נחשף: כך ניסה הגר”ע זצ”ל לעצור את ‘התרגיל המסריח’

היום לפני 28 שנה בדיוק נפלה ממשלת האחדות של שמיר, אחרי אחד התרגילים המלוכלכים ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית • כעת נחשף מכתב ששלח הרב עובדיה יוסף זצ"ל ליצחק שמיר ופרס - ובו הצעה "של הרגע האחרון" • "מבקש מאוד שתסכימו להצעת הפשרה"
אריה ריבקינד
כ"ח אדר התשע"ח / 15.03.2018 21:04

‘התרגיל המסריח’ נחשב עד היום לאחד מרגעי השפל של הפוליטיקה הישראלית, לאחר שבשנת 1990 ניסה יו”ר מפלגת העבודה, שמעון פרס, שהיה חבר בממשלת האחדות שבראשה עמד יצחק שמיר – לפרק אותה בעזרת חברי הכנסת החרדים.

היום לפני 28 שנה בדיוק נפלה ממשלת האחדות של שמיר.

פרס ניסה להקים ממשלה חילופית, הבטיח הרים וגבעות לחרדים, אבל זה לא עזר לו: הרבי מליובאוויטש מצד אחד, והגרא”מ שך מצד שני, התנגדו לממשלה בראשותו – וכל מאמציו כשלו, לאחר שח”כי דגל התורה והח”כים אליעזר מזרחי ואברהם ורדיגר סירבו להצטרף לקואליציה בראשותו.

לאחר כחודשיים הקים יצחק שמיר ממשלה צרה, שנפלה בשנת תשנ”ב.

כמו במשבר הפוליטי השבוע, גם אז הייתה הצעת פשרה של הרגע האחרון בין שמעון פרס ויצחק שמיר, שנכתבה בכתב ידו של הרב עובדיה יוסף זצ”ל. המסמך, שנחשף רק כעת, חושף את המאמץ האחרון, והלא ידוע, של הרב עובדיה זצ”ל למנוע את המהלך של התרגיל.

בראש המסמך מופיע התאריך ח”י אדר תש”נ. ההצעה כללה התנעה של תהליך מדיני, שפרס דחף כל העת.

מבדיקה עם מעורבים ברקיחת ההסכם דאז עולה, כי לצד קידומו התקיימה באותו הבוקר אף פגישה משולשת – בה נכחו, הרב עובדיה, פרס ושמיר – בניסיון להגיע להבנות. על ההסכם גם מופיעה תשובתו החיובית של פרס: “משום כבודו של הראשון לציון אני מוכן לקבל פניית כבודו על כל מרכיביה במקשה אחת”.

המכתב עתיד לעמוד למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים לאחר חג הפסח.

במכתב, שנכתב בשני עמודים, פונה הרב עובדיה אל ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר, ואל יו”ר מפלגת העבודה שמעון פרס בבקשה שיסכימו להצעת הפשרה המפורטת שלו. כאשר הוא מציין: “באם לא תתקבל ההצעה הנ”ל ע”י צד כל שהוא נראה בו כאחראי לפירוק האחדות הלאומית, ונסיק את המסקנות הנדרשות מכך”.

בסעיף הראשון, כפי המובא בהסכם הפשרה, כותב הרב עובדיה: “הממשלה תכונס מיידית על מנת למנות מחדש את כל שרי המערך בתפקידיהם הקודמים, ותובא החלטת הממשלה לאלתר לאישור הכנסת”.

בסעיף השני, מציב הרב עובדיה תנאי כי “המערך מבטל את ההצעת אי-אמון שהגיש נגד הממשלה, ומחייב שלא לתמוך בהצעות האי אמון של מפלגות אחרות”.

בסעיפים הבאים פורס הרב באופן מדוקדק ומפורט את משנתו לגבי עניינים רבים שעמדו אז על הפרק: אלו שאלות יובאו להחלטת הקבינט, מה יהיה גורלה של ירושלים, האם ערביי מזרח ירושלים יקבלו אוטונומיה, ואיזו תשובה יחזירו למזכיר המדינה של ארה”ב, ועוד.

על המכתב ישנה, כאמור, תגובה בכתב ידו של שמעון פרס, אשר מסכים לכל תנאי הפשרה. אולם נראה שההסכם לא יצא לפועל, בשל סירובו של שמיר, כי עוד באותו היום עצמו העלה פרס הצעת אי אמון בממשלה, וגרם בכך לנפילתה של ממשלה בישראל, עקב הצבעת אי-אמון, בפעם הראשונה והיחידה בהיסטוריה של מדינת ישראל.

יצויין כי בכך לא תמו השיחות בין פרס לבין הרב עובדיה יוסף. במכתב אחר שחשף בית המכירות הפומביות ‘קדם’ לפני כארבע שנים פונה פרס לרב עובדיה לאחר התרגיל בשורה של הבטחות בכדי לפתותו להצטרף לקואליציה ברשותו. בין ההבטחות, שלא לפנות יישובים, ומשאל עם על הסכם שלום.

הנשיא המנוח שמעון פרס ז”ל אישר אז לכלי התקשורת כי המכתב הינו שלו ובכירים בש”ס גם אישרו לכלי התקשורת את האותנטיות שלו.

מרון ארן, מנכ”ל בית המכירות הפומביות ‘קדם’ בירושלים: “המכתב ההיסטורי הזה, ששתי הדמויות המרכזיות שלו הלכו מאיתנו בשנים האחרונות, מראה כי מה שנכון לעולם הפוליטי של היום היה נכון גם אז. הוא מראה עד כמה הפכפך העולם הפוליטי בישראל. כשפרס השיב אז לרב עובדיה בחיוב עדיין היה ניתן למנוע את התרגיל המסריח אך באותו הערב הכל התהפך. זוהי זכות עבורנו להוות הכתובת עבור הפריטים הבולטים ביותר בהיסטוריה היהודית והישראלית אבל זוהי גם חובה ולכן אנו משתדלים לחלוק כל פריט כזה עם העולם לפני שהוא עובר מיד ליד”.

הרב עובדיה יוסף

הרב עובדיה יוסף

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות