גפני איים: לא נצביע יותר על חוקים הזויים • פורר: הגיוס זה חוק הזוי

יו"ר ועדת הכספים משה גפני מאיים לא לתמוך יותר בחוקי הקואליציה - עד שלא יקודם חוק הגיוס: "תביאו את המואזין נצביע נגד, חוק שלא מועיל בכלום" • לא השיב לשאלת הרצוג - האם האיום כולל את התקציב • ח"כ פורר: "בטחון המדינה הוא לא נושא לגחמות החרדים ולניסיונות הסחיטה"
אריה ריבקינד
י"ב אדר התשע"ח / 27.02.2018 15:57

חוק הגיוס מוביל למשבר בקואליציה: ח”כ משה גפני איים הבוקר (שלישי) כי הוא ומפלגתו לא יצביעו על “חוקים הזויים” של הקואליציה.

בפתח דיון בוועדת הכספים הצהיר גפני, בנוכחות שר הפנים אריה דרעי: “נכנסו לקואליציה כאשר הנושא המרכזי הוא תלמידי הישיבות, המדינה לא יכולה להתקיים בלי תלמידים שתורתם אמונתם. נכנסו לקואליציה וחוקקנו חוק שהסדיר את הנושא.

“בג”צ פסל בפעם הרביעית את החוק, שזה נושא שראוי לדיון, מחוקקים חוק ופעם אחר פעם בג”צ פוסל את זה. ביקשנו בעקבות הפסיקה לעשות אחד מהשניים: היות שבג”צ פסל כמה פעמים את החוק בניגוד לעמדת הכנסת, אמרנו שנעשה פסקת התגברות, כחלון לא הסכים אך אמר כי יתמוך בכל חוק.

“אמרנו נעשה חוק יסוד, אך ישראל ביתנו מתנגדת. אנחנו נופלים בין שני המקרים. מעכשיו לא נצביע יותר על החוקים הוזים שאתם מביאים, הצבעתי עד עכשיו. עד היום הלכנו עם החוקים האלה כי אנחנו חלק מהקואליציה. לא אצביע יותר על חוקים הזויים. הכול יתנהל לפי הסדר. תביאו את המואזין נצביע נגד, חוק שלא מועיל בכלום, גם היום יש חוק שאוסר לעשות רעש. נביא מחר את החוק של בן צור, יעבור יעבור, יפול ליפול. אנחנו יותר לא משחקים בעניין הזה”.

בתגובה לדבריו תהה יו”ר האופוזיציה יצחק (בוז’י) הרצוג אם זה כולל את התקציב, אך לא קיבל תשובה.

ח”כ עודד פורר מישראל ביתנו הגיב לדבריו של גפני הבוקר – ואמר: “‏החוקים ההזויים הם חוקי הגיוס שח”כ גפני וחבריו מנסים להעביר. בטחון המדינה הוא לא נושא לגחמות הסיעות החרדיות ולניסיונות הסחיטה שלהן. ישראל ביתנו תצביע כאיש אחד, נגד החוקי הגיוס ההזויים של הסיעות החרדיות”.

מוקדם יותר הבוקר התייחס שר הביטחון אביגדור ליברמן להצעת חוק הגיוס, ובפוסט חריף שפרסם בדף הפייסבוק הבהיר, כי סיעת ‘ישראל ביתנו’ תתמוך רק בחוק הגיוס שיוגש על ידי הצוות המקצועי שהוקם במשרד הביטחון.

“בעניין גיוס החרדים עמדת ישראל ביתנו ברורה ושקופה. אנו נתמוך אך ורק בחקיקה שיגבש הצוות המקצועי שהוקם במשרד הביטחון”, כתב ליברמן.

“בפגישתי הראשונה עם הצוות אמרתי לו: ‘לי כמו לכל הפוליטיקאים יש אג׳נדה פוליטית ואני מבקש להתעלם ממנה. אני מבקש מכם לשמור על אג׳נדה אחת ויחידה – צה״ל וביטחון אזרחי מדינת ישראל’.

“כחברה בקואליציה, ישראל ביתנו מוכנה להתפשר ולהתגמש בנושאים רבים חוץ מנושא אחד – ביטחון מדינת ישראל. לכן כל ניסיון להביא הצעה פוליטית בנושא טעון זה תתקל בהתנגדות נחרצת של כל חברותינו וחברינו בממשלה ובכנסת”.

ליברמן הוסיף “אני מקווה שכולם יצליחו להתעלם משיקולים אלקטורליים ולהיצמד אך ורק לשיקולים ביטחוניים”.

אתמול הציגו יהדות התורה וש”ס דרישה להצביע כבר ביום רביעי בקריאה טרומית על חוק יסוד לימוד תורה.

זאת משום שלא תהיה עוד הזדמנות במושב החורף לעלות את החוק, שכן סופו של המושב יוקדש להעברת תקציב המדינה לשנת 2019.

במכתב שהעביר אתמול מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הרב מרדכי שטרן, לחברי הכנסת של הסיעה הוא ציין כי בישיבת מועצת גדולי התורה ביום חמישי “נתבקשתם מרבותינו להעביר את חוק גיוס בני הישיבות לפני אישור התקציב”.

יו”ר ש”ס, השר אריה דרעי, התייחס בישיבת הסיעה לדרישה לאשר בקריאה טרומית את חוק הגיוס ולהתנגדות של ליברמן: “לקח זמן עד שהצלחנו למצוא פתרון משפטי, היום הנחנו את זה על שולחן הכנסת. אנחנו יודעים שהזמן קצר ודורשים ליישם את ההסכם הקואליציוני. ביום רביעי נביא את זה לקריאה טרומית.

“אני משוכנע שלמרות שאני שומע קולות כאלה ואחרים שכולם יבינו שלא שינינו דבר וכל מרכיבי הקואליציה מחויבים לחוק הגיוס שהיה עד פסילת בג”ץ”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות