אנשי המאבק: ‘נסוג בבושת פנים’ • שובו בנים: חש ברע

יוסף גרינבוים
|
ח' אדר התשע"ח / 23.02.2018 14:07
מנהיג ‘שובו בנים’ יצא למסע בצפון שכלל ‘כנס אדיר’ בעיר ערבית, הדלקה לכבוד ז’ אדר ותפילת ותיקין בציון הרשב”י • אז למה ההדלקה והתפילה בוטלו? אנשי המאבק, שהתייצבו עם שלטים במירון: המשטרה הודיעה שלא תאפשר הטקס • אנשי ‘שובו בנים’: לא תוכנן אירוע במירון

ניצחון למטה המאבק נגד מנהיג קהילת ‘שובו בנים’: מעמד ההדלקה שתכננה הקהילה שמרכזה ברחוב החומה השלישית בירושלים לקיים בציונו של הרשב”י במירון, בראשותו של הרב אליעזר ברלנד – בוטל.

לפי התכנית, מנהיג ‘שובו בנים’, שהודה והורשע בביצוע מעשים חמורים בנשים, היה אמור להגיע אמש (ליל שישי) למירון ולקיים טקס הדלקה לרגל ז’ אדר ליד הציון ותפילת שחרית.

כבר שעות לפני בואו המתוכנן התייצבו במקום מפגינים נגדו, שנשאו בידיהם שלטים בהם נכתב, בין היתר: “אליעזר ברלנד לא צדיק, לא רב, עבריין מתועב”.

המפגינים גם חילקו לעולים אל הציון את פסק הדין ומכתבם של כ-30 משפיעי וזקני ברסלב בו הצהירו כי “האיש הינו מכשול נורא ואיום לכלל ישראל”.

עוד קודם בואו הודיעה המשטרה כי לא תאפשר לרב ברלנד לקיים טקס הדלקה במירון.

במכתב ששיגר סנ”צ משה ברקוביץ ממחוז צפון במשטרה אל רחל ליכטנשטיין, מנכ”ל המרכז הישראלי לנפגעי כתות, הוא כתב: “ככל שיוברר כי נשוא פנייתך מתכון לערוך במקום אירוע המחייב רישיון או היתר, הרי שהמצוין בפנייתך יילקח בכובד ראש”.

גם בשיחה עם ראשי המאבק אמר קצין המשטרה כי  לא יאשר טקס הדלקה.

ברלנד

אלא שכאמור, המעמד המתוכנן במירון בוטל.

במקום זאת הגיעו אנשי הקהילה ומנהיגם אל קברו של רבי יונתן בן עוזיאל בעמוקה לתפילת ותיקין, לאחר כינוס שקיימו באולמי ‘אלרביה’ בעיר הערבית מעיליא, הממוקמת ליד מעלות תרשיחא.

לפי דיווח של אורי איגרא, כתב גל”צ לענייני דתות, “שום אולם יהודי בצפון לא היה מוכן להשכיר לעבריין הרב ברלנד את האולם ‘לכנס האדיר’, לכן הם עושים זאת באולם אירועים ערבי בעיר ערבית ליד מעלות”.

אנשיו של מנהיג ‘שוב בנים’ אומרים, מנגד, לחרדים 10, כי האירוע במירון בוטל משום שהרב ברלנד לא חש בטוב: “התוכנית הייתה שחרית בעמוקה. במירון אי אפשר לעשות שחרית. אחרי הכנס המרכזי הייתה אמורה להיות גם גיחה למירון. אבל היו מלא חוגי בית לפני. הכנס התחיל באיחור גדול, הרב ממש לא הרגיש טוב והיה חייב לנוח לפני התפילה. נסעו לעמוקה, זה הכל. נראה למישהו שבגלל ארבעה מפגינים במירון, אז אלפיים איש לא יגיעו לשם? ממש, הזוי לחשוב ככה”.

גורמים אחרים בשובו בנים אמרו: “למה אומרים שבוטל. היה אירוע ואחרי זה הוא נסע לעמוקה וכבר לא הספיק להגיע למירון. לא בוטל ולא כלום. לא היה מתוכנן שום אירוע במירון. תראה את הפרסומים, ז’ באדר אירוע בצפון. לא מירון ולא נעליים”.

אלא שמנהלי המאבק מציגים מודעה שפרסמו אנשי  ‘שובו בנים’, בה נאמר בצורה ברורה: “לאחר הכנס יסעו אוטובוסים להדלקה להילולת משה רבינו במירון… תפילת ותיקין עם הרב שליט”א במירון” – ואומרים לחרדים 10: “יראה הקהל וישפוט”.

עוד הם מוסיפים: “כשראה שכלתה עליו הרעה, הוא נסוג בבושת פנים, כדי לא להתבזות בפרהסיה כאשר כוחות יס״מ מתוגברים בשטח למנוע כל מחטף”.

כפי שדווח בחרדים 10, פרסום מכתב ה”מחאה והוקעה נמרצת” חסר התקדים בחריפותו נגד הרב אליעזר ברלנד, עליו חתמו כ-30 מ”זקני מנהיגי חסידות ברסלב וכלל חשובי משפיעי הקהילות בארץ הקודש והגולה”,  בו הצהירו כי “האיש הינו מכשול נורא ואיום לכלל ישראל”, לצד הקלטות בהם הם נשמעים בקולם יוצאים נגדו בתקיפות –  היווה מכה תדמיתית קשה לקהילת ‘שובו בנים’.

ביום שישי שעבר, בניסיון לצאת למגננה, פרסמו אנשי ‘שובו בנים’ שלושה מנשרים נגד פסק הדין ומכתב ההוקעה שהופצו נגד הרב אליעזר ברלנד.

ב”מחאה נמרצת וזעקה גדולה”, מחו 40 מזקני וחשובי קהילת ‘שובו בנים “כדת של תורה על הרדיפה הנמשכת כנגד קהילתנו הק’ והעומד בראשה על ידי הוצאת והפצת שקרים, סילופים, עיוותים על ידי כל מיני סוגי ליצנות ודואגים להפיץ זאת בכל דרך אפשרית”.

לצד המחאה התפרסם גם מכתב שנרשם  מפיו של הרב ברנד על ידי משמשו נתן בזאנסון, בו הוא דוחה את הטענות שהועלו נגדו על כך שהוא פועל בניגוד להלכה ולאמונה.