שקד: להפיל ממשלת ימין על כלום ושום דבר זו תהיה טעות היסטורית

ביקורת חריפה בקואליציה על הצעד המסתמן של נתניהו להקדמת הבחירות: "ראש הממשלה לא חייב לפטר את השרה סופה לנדבר. זה אמנם דבר חריג מאוד, אבל זה אפשרי"
אריה ריבקינד
כ"ו אדר התשע"ח / 13.03.2018 10:03

בכירים בקואליציה מותחים ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ואומרים כי צעדיו האחרונים עלולים להביא לכך שבמו ידיו יפרק ממשלה ימנית.

“ראש הממשלה מפרק ממשלת ימין וכך גם מפסיד את הזדמנות חייו עם נשיא ארה”ב דונלד טראמפ”, אמרו.

לפי שעה מאיימים בסביבת נתניהו כי אם השרה מ’ישראל ביתנו’ תצביע נגד חוק הגיוס היא תפוטר לאלתר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיב הבוקר: “אם ראש ממשלה לא רוצה בחירות, הוא לא יפטר את השרה לנדבר, והיו תקדימים. אם יפטר אותה – אנחנו בדרך לבחירות”.

ליברמן הוסיף: “אי אפשר לצפות מישראל ביתנו שנתמוך בחוק הגיוס. כולנו נצביע נגד. הכדור נמצא במגרש של ראש הממשלה, נראה איך יתנהג אחרי ההצבעה ומשם נבין את הכל”.

השרה איילת שקד צייצה בחשבון הטוויטר שלה: “מדובר במשבר מדומה. ראש הממשלה, להפיל ממשלת ימין על כלום ושום דבר זו תהיה טעות היסטורית דומה במימדיה להפלת ממשלת שמיר ב-92′”.

שקד התראיינה הבוקר ב’קול ברמה’ והוסיפה: “זה באמת מתסכל. לפרק את הממשלה זו טעות שאחר כך כולם יצטערו עליה, אני מקווה שאו ראש הממשלה או שר הביטחון יתעשתו. זה בידיים של שניהם”.

לדבריה, “יש שתי אפשרויות – או ששר הביטחון יגיד לסופה לנדבר להימנע בהצבעה על חוק הגיוס, או שראש הממשלה יחליט שלא לפטר את סופה לנדבר למרות שהיא הצביעה נגד. זה אמנם דבר חריג מאוד, אבל זה אפשרי אם שמים על כף המאזניים את פירוק הממשלה”.

לפי שקד, ההנחה היא שחוק הגיוס יעבור בקריאה טרומית. “ברגע שהחוק יעבור, האחריות לשלטון ולשמירת הקואליציה היא רק בידיהם של שר הביטחון וראש הממשלה”.

שקד ציינה כי הציבור לא מבין כלל את הסיבה למשבר בקואליציה: “לגרור את מדינת ישראל לבחירות כל שנתיים-שלוש זה הופך אותנו לרפובליקת בננות ואנחנו בעצם יורקים בפרצופם של הבוחרים. אף אחד מהציבור לא מבין על מה המשבר ולמה צריך לפרק את הממשלה”.

לפי גורמים בסביבת ראש הממשלה, נתניהו ושר הביטחון לא נפגשו בלילה, ובין השניים קיים נתק.

במסגרת המאמצים לסיים את משבר הגיוס, זימן אליו ראש הממשלה את ראשי הקואליציה לשיחות ליליות, אך כשרצה לפגוש את שר הביטחון נאמר לו שהוא בתרגיל.

במפלגות הקואליציה חשו אתמול שנתניהו החליט ללכת לבחירות ועכשיו רק מחפש את התירוץ.

שר התחבורה ישראל כץ אמר לאריה גולן בכאן רשת ב, כי הליכוד וראש הממשלה לא רוצים בחירות. לדבריו, כל מרכיבי הקואליציה צריכים להסיר את האולטימטומים.

“שמענו את מפלגות הקואליציה מאיימות על ראש הממשלה. הדבר הזה לא ייתכן, יש לכולנו שאיפות פוליטיות אבל צריך להשאיר אותן לזמן המתאים”.

“הליכוד וראש הממשלה לא מעוניינים בבחירות אבל גם לא חוששים מהן”, אמר כץ. “כדי לסיים את המשבר, כל מרכיבי הקואליציה צריכים להסיר את האולטימטומים שלהם ללא תנאי. שרים צריכים לכבד כללים”.

• הדיון הצפוי בוועדת השרים לענייני חקיקה כדי לדון בערר של השרה סופה לנדבר על חוק הגיוס נדחה לשעה 18:00 – לבקשת ראש הממשלה בנימין נתניהו.

• הקואליציה דחתה את שעת הדיון על חוק הגיוס בקריאה טרומית ועל חוק התקציב מהשעה ארבע לשעה שמונה בערב. הדחיה מאפשרת עוד כמה שעות למצוא פשרה למשבר. קודם לכן תצביע המליאה חוקי פיזור הכנסת של האופוזיציה.

• בסדר היום של הכנסת הופיע קודם התקציב ואז חוק הגיוס. לבקשת הסיעות החרדיות, נתניהו נעתר ושינה את סדר היום, כך שחוק הגיוס יאושר בטרומית לפני התקציב.

• סיעת המחנה הציוני הגישה הצעת חוק לפיזור הכנסת. את ההצעה הגישו  יו”ר האופוזיציה ח”כ יצחק הרצוג וח”כ מיקי רוזנטל.

• מלשכת יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין התקבל אישור להעלות את החוק של האופוזיציה לפיזור הכנסת, זאת מאחר שיעלה במליאה חוק הגיוס. החוק קובע שמועד הבחירות יתקיים 90 יום מרגע אישור החוק.

• מאבק הצפוי על תאריך הבחירות: נתניהו צפוי לפנות לאופוזיציה ולקואליציה ולהגיד להם – תבחרו אתם תאריך בחירות מוסכם. לפי חוק יסוד הכנסת, ניתן לקבוע בחירות לכל המאוחר חמישה חודשים קדימה – בחודש אוגוסט. ההערכה בתוך הליכוד היא שגם בקואליציה וגם באופוזיציה לא ירצו בחירות בחודשים יולי-אוגוסט, שבהם הרבה אנשים נמצאים בחופש ושוהים בחו”ל. לכן, בלית ברירה, ההערכה היא שכולם ייאלצו להסכים על סוף חודש יוני.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אנא, אל תעשו את הטעות הזאת. הפלת ממשלת ימין
    13/03/2018 10:52
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. זאת עלולה להיות בכיה לדורות.