עליזה לביא: “לא ניתן שהתירוץ של לימוד תורה יהיה כרטיס להשתמטות

אריה ריבקינד
|
י"ט אדר התשע"ח / 06.03.2018 14:38
אבי מימרן: “יש קבוצת מיעוט בתוך הישיבות שלא לומדים תורה, מודה שבכל קבוצה יש אחוז בטלנים ובטלניות. תפקידה של המדינה, היא לתפוס את אותם בטלנים ולגייס אותם” • מוטי אלמליח:”קריאת שירות לאומי חובה לכולם נשמעת צודקת, אבל אני סבור שהיא אינה נכונה לעת הזו”

ב’כנס שדרות לחברה’, המתקיים במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, נערך מושב ‘שירות לאומי חובה?’ –  שעסק בין היתר בסוגיה של שירות לאומי חובה בקרב החברה הערבית והחרדית.

במושב לקחו חלק ח”כ עליזה לביא, איש התקשורת החרדי אבי מימרן, ומוטי אלמליח, מנהל אגף בכיר תקציבים ופיקוח ברשות השירות לאומי אזרחי, שאמר:

ח”כ עליזה לביא, מיש עתיד: “אין לי שום בעיה עם הציבור החרדי, אני אוהבת אותם, הם אנשים מדהימים, ועושים מעשי חסד לעם ישראל. יותר מזה, אני רוצה שיהיה לימוד תורה בעם ישראל, אין לנו קיום ללא זה. צריך גם לתת תקציבים ללומדי תורה. אבל איך יכול להיות שיש אנשים שלוקחים את התירוץ של לימוד תורה והופכים למשתמטים? זה עלה תאנה להשתמטות?

“מעולם לא היה צריך בחוק ללימוד תורה בעם ישראל. עכשיו ביטלו לנו את החוק של להקנות ידע למערכת החרדית, ומגדלים פה דור שלא יהיה לו הכישורים הנדרשים לשוק העבודה. מה שאנחנו ביקשנו עם החוק זה לבוא ולהתכתב עם הציבור החרדי, לא עם ההנהגה שהולכת ומקצינה. אי אפשר שלנצח אחוז קטן הוא זה שישרת וישלם מיסים. לעולם לא נאפשר שהתירוץ של לימוד תורה יהיה הכרטיס להשתמטות”.

אבי מימרן: “יש עתיד היא מפלגה שתרמה לעצירת הגיוס ההמוני של החברה החרדית לצה”ל. אני הולך פעם בשנה ל-32 ימי מילואים בשנה. הציבור הכי מתנדב במדינת ישראל זה הציבור החרדי באופן יחסי לגודלו באוכלוסייה. מי הקים את יד שרה? מי הקים את עזר לציון? מי מתנדב בזק”א? אם נגדיר מחר את כל המוסדות חינוך המיוחד כמוסדות שירות לאומי כחרדים, יהיו פתאום אלפי חרדים בשירות הלאומי.

“אם נמשיך במדיניות הכפייה המספרים ילכו וירדו. בשנת 2014 כאשר חוק לפיד נכנס, המספרים ירדו. אם ניתן לחברה החרדית להשתלב בצורה טבעית – השינויים יקרו. תתנו שקט 3-4 שנים, ואתם תראו שדברים יקרו. ב-12 שנה שיעור התעסוקה בקרב גברים חרדים עלה מ-39% ל-59% מאז 2005, ולא התנו את היציאה לעבודה בגיוס.

“כשיש עתיד היו בשלטון הם עשו כל מה שאפשר כדי לפגוע בלומדי תורה. ככל שזה ילך באופן טבעי, אני מאמין שתוך עשור יהיה כאן מהפך. יש כמה כאלה שמשתמטים, יש קבוצת מיעוט בתוך הישיבות שלא לומדים תורה, מודה שבכל קבוצה יש אחוז בטלנים ובטלניות. תפקידה של המדינה, היא לתפוס את אותם בטלנים ולגייס אותם, לא תפקידי”.

מוטי אלמליח, מנהל אגף בכיר תקציבים ופיקוח ברשות השירות לאומי אזרחי: “לא סתם קבעו את השירות הלאומי בהתנדבות, טובי המוחות והמשפטנים ממשרדי הממשלה השונים כולם היו תמימי דעים, שהשירות הלאומי צריך להישאר ברשות. השירות הלאומי צמח מהשטח, ואנחנו סבורים שהשירות צריך להימשך מתוך הידברות וסובלנות. דרך של הבנות ולא בכפייה. אנחנו גם מאמנים שבדרך של אמון, אנחנו גם יכולים להגדיל את מספר המתנדבים.

“השירות הלאומי אזרחי הוא לא כור היתוך כמו בצבא, אנחנו שומרים שכל אחד ישמר על אופי חייו, ואנחנו מתאימים את השירות כך שיתאים לכל אחד מהמתנדבים. קריאת שירות לאומי חובה לכולם נשמעת צודקת, אבל אני סבור שהיא אינה נכונה לעת הזו.”