נדיר: נחשפה התעלומה של החלק האבוד ב’דרך הבשמים’ ההיסטורית

'דרך הבשמים', שאורכה כ-2,000 קילומטרים, הייתה אחת מדרכי המסחר החשובות והידועות ביותר בעת העתיקה • היא עברה מדרום חצי האי ערב אל חופי הים התיכון והיוותה חלק משמעותי מדרכי המסחר בין אירופה והמזרח
שלמה בן חיים
י"ב אדר התשע"ח / 26.02.2018 22:06

משלחת משותפת של בית הספר שדה במדרשת שדה בוקר, מועצה אזורית אילות ומרכז מדע ים המלח והערבה – יצאה לאחרונה למסע לשחזור ‘דרך הבשמים’ ההיסטורית, שם מדריכי וחוקרי בית הספר גילו קטע חסר בדרך הידועה, על ידי איתור אבני מיל רומיות, דבר שהיווה תעלומה גדולה לאורך ההיסטוריה.

‘דרך הבשמים’ הייתה אחת מדרכי המסחר החשובות והידועות ביותר בעת העתיקה.

הדרך שאורכה כ-2,000 קילומטרים, עברה מדרום חצי האי ערב אל חופי הים התיכון והיוותה חלק משמעותי מדרכי המסחר בין אירופה והמזרח.

‘דרך הבשמים’ היבשתית החלה מעומאן, משם לתימן וצפונה לפטרה בירדן. משם התפצלה לדמשק ולדרום ארץ ישראל עד לים התיכון בעזה.

הקטע החדש שהתגלה מחבר בין שני המקטעים בדרך, ממכתש רמון ומעבדת. מדובר על קטע שאורכו 7 קילומטר, שעד היום היה נחשב לקטע אבוד.

לאורך כל ‘דרך הבשמים’ ישנם סימנים (אבני מיל רומיות) מהעת העתיקה ורק בקטע האבוד לא נמצאו כאלו בכל ההיסטוריה – עד השבוע שעבר.

במהלך סיור המשלחת לאורך הדרך, חוקרי ומדריכי בית ספר שדה של מדרשת שדה בוקר איתרו סימנים מזהים בצורת אבני המיל הרומיות הידועות, שהוכיחו מסלול אחר ממה שחשבו עד היום על הקטע האבוד ב’דרך הבשמים’.

אבני המיל האלו מוכיחות את תוואי הדרך החדש שהתגלה בין במכתש רמון לבין אזור עבדת.

דרך הבשמים

צילום: בית הספר שדה במדרשת שדה בוקר

אבי עטר, מנהל בית הספר שדה במדרשת שדה בוקר: “גילוי הקטע החסר על דרך הבשמים הקדומה הוא סגירת מעגל של צוות ההדרכה של ביס”ש שדה-בוקר. אנו שמחים לחדש ולגלות קטע על דרך הבשמים שלא היה מוכר קודם לכן. זהו המשך של עשרות שנים אחרי התיעוד שנעשה גם על ידי מדריכי בית ספר השדה, זו פיסת הפאזל שהייתה חסרה בעבודה המרשימה שהם עשו.

“במשך שנים לא גילו את אבני המיל, וצוות בית הספר שסורק את השטח ומטייל בו בכל הזדמנות הצליח להתחקות אחר הדרך שכנראה הייתה הדרך המקורית.

“בשנת 1974, פרסמו שני מדריכי ביס”ש ד”ר זאב משל ופרופ’ יורם צפריר ז”ל סקר מקיף אודות הדרך מעבדת לשער רמון (הכניסה הדרומית למכתש רמון). הסקר הזה שימש כאבן יסוד למטיילים וחוקרים רבים אודות המסלול עליו צעדו שיירות המסחר. בסקר משנת 1974, על הקטע שבין מיצד גרפון למיצד מחמל לא נמצאו אבני מיל רומיות המלוות את הדרך. אנו שמחים וגאים על הגילוי ועל השלמת החתיכה החסרה בפאזל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות