השר כץ מצהיר על תאריך יעד חדש: הרכבת לירושלים – לפני חג סוכות

אריה ריבקינד
|
י"ח אדר התשע"ח / 05.03.2018 12:58
שר התחבורה, שתחילה התחייב כי הרכבת תנוע כבר לפני פסח, הודיע בישיבת הוועדה לביקורת המדינה כי בשלב הראשון יגיעו הרכבות עד לתחנת השלום בתל אביב, וחודשיים אחר כך גם לרכבת מרכז

שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח”כ ישראל כץ, אמר הבוקר (שני) בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי קו הרכבת המהיר לירושלים יחל לפעול בצורה מסחרית לפני חג הסוכות, וכי במהלך חול המועד סוכות יהיו נסיעות חינם.

לדבריו, הרכבת תפעיל שלוש רכבות מידי שעה.

בשלב הראשון המסילה תחושמל עד לתחנת השלום וחודשיים לאחר מכן החשמול ימשיך עד תחנת רכבת מרכז.

השר הסביר בדיון: “התכנון היה שנתחיל לעבוד לפני פסח באופן חלקי. הנהלת הרכבת ניהלה דיון עם חברת הבקרה והמשטרה והם לא אישרו להפעיל את הרכבת מטעמי בטיחות”.

בעבר התחייב שר התחבורה כי הרכבת תיפתח לתנועת הנוסעים כבר בערב חג הפסח, אולם לפני כשבועיים הוא ספג מכה יוקרתית כאשר פורסם כי פתיחת קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים, תידחה בחצי שנה בשל היעדר אישורי בטיחות מתאימים.

בדיון שערך מפכ”ל המשטרה רוני אלשיך, בו השתתפו אנשי רכבת ישראל, בכירי המשטרה, מד”א ומכבי אש שנכחו בפגישה הובעה עמדה לפיה לא ניתן לאפשר נסיעה בצורה סדירה בקו החדש לירושלים מבחינה בטיחותית, בשל צורך לבחון תרחישים שונים של סכנות אפשריות בקו החשמלי הראשון של רכבת ישראל, וכן בשל הצורך לבצע אימונים כמו חילוץ נוסעים מרכבת תקולה.

בדיקות אלה לא נערכו עד כה, למרות שהתהליך בין הרכבת לבין גורמי ההצלה החל לפני יותר משנתיים, וחלק מהתנאים שהציבו במשטרה היו ידועים לרכבת עוד קודם.

החל מהשבועות הקרובים יתקיימו נסיעות מבחן, אימונים והדגמות לאורך הקו, בכלל זה עם נוסעים, באישור מיוחד של המשטרה וכוחות הבטיחות.

זמן הנסיעה בין תל אביב לתחנת האומה בירושלים מתוכנן להיות על 28 דקות. עלות הקמת הקו נאמדת ב-7 מיליארד שקל.