חוק הגיוס אושר היום בוועדת השרים לחקיקה: הוגש ערר

במסגרת המתווה עליו הסכימו הסיעות החרדיות, אישרה ועדת השרים לחקיקה את הנוסח המקורי של החוק, שאמור לעלות להצבעה בטרומית ביום רביעי • המשך החקיקה ייעשה בתיאום עם משרד הביטחון ועם היועמ"ש - וצפוי לכלול שינויים • לנדבר מישראל ביתנו הגישה ערר
יוני גרין
כ"ה אדר התשע"ח / 12.03.2018 10:12

חוק הגיוס אושר הבוקר בוועדת שרים לחקיקה.

על פי החלטת הוועדה, המשך החקיקה ייעשה בתיאום עם משרד הביטחון ועם היועץ המשפטי לממשלה, כפי שדורש השר אביגדור ליברמן.

שרת המשפטים איילת שקד נכחה לבדה בחדר הוועדה, ושלושה שרים נוספים הצביעו באמצעות ‘פתק’ שהושאר במליאת הממשלה.

מלבד השרה שקד שתמכה בחוק, השר דוד אזולאי מש”ס השאיר הצבעה בעד וכך גם השר זאב אלקין. השרה סופה לנדבר מישראל ביתנו, הנמצאת בביקור בניו יורק, השאירה פתק בו היא מצביעה נגד.

עם זאת, עדיין לא ברור האם ניתן יהיה להביא את החוק להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי השבוע – יומיים לפני יציאת הכנסת לפגרה, מאחר שמפלגת ישראל ביתנו הגישה ערר על ההחלטה.

בעקבות הערר, הממשלה תצטרך להתכנס בטרם ההצבעה הטרומית בכנסת על החוק או לערוך משאל טלפוני כדי להצביע על הערר.

ערר, חוק הגיוס

יצוין כי השר אופיר אקוניס הכריז בערוץ הטלגם שלו: “לא השתתפתי בועדת שרים לחקיקה הבוקר ולא הצבעתי בעד חוק הפטור מגיוס”.

מוקדם יותר הבוקר דווח, כי היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, מתנגד לנוסח חוק הגיוס שאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה.

לטענת מנדלבליט, הצעת החוק בנוסח הנוכחי, שאותו הגיש ח”כ יואב בן צור, אינה חוקתית ולא עומדת במבחנים שקבע בג”ץ בפסק הדין האחרון בסוגיית הגיוס – ועל כן צפויה להתבטל. הסיבה שההצעה לא תעמוד במבחן בג”ץ לדעתו, היא העובדה שהחוק איננו קובע סנקציות ברורות, כלכליות או פליליות, במקרה שבו החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס.

עם זאת, על פי ההערכות הסיכום בין המפלגות החרדיות לראש הממשלה כולל גם הבנה לפיה בהמשך הליכי החקיקה ישונה נוסח החוק לנוסח שהיועמ”ש יסכים להגן עליו בבג”ץ.

גורמים בכירים בקואליציה אמרו, כי הצעת החוק היא בסך הכל פלטפורמה להתחיל איתה את התהליך, וכי אין כל קשר בינה לבין החוק שיאושר בהמשך בקריאה שנייה ושלישית.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות