגרסה אחרת שלו תאושר על ידי משרד הבטחון במושב הקיץ, הח”כים החרדים יתמכו בגרסה החדשה של החוק?

“תלוי מה יהיה בו. אנחנו לא יודעים מה יהיה בו. אני פרסמתי היום שרמיזות מצד גורמים במערכת הבטחון לסגן השר ליצמן,  היו כאלו שאומרות… אתם תחיו עם זה, כדאי לכם לחכות לחוק שלנו. אני גם חושבת שזה חכם כלפי בג”צ, כי תראי, בג”צ לא כל כך מהר יוכל לפסול חוק שמערכת הבטחון תגיש.

“זה לעמוד מול מערכת הבטחון, ולא חושבת שיהיו שופטים שירשו לעצמם דבר כזה. כשמחוקק החוק הוא פרוש, ליצמן, דרעי, גפני, אז זה נראה לשופטים כמו מסחרה פוליטית. וזה מה שאמר ליברמן כל הזמן לחרדים: חכו, תנו לי צ’אנס, אולי החוק שלי טוב? וגפני די רצה לתת לו צ’אנס, ודרעי די רצה לתת לו צ’אנס, אבל היה מה שהיה, איזשהו תהליך בתוך המועצת החסידית… לדעתי היה חסר הרב שטינמן זצ”ל, שתמיד היה דופק על השולחן וגם המועצת החסידית הייתה נשמעת לו. והוא איננו! והתוצאה, עצובה…”

• טוב, תוצאות המשבר הזה כנראה עוד לא לגמרי מאחורינו…

“נכון. כי בסוף נצטרך להעביר איזה שהוא חוק גיוס, ושוב נחזור לאותן פרשיות…”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות