מגעים לפתרון בערוץ חשאי • שקד: פייק משבר, צריך לגבש פשרה

שרת המשפטים באייפא"ק: "יהיה זה חוסר אחריות ש'המשבר' יוביל לבחירות ולהפלת ממשלת ימין" • 'ישראל היום': נתניהו הורה לעצור את ניסוח הצעת הפשרה כדי שהליכוד לא יצטייר כמי שנכנע לחרדים • מקורבי ראש הממשלה: "אין הפסקה במגעים עם החרדים" • המכשול העיקרי: ליברמן
אריה ריבקינד
י"ח אדר התשע"ח / 04.03.2018 23:45

שרת המשפטים, איילת שקד, התייחסה הערב (ראשון) בנאום שנשאה בפני השדולה היהודית-אמריקנית אייפא”ק למשבר סביב חוק הגיוס.

“משבר הגיוס הוא פייק קרייסס. יהיה זה חוסר אחריות ש’המשבר’ יוביל לבחירות ולהפלת ממשלת ימין. צריך לעבוד עם השותפות הקואליציוניות על נוסח פשרה שכולם יוכלו לחיות איתו”, אמרה שקד.

היא ציינה כי אין צורך אמיתי לאף מפלגה בבחירות כעת. “הממשלה הנוכחית טובה ועושה דברים חשובים בביטחון, בכלכלה, במשפט ובחינוך. אין כל סיבה לתת לשמאל את התענוג של הפלת ממשלת ימין. אף אחד לא יכול להתחייב שהשמאל לא יעלה לשלטון”.

כפי שדווח מוקדם יותר ב’כאן’, גם השר נפתלי בנט אמר לחברי מפלגתו דברים דומים: “זה פייק משבר, אם נתניהו רוצה לפתור אותו הוא יכול לעשות זאת בעשר דקות”.

מנגד, לפי דיווח ב’ישראל היום’, ראש הממשלה העביר הנחה הערב מוושינגטון הנחייה לשרים יריב לוין וזאב אלקין, הצוות שמינה כדי לתווך בין סיעות הקואיציה – לעצור את עבודתם.

לפי הדיווח, ההחלטה הגיעה בעקבות החשש כי לחוק הגיוס לא יהיה רוב בכנסת, ובינתיים הליכוד יוצא כמי שנכנע לחרדים, בעוד קיומן של בחירות לא יימנע.

בתגובה לדיווח, אמרו מקורבי ראש הממשלה: “אין הפסקה במגעים עם המפלגות החרדיות”.

נתניהו אף ערך הלילה בעצמו שיחות, בין השאר עם השר אביגדור ליברמן ועם השר יריב לוין, בניסיון לפתור את המשבר.

לחרדים 10 נודע, כי המגעים מתנהלים גם בערוץ חשאי.

בכיר בפמליית ראש הממשלה צוטט ב’ישראל היום’: “נתניהו יחד עם ראש הסגל יואב הורוביץ ממשיכים לטפל במשבר הפוליטי גם מארה”ב ומדברים בלי הפסקה עם כל השותפות הקואליציוניות כדי להביא לפתרון. הבעיה היא שמשה כחלון ואביגדור ליברמן יוצרים משוואה בלתי אפשרית ומונעים פתרון. נתניהו ימשיך לעסוק בנושא גם מארה”ב ומקווה שלא יהיה צורך להוביל את המדינה לבחירות”.

מי שמהווה את המכשול העיקרי בדרך לפיתרון המשבר הוא יו”ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, המתנגד להצעה של צוות המו”מ של הליכוד לאשר בממשלה נוסח של חוק הגיוס החדש – שאותו תציג שרת המשפטים איילת שקד, ויכלול התאמת חוק הגיוס שעבר כבר בשלוש קריאות בראשית הקדנציה, לדרישות של בג”ץ.

בעקבות התנגדות זו, הבהיר גם השר משה כחלון כי הוא אינו מוכן לתת יד למהלך אם ‘ישראל ביתנו’ מתנגדת. לפי דיווח ב’כאן’, שר האוצר משה כחלון תקף בשיחות סגורות את שר הביטחון אביגדור ליברמן, ואמר כי הוא לא מתכוון לתת ליו”ר ישראל ביתנו “לעשות סיבוב” על הגב שלו. כחלון הוסיף: “הפעם, מפלגת כולנו תצביע כמו ישראל ביתנו” .

במקביל, כחלון עצמו הבהיר לנתניהו כי אם תקציב 2019 לא יעבור בתוך כשבועיים הוא עצמו יפרק את הקואליציה.

מוקדם יותר הערב התייחס גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, למשבר חוק הגיוס המאיים על שלמות הקואליציה.

“השיח המתעצם ביממה האחרונה על הקדמת הבחירות על רקע חוק הגיוס נוגע בנקודה רגישה מאוד עבור החברה הישראלית, רגישה לציבור המשרתים בצה״ל, רגישה לציבור החרדי ולעולם התורה”, אמר ריבלין.

הוא ציין כי “זו לא הממשלה הראשונה שהסוגיה הנפיצה הזו מערערת את יציבותה. לא ניתן לפתור את סוגיית הגיוס בכפייה אלא רק בהסדר. לאורך זמן, אם לא נשכיל לפתור את המחלוקת הזאת בהידברות עמוקה, מתוך ניסיון למצוא הסדרים אחראיים, מכבדים ומציאותיים, הסוגיה הזו תמשיך ותערער את יציבות המערכת הפוליטית בישראל וחמור מכך, תעצים את המתח בין המגזרים השונים”.

הנשיא אמר כי “על מנת להרגיע את המתח ולהתקדם עלינו למצוא מנגנוני שיח נוספים בינינו באופן שיהיה ברור שלא מדובר במחלוקת בין שונאי צה״ל מצד אחד לשונאי תורה מהצד השני, אלא בין ישראלים, שכולם גם מעריכים את צה״ל וגם מכבדים את התורה ואת לומדיה”.

המשבר החל לאחר שסגן השר יעקב ליצמן הציג אולטימטום: העברת חוק הגיוס כולו לפני אישור התקציב לשנת 2019.  לעומתו, רוב חברי הכנסת החרדים מוכנים להתגמש, ולוותר על הדרישה כי קודם יש לאשר את חוק גיוס ורק אחר כך את תקציב המדינה.

לפי דיווח ב’כאן’, בשיחות מאחורי הקלעים מוכנים יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני מדגל התורה, ואנשי ש”ס להסתפק בתמורה סמלית, כמו אישור של חוק הגיוס בוועדת שרים לחקיקה בלבד, ולא בכנסת.

אולם, מי שבולם בעצם את המהלך הוא סגן שר הבריאות יעקב ליצמן – שאינו מוכן לוותר על הדרישה של אישור חוק הגיוס בכנסת באופן מלא, קודם אישור התקציב.

הלחץ של הסיעות החרדיות נובע מכך שעל פי החלטת בג”צ יש להעביר חוק גיוס חדש עד ספטמבר – והחשש הוא שאם יעבור התקציב,  לא יהיה אחר כל רוב לחוק.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות