אודי אדם: “כל אחד יכול להתחמק – בת”א משתמטים יותר מהחרדים”

חיים טוויל
|
כ"ב אדר התשע"ח / 09.03.2018 12:00
האלוף המיל’ אודי אדם מודה כי גיוס החובה בישראל לא אפקטיבי: יש יותר מיועדים לשירות ביטחון שלא מתגייסים מסיבות שונות, בהשוואה לאלו שאינם מתגייסים מסיבות דת • “הרבה נוער מתל אביב לא משרת”

מנכ”ל משרד הביטחון, האלוף (במיל’) אודי אדם, מותח ביקורת על נתוני הגיוס בתל אביב.

בחדשות 2 פורסמה הקלטה מהשיחה של אדם, בה אמר: “היום כל אחד יכול להתחמק, מי שלא רוצה לשרת לא משרת – מה שלא יהיה”.

בהקלטה אומר גם מנכ”ל משרד הביטחון בהתבטאות חריגה: “הרבה נוער מתל אביב גם כן לא משרת. אחד זה מטעמים דתיים והשני זה מטעמים אחרים. לדעתי יש יותר כאלה שלא משרתים מטעמים אחרים”.

הוא התייחס גם לשילוב החיילים החרדים בצבא-  ואמר: “היום רואים אותם בצנחנים, בגבעתי, בחיל אוויר ובמקומות אחרים. אני חושב שזו הצלחה בלתי רגילה. עכשיו אנחנו כמערכת לדעתי צריכים לאפשר יותר. דיברתי עם הרמטכ”ל, למשל, דיברנו אולי לפתוח גדוד שריון”.

בחדשות 2 מציינים, כי בניגוד לדברים של אדם, נתונים אותם הציג צה”ל מראים תמונה שונה מזו שתיאר.

על פי נתוני צה”ל, שיעור הגיוס בתל אביב עומד על 69.4% לעומת שיעור של 72% בממוצע, ואילו שיעור הגיוס במגזר החרדי עומד על כ-40% משנתון המתגייסים לצה”ל או לשירות לאומי (המגיעים מכמה מחזורי גיוס יחד. בני 18-24, כך שהנתון בפועל נמוך בהרבה).

עוד עולה כי רק 13% מאלו שלא התגייסו קיבלו פטור מסיבות שאינן דתיות.

במשרד הביטחון אמרו בתגובה: “מנכ”ל משרד הביטחון מקיים מעת לעת שיחות ומפגשים עם עמותות המעודדות גיוס לצבא, נושא בו הוא רואה חשיבות לאומית. במסגרת השיחה עם אנשי עמותת נצח יהודה, העוסקת בעידוד לגיוס חיילים חרדים, פרש המנכ”ל את האתגרים העומדים בפני מערכת הביטחון בנושא, בהם אי גיוס אוכלוסיות שונות מטעמים מגוונים, רפואיים, מצפוניים, טעמי דת ואחרים. משרד הביטחון ימשיך לפעול כל העת להעלאת אחוזי הגיוס לצה”ל”.