פגישת נתניהו וראשי הסיעות החרדיות: אלה 3 התנאים שהוצבו

אריה ריבקינד
|
כ"ד אדר התשע"ח / 11.03.2018 00:30
בפגישה הלילית בין נתניהו לסיעות החרדיות הועלו שלושה תנאים לפתרון משבר חוק הגיוס: גיבוש טיוטת חוק שתהיה מוסכמת על מנדלבליט ועל כל המפלגות החרדיות, הסכמת כחלון לתמוך בחוק עד לחקיקתו הסופית, והתחייבות פומבית של ליברמן ויתר הסיעות – להמשיך בשותפות לאורך זמן

משבר חוק הגיוס: מעט לאחר חצות (מוצ”ש) הסתיימה הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי הסיעות החרדיות – יעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי.

נתניהו פנה לראשי הסיעות ודרש מהם קודם כל לסכם ביניהן את הנוסח המוסכם מבחינתן של חוק הגיוס, ואז יפעל כדי להביא להסכמות של מפלגות כולנו וישראל ביתנו.

במהלך הפגישה, שהסתיימה אחרי חצות, הובהר כי צריכים להתקיים שלושה תנאים כדי להביא לפתרון המשבר סביב חוק הגיוס:

• גיבוש טיוטת חוק שתהיה מוסכמת על היועץ המשפטי ועל כל המפלגות החרדיות – עליה עובדים כעת;

• הסכמה של משה כחלון ומפלגת כולנו לתמוך בחוק עד לחקיקתו הסופית בשלוש קריאות;

• התחייבות פומבית של ליברמן, כמו של שאר הסיעות, לאפשר את המהלך הזה ולהמשיך בשותפות בממשלה לאורך זמן.

לפי שעה עדיין אין התקדמות והסכמות בין הצדדים.

בשל כך הנוסח המוסכם של חוק הגיוס שהגיש יו”ר סיעת ש”ס בכנסת, ח”כ יואב בן צור, לא יעלה ביום ראשון להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, אם לא תושג התקדמות עד הישיבה.

בפגישה השתתפו נתניהו, נציגי סיעות יהדות התורה יעקב ליצמן ומשה גפני, יו”ר ש”ס אריה דרעי, ראש לשכת ראש הממשלה, השר יריב לוין, ויו”ר הקואליציה ח”כ דודי אמסלם.

מחר יוועד ראש הממשלה עם ראשי כלל סיעות הקואליציה.

מלשכתו של נתניהו נמסר לפני הפגישה: “ההעדפה של ראש הממשלה היא להמשיך את פעילות הממשלה עד סוף תקופת כהונתה בנובמבר 2019 ולשם כך דרושה הסכמה של השותפות הקואליציוניות”.

הרב אדלשטיין, ח"כי דגל

ח”כי דגל בפגישה עם הגרי”ג אדלשטיין. באדיבות המצלם

לקראת הפגישה נכנסו לאחר צאת השבת ח״כי ׳דגל׳ – משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, להתייעצות אצל הגרי״ג אדלשטיין בביתו ברחוב ראב״ד בבני ברק.

לחרדים 10, נודע כי הח”כים קיבלו הוראה לדון על הסדר הפשרה.

בתום 40 דקות של התייעצות יצאו הח”כים החוצה יחד עם דוד שפירא, נכדו של הגראי”ל שטיינמן זצ”ל, ונסעו להתייעצות וברכה אצל הגר”ח קניבסקי – שם שהו זמן קצר.

הגר”ח העניק לח”כים ‘אור ירוק’ למגעים, לאחר שהוצג לו המתווה לחוק המתוקן.

חברי הכנסת הסבירו לאחר פגישות ההתייעצות: “הכל כעת תלוי בנתניהו, אם הוא לא רוצה בחירות – יהיה ניתן להגיע להסדר כבר היום”.

יו״ר ש״ס, השר אריה דרעי, שוחח בערב שבת טלפונית עם נשיא ‘המועצת’ חכם שלום כהן, השוהה במקסיקו, וקיבל את הנחייתו כיצד לפעול בפגישה הערב עם ראש הממשלה.

 במקביל הורה השר דרעי ליו״ר הסיעה ח״כ יואב בן צור לקיים סבב שיחות עם שאר חברי מועצת חכמי התורה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן ממשיך להתנגד להצעת הפשרה. במוצאי השבת כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו: “בחיים, יש רגעים שבהם צריך ללכת עם מה שאתה מאמין ולא עם מה שכדאי או משתלם. זהו בדיוק הרגע”.