לראשונה מול המצלמות: משפיעי ברסלב נגד הרב ברלנד > צפו

אחרי ה"מחאה והוקעה" שפרסמו משפיעי ברסלב נגד מנהיג 'שובו בנים' - הם עושים כעת שימוש לראשונה, כ"הוראת שעה", גם במדיה שנחשבת פסולה, כדי להוקיעו • בסרט חסר התקדים, לצד דבריהם הנחרצים של זקני החסידים - חושף הרב נחמן זאב פראנק כיצד הוקם 'בית הדין המיוחד'
חרדים 10
י"ג אדר התשע"ח / 28.02.2018 13:34

אחרי פרסום מכתב ‘בית הדין המיוחד’ של חסידות ברסלב, שהתכנס לדון בפרשת מנהיג ‘שובו בנים’, וקבע לאחר עשרות שעות בהן גבה עשרות עדויות מגברים ונשים, כי “כל השמועות נכונות והאיש הינו מכשול נורא ואיום לכלל ישראל” – מכתב שהתפרסם יחד עם מכתב גיבוי מבכירי הרבנים בברסלב, הגה”צ רבי יעקב מאיר שכטר ובכירי זקני מנהיגי ברסלב, הרב שמואל משה קרמר, הרב נתן ליברמנש, הרב שמעון שפירא והרב נתן דוד שפירא, הם עושים כעת שימוש, לראשונה, גם במדיה שנחשבת פסולה במגזר אליו הם משתייכים.

בסרט ארוך – 40 דקות, המתפרסם לראשונה בחרדים 10 – נראה הגה”צ רבי יעקב מאיר שכטר, מי שנחשב לאחד מקברניטי ‘העדה החרדית’ ומזוהה עם ציבור שמתנזר מכל שימוש באמצעי וידיאו, כשהוא מדבר לראשונה מול המצלמות, וקורא לציבור “להתרחק ממנו ולהרחיק אנשים אחרים ממנו”.

לחרדים 10 נודע, כי הגרי”מ שכטר נועץ באחד מרבני ‘העדה החרדית’ שהורה לו כי בניגוד להנחייה הכללית האוסרת שימוש בטכנולוגיה זו, פרשת מנהיג קהילת ‘שובו בנים’ שונה ברמת המסוכנות שבה, והצורך להשפיע על קהלים שמחוץ למעגל החרדי, מחייבת התנהלות מסוג אחר כ”הוראת שעה” ו”עת לעשות לה'”.

הרב קרמר, רב המתפקד בפועל כחבר העדה החרדית, מצטלם לראשונה אף הוא, כשהוא חושף כי כבר לפני 25 שנה, כאשר התנהלה מערכה נגד שליטתו של הרב אליעזר ברלנד בניהול ענייני אומן, ידעו זקני ברסלב כי הוא נגוע בענייני צניעות, וכי הוא “מסוכן מאין כמוהו להנהגה ציבורית ודיבוריו ומעשיו נוטים למינות ממש”.

את דבריו הוא תומך במכתב שכתב באותה שנה – שקטעים נבחרים ממנו מתפרסמים לראשונה בסרטון.

הרב נתן ליברמנטש, מזקני רבני ברסלב, מעיד על הכרות קרובה עם דייני ‘בית הדין המיוחד’, אותם הוא מגדיר כ”תלמידי חכמים מופלגים”, מוחה נחרצות במי שמחפים על מנהיג ‘שובו בנים’, ומגחך על הניסיונות להצדיק את אותם מעשים כ”אמצעים לקבלת בזיונות”.

כך הוקם בית הדין המיוחד

הסרט פותח בראיון עם הרב נחמן זאב פראנק, אחד מתלמידי החכמים החשובים בברסלב, ומי שליווה את הקמת בית הדין המיוחד והשתתף בכל הדיונים, לצד דיינים נוספים.

הרב פראנק מגולל כיצד נחשף ל”טרגדיה של ברלנד”, כלשונו. הוא נתקל בחוברת שתיארה בקצרה את המעשים בהם ברלנד מואשם, קרא במקביל את חוברות ההסברה של אחיו – המשפיע מוטה פראנק, המגבה את הרב ברלנד, וההשוואה שערך ביניהם הותירה אותו מבולבל, אך עם נטייה חזקה להאמין שהשמועות אודות מעשיו החמורים של הרב ברלנד “אינם דמיונות”.

בהשפעת גיסו, מורה הוראה מטעם ‘העדה החרדית’,  נסע לגאון רבי ראובן נקאר מאלעד, אחד מדייני ‘בית הדין המיוחד’, שם התוודע לחומרת המעשים –  מה שזעזע אותו עד עמקי נשמתו, עד כי לא היה מסוגל להירדם במשך לילות.

מכאן הדרך להקמת בית הדין היתה קצרה.

“לא ויתרנו להם”, הוא מתאר את היסודיות בה נחקרו העדים.

על השאלה למה רבנים אחרים אינם מטפלים בפרשה – הוא משיב: “כיתתי את רגליי לרבנים אשכנזים ורבנים ספרדים ובראש ובראשונה לאלו שאני משויך אליהם”, רמז לרבני ‘העדה החרדית’ בירושלים, ו”כולם מפחדים .. להתעסק איתם, זה לא סוד שיש ביניהם אנשים אלימים. ‘אם אתם תיכנסו לסיפור ותכריזו על מאבק נגד ברלנד’, הוא מצטט חלק מהם, ‘ייתכן שנצטרף אליכם מאוחר יותר”.

מי שנושא את ‘דבר המערכה’ הוא הרב נתן דוד שפירא, בנו הגדול של הצדיק הברסלבי המפורסם רבי שמואל שפירא זצ”ל, בן גילו של הרב ברלנד ודודו של הרב פראנק.

הרב שפירא מספר כי לבתו, שהייתה קשורה ל’שובו בנים’ הגיעו במשך השנים סיפורים מחרידים על התנהלות מנהיג הקהילה, והיא זו שדחפה את אביה להיכנס לפרשה. לרב שפירא היה גם חלק פעיל בהקמת בית הדין. הרב שפירא קובע כי אחרי שנים של מעקב ברור לו כי כל “עבודת ה'” של ברלנד היתה “הצגה אחת גדולה”.

“כל מה שעשינו במאבק נגד ברלנד הוא אפילו לא טיפה מן הים”, הוא זועק. “כל היהדות החרדית היתה צריכה להיכנס לסיפור, העולם היה צריך להתהפך מסיפור כזה”. לדידו, ישנה רק קבוצה אחת הגרועה אף מהרב ברלנד עצמו, ואלו הם היחצ”נים שממשיכים לשווק אותו לציבור, למרות כל מה שללא ספק ידוע להם לגבי אישיותו.

עצם העובדה שרבנים אלו מדברים אל מול המצלמות היא, כאמור, צעד חסר תקדים המעיד על האופן הבלתי מתפשר בה נאבקת חסידות ברסלב כדי להוקיע מתוכה את מנהיג ‘שובו בנים’.

צפו בסרטון. 

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש לי הערכה לרבנים כולם אצבעות דבש
    02/03/2018 12:17
    אורנה
  1. כולם מורי דרך חכמים ונבונים ובקיאים ברזי התורה קטונתי ובטח יודעים הם אך לקיים דין תורה שלא בנוכחות שני הצדדים…
    בטוחה אני בדברי רבנו שבמחלוקת בין תלמידי חכמים לא מתערבים אז לא מתערבת רק מתחזקת בידיעה מי הוא הצדיק יש רבנים ויש את ה צ ד י ק השם ישמר לנו עליו אמן

    • ניסן   06/09/2018 06:30

      אין לך הערכה לכלום הטיפשות שלך עברה כל גבול איזה צדיק אומרים לך שחקרו עשרות נשים שעשה בהם מעשי סדום ואת בשלך חולת נפש

  2. הרב
    02/03/2018 12:28
    אורנה
  3. צדיק

    • אהרון   12/08/2019 21:52

      אני הקטן לא יודע הרי יש את כל התלמידים חכמים המופלגים שחקרו והיגיעו למסקנות

      • אבי   19/08/2019 20:34

        הזהרו בגחלתן של צדיק הדור….

        • משה   29/10/2019 11:07

          כל מי שדן אדם שלא בפניו אין לחוש לדינו והדין שלו פסול כי צריך לדון בפני שני בעלי הדין ולשמוע גם צד שני ככה נפסק בהלכה ואף אחד עם זקן לבן או ג’ינג’י לא יזיז הלכה זו ממקומה.

          • דני   08/11/2019 01:05

            מהיכן ההמצאה שצריך לדון רק בפני שני בעלי הדין…?

          • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   16/03/2020 15:28

            מהיכן ההמצאה שאפשר להתווכח בדיני תורתינו הק’ בלי בקיאות בסיסית בש”ס ופוסקים