350 רבנים בכינוס מרכז רבני אירופה ברומניה I במוקד: חוקים אנטישמיים

נתן פרל
|
כ"ו אדר התשע"ח / 13.03.2018 00:44
הגרי”מ לאו: “כל פירצה משמעותית, כל דבר שהוא נגד עיקרי היהדות, חובה להיאבק עליו מיד ובכוח רב” • ביום שלישי בערב: אירוע הוקרה חגיגי לרגל ח”י שנים ל’מרכז רבני אירופה’, בהשתתפות נציגי ממשלת רומניה ושגרירי מדינות אירופה

כ-350 רבני קהילות מכלל מדינות יבשת אירופה משתתפים בכנס של ארגון ‘מרכז רבני אירופה’, שנפתח אמש (שני) בבוקרשט שברומניה.

בדברים שנשא בכנס הראשל”צ הגר”י יוסף הוא התייחס לגל החקיקה באירופה כנגד היהדות ואמר כי הוא “מחייב הירתמות של כל הרבנים כאיש אחד, בכל מדינה ומדינה, כדי לעמוד על נפשנו היהודית. אם לא תהיה עמדה מאוחדת – הדבר יהיה בעוכרינו ומי יודע מה ההשלכות שיכולות להיות מכך בשנים הבאות”.

דברים דומים, ונחרצים לא פחות, השמיע גם הרב הראשי הגרי”מ לאו. הגרי”מ לאו תיאר מנסיונו כרב זה עשרות שנים, כיצד מגמות גדולות, שנזק רב בהן, מתגלגלות ממעשים קטנים של גורמים כאלה ואחרים.

“כל פירצה משמעותית, כל דבר שהוא נגד עיקרי היהדות, חובה להיאבק עליו מיד ובכוח רב”, אמר למאות הרבנים וקרא להם להתאחד במסגרת ‘מרכז רבני אירופה’ ולהיאבק ביחד במגמות אנטישמיות שונות שהולכות ומתגברות באירופה.

הדברים נאמרו במושב המרכזי של הכנס השנתי של ‘מרכז רבני אירופה’.

את המושב בנושא רבנות והלכה פתחה דרשתו של הראשל”צ הגר”י יוסף. במהלך דבריו אמר הגר”י יוסף כי תפקידו של רב בעם ישראל הוא לקרב את הציבור אליו ולא חלילה להרחיק אותו. “רב בישראל צריך מראש לחשוב מה הבעיות ההלכתיות שעלולות להתעורר וכיצד ניתן לפתור אותן, בלי חלילה לפגוע באדם כלשהו. התפקיד של רב זה זה ללכת לכל מקום שהוא מוזמן אליו ויכול לקרב את ליבם של ישראל לאביהם שבשמים בהתנהגות שלו”.

במהלך דבריו סיפר כי “מאבא, מרן הגר”ע יוסף, למדתי שרב בישראל צריך לדעת ללכת עם רוחו של הציבור. מי שזכה לכהן בקהילה של יראים ושלמים, מה טוב חלקו. אבל כאשר צריך למנוע מרדת שחת צריך לחשב את הדרכים כך שיהיו באופן המתקבל”.

הרב ישראל לאו

הרב לאו. צילום: איציק בלניצקי
לאחריו נשא דברים הרה”ר הגרי”מ לאו אשר מכהן כרב זה עשרות בשנים. לבקשת המשתתפים הוא שיתף את קהל הרבנים בשורה ארוכה של רגעים מחייו של רב בישראל, כיצד יש לנהוג ב’ימין מקרבת’ כאשר מדובר ב’תינוקות שנשבו’ ואינם בקיאים בפרטי ההלכות אך מאידך לנטוש ב’שמאל דוחה’ כאשר מנסים לערער על יסודות היהדות. “במקרים כאלה אסור שתהיינה פשרות”, אמר.

מנכ”ל הרבנות הראשית לישראל משה דגן בירך את המשתתפים וציין את שיתוף הפעולה הקיים בין הרבנים באירופה לרבנות הראשית לישראל, כמו גם השאלות המועברות על ידי הרבנים לחברי מועצת הרבנות הראשית.

בשעות הערב של יום שלישי יתקיים ערב הוקרה חגיגי ומפואר לכבוד רבני אירופה, לרגל ח”י שנים לפעילות הענפה והמרשימה של ‘מרכז רבני אירופה’.

בערב ישתתפו נציגי ממשלת רומניה ושגרירי מדינות אירופה.

הרב מנחם מרגולין, מנכ”ל ‘מרכז רבני אירופה’, אמר כי התמודדויות הרבות של יהדות אירופה מחייבות את הרבנים לאחד כוחות בפעילות להמשך תחיית היהדות באירופה.