“גם באופוזיציה שאלו אותי: מה קרה לכם, השתגעתם?”

ח"כ יעקב מרגי מדבר: "אני מאמין שליצמן לא קלט לאן זה יוביל. אסור לנו בחירות בעת הזו!" • "הטיפש פה זה לא ליצמן לבד, עם כל הכבוד. גם כחלון וליברמן לא היו חכמים" • "ש"ס תחזיר המנדטים ששתתה לה יהדות התורה" • "כיום יש הרכב מנצח. המדינה משגשגת, כולם מקבלים הכול, למה? למה בחירות עכשיו?" • והוא אופטימי: כולנו מחכים לביבי
כ' אדר התשע"ח / 07.03.2018 17:28

יו”ר ועדת החינוך של הכנסת, ח”כ יעקב מרגי, נשאב כולו לעשייה של הוועדה בראשה הוא עומד. קשה לתפוס כמה דקות של שקט איתו. אבל בין עיסוק לעיסוק, הצליח חרדים 10 לקיים עמו ראיון.

• ש”ס מצטיירת במשבר האחרון כמבוגרת האחראית. מה אתה אומר?

“עם כל ההערכה שלי ליעקב ליצמן, ואני אוהב אותו וחבר שלו, הוא עשה מעשה ששותפים לא עושים. לחברים לא עושים את זה.

“לפני שהוא הציב את האולטימטום  הוא היה צריך קודם כל להתייעץ עם חבריו, השותפים הקואליציוניים הבכירים – שזה הסיעות החרדיות ‘דגל’ וש”ס. הוא הפתיע, ודבר כזה לא עושים.

“חוץ מזה, ואני מאמין שהוא לא התכוון לזה ולא קלט לאן יוביל המשבר, מה שקורה היום הוא אסון. אסור לנו כמפלגות חרדיות להגיע לבחירות על ‘טייטל’ של גיוס. זה לא נכון, זה לא חכם, זה לא צודק. מעבר לזה, בואי נאמר שנוביל בחירות על הגיוס, מה נקבל אחרי הבחירות שאין לנו היום?”

• ברור. את יאיר לפיד חזק יותר. ניסית להסביר את זה לליצמן?

“אמרתי לו, ואמרתי לעוד, לא דיברנו לעומק, אבל שמע ממני את הדברים. ואני אומר לך חד משמעית: אם אני מנתח אותו נכון, גם הוא לא האמין שזה ילך לשם”.

• הוא אומר להגנתו: זה לא אני, זה ‘המועצת’. אני שמעתי בכלל מפי גורם באגודת ישראל שמי שאחראי לנוסח התקיף של מכתב ההחלטה זה מזכיר המועצת…

“התירוץ הזה של ‘מועצת’, שאנחנו מכבדים ומוקירים וגם אנחנו אומרים שצריך לשמוע לרבנים… אבל! אם הוא היה בא לשותפים הקואליציוניים והיינו מתואמים, אולי היינו נפגשים עם גדולי הדור? אולי היינו חושבים ביחד? זו אחריות כבדה לקחת על הכתפיים של בן אדם אחד את כל עולם התורה”.

• האמת, שגם ב’דגל’ יש מי שמרגישים ככה. ואיפה הבעיה? שכשהרב שטיינמן זצ”ל היה בחיים, הוא היה דופק על השולחן ואומר מילה, והאדמו”רים היו מכבדים את דעתו ומתיישרים איתה. גם אם חשבו אחרת. אין לך היום מנהיג ליטאי שדופק על השולחן ואומר אמירה נחרצת. וגם את קולו של חכם שלום לא שמענו במשבר האחרון…

“אם הייתי יועץ של חכם שלום, לא הייתי אומר לו לדבר. כי חד-משמעית, אף אחד לא התייעץ איתו, זרקו את האבן הזו לבור, אף אחד לא התייעץ עם מועצת החכמים, ואפילו לא עם ההנהגה שלנו, עם אריה דרעי.

“אז עם כל הכבוד, למה אנחנו צריכים להתעבר על ריב לא לנו? אנחנו כן מתנהגים בחכמה, ואני חושב שמה שאנחנו עושים הפעם, בשונה מפעמים אחרות, אנחנו מתנהגים בחכמה, מנהלים את זה בחדרי חדרים, בצורה נבונה, לא מתלהמת. כי אסור לנו בחירות בעת הזו! נקודה!”

• שמעתי ציטוט שאמרת על כך, שאבן שזורק טיפש אחד, עשרה חכמים לא יצליחו לחלץ?

“לא. לא אמרתי אחד, לא כיוונתי לליצמן, כי הטיפש פה זה לא ליצמן לבד, עם כל הכבוד. גם האולטימטומים של כחלון ושל איווט ליברמן לא היו חכמים”.

• עם מי היו לך שיחות בנושא?

“אנחנו בש”ס מדברים עם כל חברי הכנסת כל הזמן. כולם מתוסכלים בדיוק כמונו. שואלים, מה קרה? למה? כולם שואלים למה. לגלות לך סוד? חלק גדול מחברי האופוזיציה שואלים אותי: תגיד מה קרה לכם? השתגעתם? כולם, ח”כים בכירים במחנה הציוני וברשימה המשותפת. גם הם לא מתלהבים מבחירות בתוך תוכם”.

• זה נכון. גם במחנה הציוני לא מוכנים לבחירות. רק יאיר לפיד מוכן. אבל הכי לא רוצה בחירות זו ש”ס, כי מצבה לא משהו בסקרים. לעומת יהדות התורה, שממריאה…

“קודם כל, גם יהדות התורה לא רוצה בחירות. כי מה שווה לה שבעה-שמונה מנדטים כשאף אחד לא יודע מה יקרה בממשלה הבאה?

“וחוץ מזה, שיהיה לך ברור: ש”ס תחזיר את המנדטים ששתתה לה ‘יהדות התורה’, לפחות לפי הסקרים. כיום ש”ס פאסיבית בגלל כך וכך וכך וכך, כל מיני סיבות… אבל כשתתחיל מערכת בחירות, זה ישתנה. והמנדטים שהלכו ליהדות התורה, יחזרו אלינו ובגדול. גם הליכוד, לפחות החלק השפוי של הליכוד, לא רוצה בחירות…”

• ברור. כי חלקם לא יחזרו אחרי הבחירות…

“גם. וגם כי הם לא רוצים הרכב קואליציוני אחר. כיום יש הרכב מנצח. זה הרכב אולטימטיבי. המדינה משגשגת, כולם מקבלים הכול, למה? למה בחירות עכשיו?”

• נו, אז איפה ביבי בכל הסיפור הזה?

“טוב לליצמן יצא עיתוי גרוע, יכול להיות שהוא לא היה מודע לזה מראש, לא שם לב. כי הרי ביבי מנוטרל כבר שבוע עם הנסיעה שלו לארה”ב”.

• וגם היועצת החרדית שלו רבקה פאלוך מחתנת הערב בת, וזה מן הסתם מנטרל גם אותה מלהיכנס לעובי הקורה.

“אז את מבינה?”

• טוב, חזרנו לזה שליצמן אומר: זה לא אני, מה אתם רוצים ממני?

“אני מאמין לו”.

• אז מה עושים? כולנו נלך לבחירות שאנחנו לא רוצים אותם?

“לא. מחכים לביבי. כי ממילא, אם הוא רוצה בחירות, לא משנה ליצמן לא ליצמן. ואם הוא לא רוצה, יכנס מיד עם הגעתו לעובי הקורה, יפשיל שרוולים ויפתור את הפלונטר”.

• אבל בינינו, באמת אין פתרון לחוק הגיוס. זה נושא בלתי פתיר”.

“קודם כל ביבי ישחרר את הפלונטר הפוליטי. אחר כך, יימצא הפתרון. יש פתרון, אני בטוח. פשוט כולם צריכים להיות יותר חכמים מאשר צודקים, ולהגיע לנוסח מוסכם”.

• תגיד, מה הסיפור של אריאל אטיאס? אין חברים מוכשרים בש”ס שיכולים לעשות את העבודה, שצריך להזעיק אותו בכל פעם כשעולה נושא הגיוס?

“לא, אני לוקח את זה לכיוון חיובי. הוא היה חבר בוועדת שקד, הוא מכיר את כל הסעיפים. אז במקום להכניס לתמונה מישהו חדש, שלא מכיר את הניואנסים, למה הסעיף הזה ככה, ולמה זה ככה… שהרי לא כל דבר זה הבנת הנקרא אחד על אחד. אני חושב שזה עניין חכם, לא סיפור של אגו, אני רק מודה לו על זה שלקח את זה על עצמו, כי הוא לא חייב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות