החוקר כתב: תיראי מופתעת. השופטת: ‘מתחילה לעבוד על הבעה’

חיים טוויל
|
י' אדר התשע"ח / 25.02.2018 20:51
התכתבות בין נציג הרשות לניירות ערך לבין שופטת המעצרים, שפורסמה ב’חדשות עשר’, חושפת לכאורה תיאום ביניהם לפני הארכות מעצר בתיק 4000 • חוקר: “את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים” • השופטת עונה: “אתה ממשיך לגלות לי הכל ואיאלץ להיראות ממש ממש מופתעת…”

חשיפת חדשות עשר: נציג הרשות לניירות ערך בתיק 4000, עו”ד ערן שחם-שביט, ושופטת המעצרים בתיק בבית המשפט בתל אביב רונית פוזננסקי-כץ התכתבו בווטסאפ לפני הדיונים בתיק – ולכאורה תיאמו את הארכות המעצרים.

בחדשות עשר נחשפה הערב (ראשון) התכתבות מטרידה של הודעות וואטסאפ בין נציג הרשות לניירות ערך לבין שופטת המעצרים, התכתבות שמצביעה על תיאום לכאורה ביניהם לפני דיוני הארכות המעצר בתיק 4000.

עורך הדין מהרשות לני”ע כותב לשופטת: “סבבה, לפחות הבשורות הטובות שאור (אלוביץ’) ועמיקם (שורר) ישוחררו מחר בתנאים, תיראי מופתעת”.

השופטת השיבה: “אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת”.

עורך הדין ממשיך: “סטלה (הנדלר) ואיריס (אלוביץ’) נבקש מחר ימים ספורים… יבקשו 3 – את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים”.

השופטת משיבה: “אתה ממשיך לגלות לי הכל ואיאלץ להיראות ממש ממש מופתעת… אז אולי המתווה שחשבנו עליו, אינו כה רחוק מהמציאות…”.

נציג הרשות לניירות ערך מסכם: “זה עלה לי בדם… כמעט הרביצו לי או עצרו אותי בלהב”.

ממערכת בתי המשפט נמסר לחדשות עשר: “המונח תיאום אינו מן העניין. מדובר בשופטת המכירה את הפרשה מתחילתה. הדיון המקדים נועד לצורך התעדכנות בחומרי החקירה. מכל מקום החלטת ביהמ”ש נעשית באולם, לאחר שמיעת הצדדים, בהתאם לחומר החקירה וצרכי החקירה ואלו בלבד”.

יו״ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה מסרה בתגובה: “על פניו נראה כי מדובר באירוע חריג ולא תקין, והרשות תערוך בירור דחוף בנושא. חוקרי רשות ניירות ערך פועלים יומם וליל בהגנה על ציבור המשקיעים ובשמירה על טוהר המידות, במקרה זה ובאין ספור מקרים אחרים, והם זוכים לגיבוי מלא. כאמור, המקרה ייבדק ביסודיות והרשות תעדכן בשקיפות”.

בעקבות התכתבות בוואטסאפ בין נציג הרשות לניירות ערך לבין שופטת המעצרים, שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת העליון אסתר חיות החליטו לפנות ביחד לנציב התלונות על השופטים בבקשה שיברר את המקרה, ויפעלו בהתאם לתוצאות הבירור.

מלשכת שקד נמסר: ”השרה הדגישה בראיונות הבוקר שעל השופטים לבדוק טוב כל תיק להארכת מעצר ולא לפעול עם יד קלה על ההדק”.

כמו כן הוחלט שהשופטת רונית פוזננסקי-כץ לא תעסוק מחר בדיוני המעצרים בפרשת בזק.

הנדלר

מנכ”לית בזק, סטלה הנדלר. צילום: Flash90

מדוברות מערכת בתי המשפט נמסר אחרי שפרצה הסערה: “נשיאת בית המשפט העליון ושרת המשפטים הגישו הערב בקשת בירור דחופה לנציב התלונות על שופטים, בעקבות הידיעה שפורסמה בחדשות ערוץ 10 על מסרונים שהוחלפו לכאורה בין שופטת ביהמ”ש השלום בתא פוזננסקי כץ ובין עו”ד ערן שחם שביט המייצג את הרשות לני”ע.

השופטת פוזננסקי כץ הודיעה לנשיא בית המשפט השלום בתל אביב, השופט אביחי דורון, כי היא מבקשת להשתחרר מניהול התיקים הנוגעים לפרשה המכונה תיק 4000.

הנשיא דורון הורה כי הדיונים בכל התיקים הקשורים בפרשה יישמעו בפני כב’ השופט עלאא מסארווה. כמו כן הודיע הנשיא דורון לנשיאת ביהמ”ש העליון כי עד לסיום הליך  הבירור בפני נציב התלונות על שופטים לא יתקיימו ולא ישמעו דיונים בפני השופטת המצויה בשלב זה בחופשת שבתון”.

משרד המשפטים מסר: “היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה רואים בחומרה רבה את האירוע שפורסם הערב אודות התכתבות בין עובד הרשות לני”ע לבין השופטת שדנה בהליכי המעצר בפרשה 4000.

האירוע המתואר מנוגד לעקרונות היסוד שלפיהם נדרשים לפעול גורמי התביעה הכללית. מדובר באירוע חריג ומצער.

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הורו הערב, לאחר התייעצות, ובתיאום עם ראש הרשות לני”ע, על פתיחת חקירה משמעתית בעניין התנהגותו של עובד הרשות לני”ע. החקירה תנוהל ע”י אגף החקירות של נציבות שירות המדינה.

היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה סיכמו עם יו”ר הרשות לני”ע כי עובד זה לא יטפל עוד בפרשה 4000.

העובד הודיע הערב ליו”ר הרשות לני”ע כי הוא יוצא לחופשה באופן מיידי עד לסיום הבירור בעניינו.

מהרשות נמסר כי את החקירה יוביל עו״ד אחר ממחלקת חקירות. דיוני המעצר של החשודים בפרשה 4000 יועברו לדיון בפני שופט אחר, אשר יבחן את מכלול הראיות שנאספו בחקירה|”.

היום פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ייחקר באזהרה בתיק  4000 ביום שישי – חג פורים. בנוסף ימסור נתניהו עדות בפרשת הצוללות.

במוצאי שבת צפוי נתניהו להמריא לוושינגטון.

אלי קמיר, היועץ האסטרטגי של בזק, נחקר משעות הבוקר בפעם הראשונה במסגרת בתיק 4000 בחשד לתיווך לשוחד בתמורה אסורה לבעל השפעה ניכרת, קבלת דבר במרמה והלבנת הון. מעצרו הוארך בחמישה ימים בבית משפט השלום בתל אביב.

מוקדם יותר, שאול אלוביץ’, בעל השליטה בחברת בזק התפטר מתפקידו כיו”ר הדירקטוריון, זאת בעקבות החשדות נגדו בתיק 4000. בנו של אלוביץ’, אור, התפטר גם הוא מתפקידו כחבר דירקטוריון. כך גם לגבי רעייתו של אור, אורנה.