התחקיר קבע: “הצוות לא התגונן כנדרש מאיום הטילים”

חיים טוויל
|
י' אדר התשע"ח / 25.02.2018 20:08
מתחקיר חיל האוויר על יום הקרב בצפון עולה: טייסי ה-F16 שהופל טעו מקצועית – ולא פעלו כנדרש מול האיום: מערכות ההתרעה במטוס סיפקו מידע התרעתי בזמן • לאחר היפגעות המטוס הם קיבלו החלטה נכונה – לנטוש • הרמטכ”ל: “הישגים מבצעיים דורשים נטילת סיכונים”

היום (ראשון), הוצג לרמטכ”ל  התחקיר המלא של חיל האוויר על הפעילות המבצעית שבמהלכה יורט המל”ט האיראני והופל מטוס ה-F16 במעל הגליל.

בעקבות ירי טילי נ”מ שנורו מסוריה לעבר המטוס, הטייס והנווט נאלצו לנטוש. הטייס נפצע קשה והנווט נפצע באורח קל. שניהם שוחררו מבית החולים.

התחקיר עסק במכלול האירועים, בהם יירוט המל”ט האיראני אשר ניסה לחדור לשטח ישראל, תקיפת קרון הפיקוד והשליטה האיראני בעומק סוריה, נטישת מטוס ה’סופה’, ותקיפת סוללות הטילים במערך ההגנה האווירית הסורי – מהם שוגרו טילים נגד מטוסים לעבר מטוסי חיל-האוויר.

מהתחקיר המבצעי עולה, כי התכנון המקדים למבצע היה נכון והביא להשמדת המטרות שנקבעו טרם ביצוע המשימה.

מערכות ההתרעה במטוס פעלו כנדרש וסיפקו מידע התרעתי בזמן. עוד עלה בתחקיר כי באזור הפעילות המבצעית היו מטוסים שהשלימו את משימתם, תוך התגוננות מפני טילי אויב.

יחד עם זאת, במתח שבין השלמת המשימה אל מול התגוננות והקפדה על שרידות, טעה הצוות מבחינה מקצועית שלא התגונן כנדרש.

התחקיר העלה, כי פעולותיו של הצוות לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי.

כמו כן, המודיעין שהיה ברשות מתכנני המשימה והטייסות היה מספק ונתן את המענה הנדרש לביצוע המשימה.

בסיכומו של התחקיר נקבע כי החלטת הטייסים לנטוש את המטוס כאשר נפגע הייתה נכונה.

הרמטכ”ל איזנקוט אמר לאחר קבלת ממצאי התחקיר: ״במפגש זה אני רוצה להביע הערכה עצומה על מה שאתם עושים ועל הדרך בה אתם תורמים לחוזק ולעוצמה של מדינת ישראל. לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים.

“הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים”.

מפקד חיל-האוויר האלוף עמיקם נורקין: “אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי  המל”ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל”ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה”.

בנוסף, ציין האלוף את פעולת החילוץ וההצלה של הלוחמים: “פחות מ-52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים. שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב-סרן א’, ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע’, משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה”.

מפקד חיל-האוויר הדגיש בסיכום דבריו שנפילת המטוס היא הזדמנות ללמידה בחיל-האוויר. “התחקיר המעמיק שביצענו משקף למידה בכל הדרגים, הן במטה והן בשדה, ויהפוך את חיל-האוויר לטוב יותר”.