למה הוסר מהרשת במפתיע הקמפיין הויראלי נגד חוק השואה הפולני?

שלמה בן חיים
|
ז' אדר התשע"ח / 22.02.2018 10:37
אמש פורסם סרטון ויראלי באמצעותו פנו יהודי ארצות הברית בקריאה לממשל האמריקאי: “הקפיאו את היחסים עם פולין עד לביטול חוק השואה” • הסרטון עורר סערה בפולין וראש הקהילה היהודית בקראקוב יונתן אורנשטיין פעל להסירו מהרשת

קבוצת יהודים בארצות הבירת העלתה אמש קמפיין הקורא לממשל האמריקאי להקפיא את היחסים עם פולין עד לביטול החוק שאוסר על רמיזת אחריות לממשל הפולני בימי השואה.

לצד הפעילות ברשתות החברתיות, הוצבו שלטי חוצות ברחבי ארה”ב ופורסמו מודעות בעיתונים בארצות הברית, ישראל ופולין.

בסרטון נראו יהודים בכל שכבת גיל מצהירים כי יילכו לכלא הפולני בהאשימם את שלטונות פולין בחלקם בזוועות השואה.

הקמפיין היה פרי יוזמתו של נשיא קרן משפחת רודרמן, ג’יי רודרמן.

הקמפיין והסרטון עוררו זעם בפולין, ושעות בלבד לאחר שפורסם לראשונה – הוסר הסרטון מהרשת. יועצו של ראש ממשלת פולין אמר כי מדובר בעלבון כלפי אלו מבין הפולנים שסיכנו את חייהם כדי לסייע ליהודים. התקשורת הפולנית אמרה כי הסרטון “מעליב ושערורייתי והוא משמש יריקה בפניהם של כל הפולנים, גם אלו שמתנגדים לחוק השואה”.

יונתן אורנשטיין, ראש הקהילה היהודית בקרקוב, פנה ליוזם הקמפיין נשיא קרן משפחת רודרמן, ג’יי רודרמן, בבקשה: “המונח שואה פולנית הוא לא מקובל בעיני אף אדם הגיוני, בין אם הוא יהודי, פולני, ישראלי או גרמני. הנושא פגע ברגשותיהם של אנשים רבים ותגובות פוגעניות ולא מדוייקות כבר פורסמו משני הצדדים, אך הצעד הזה הוא לא מקובל”.

משפחת רודמן הגיבה בהודעה: “בעקבות קמפיין מוצלח ביותר שהפך ויראלי בכל העולם, קיבלנו פניה מהקהילה היהודית בפולין ומתוך דאגה לביטחונם החלטנו להסירו”.