ניצל בזכות הערוץ הערבי • ערוץ 20: נרגשים לעבוד על לוח שידורים חדש

הצעת החוק שאושרה בכנסת מסדירה את פעילותו של ערוץ 20 • ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "זה אירוע דרמתי בתחום התקשורת במדינת ישראל • שר התקשורת איוב קרא: "יום חג לחופש הביטוי. הבטחתי וקיימתי"
אריה ריבקינד ואבי כץ
ה' אדר התשע"ח / 20.02.2018 01:06

מליאת הכנסת אישרה (הלילה) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו שהסידרה רישיונות לשידורי טלוויזיה של ערוץ  20, בשפות הערבית והרוסית, וערוץ המוסיקה.

בהצעת החוק תמכו 36 חברי כנסת, שני חברי כנסת התנגדו וחבר כנסת אחד נמנע.

החוק נועד להסדיר את פעולת הערוצים הייעודיים כערוצים מסחריים או ייעודיים זעירים, תחת פיקוח הרשות השנייה.

במקור ההצעה הוגשה על ידי ח”כ שרן השכל, בעקבות המשבר אליו הגיע ערוץ 20, והחשש למשבר בערוצים הייעודיים האחרים.

עם זאת, במהלך הכנת ההצעה לקריאה הראשונה ולקריאה השנייה והשלישית בוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת, אישרה הוועדה תוספות ותיקונים רבים.

היו”ר יואב קיש הזכיר כי המטרה העיקרית של הצעת החוק הייתה לשמר את הערוצים הייעודיים, בהם ערוץ 20, הלא טי.וי, ערוץ 9 וערוץ 24. הוא הוסיף כי בנוסף לכך נעשה מהלך משמעותי לטובת הערוצים המסחריים הגדולים, על מנת להקל עליהם, תוך איזון ושמירה על היצירה הישראלית והיוצרים המקומיים.

בשיתוף פעולה עם יושבת ראש הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יוליה שמאלוב ברקוביץ, בוצעה גם הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לשחקנים חדשים.

יו”ר הוועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת שהכינה את החוק, ח”כ יואב קיש: “החוק הזה מרכז בתוכו מהלכים משמעותיים ששנים רבות לא נעשתה כזו רפורמה בשוק התקשורת. החקיקה הייתה לכל אורך הדרך עניינית לטובת שוק התקשורת.

“יש לחוק גם הסכמה בשוק והתחשבנו בדעת הרגולטורים. אם היינו נתקלים בהתנגדות הרגולטורים זה היה עוצר את החקיקה. לפי החוק, ערוץ זעיר יהיה פטור מדרישות השקעה. עשינו עבודה רצינית ביותר, העבודה על החוק ארכה יותר מ-60 שעות דיונים.

ח”כ איילת נחמיאס ורבין: “זה אירוע דרמתי בתחום התקשורת במדינת ישראל. אנחנו לא רוצים לסגור ערוצי טלוויזיה במדינת ישראל. האירוניה היא שהערוץ ניצל בזכות הערוץ הערבי, וכך גם הערוץ הערבי ניצל בזכות ערוץ 20. הדבר שהכי הפריע לי חוות דעת של היועמ”ש בנושא הבעלויות.

“משרדי הממשלה חזרו ואמרו שהם עומדים מאחורי המדיניות הקיימת. בעלות יחיד היא דבר מסוכן מאין כמוהו. אתם מאפשרים לערוץ להישען על בעלים אחד ויחיד. יש פה בעיה אמתית שלא טופלה. עשינו פה פשרות מאוד גדולות. התחושה היא שיותר מידי עשינו מה שמתאים להם. זה חוק מאוד מורכב ואנחנו לא מאושרים מהתוצאה”.

ח”כ איתן כבל יו”ר ועדת הכלכלה: “אני אתמוך בהצעת החוק. אם זה היה תלוי בי, הייתי מביא את ההצעה בדרך אחרת, בדרך המלך. ולא בהצעת חוק שהחלה בשורה אחת… אי אפשר להתייחס להצעה רק כהצעה בשביל ערוץ 20, בסופו של דבר היא נותנת מענה לערוצים בשפות, אבל גם לערוצי הברודקאסט. גם הצעת החוק הזו לא נותנת מענה לקשיים בשוק התקשורת הישראלי. עדיין ברור שאחד הערוצים הגדולים ייסגר”.

ח”כ שרו השכל, יוזמת הצעת החוק המקורית: “30 שנה מנסים שרים לפתוח את שוק התקשורת. הזהירו אותי ממלחמה מול גופי התקשורת. היו טלפונים ואיומים. כבר בקריאה הטרומית האשימו אותי שהוא נועד להציל רק את ערוץ 20. אני שמחה בזה וגם שהצלתי את הערוצים הייעודים בערבית ברוסית ואת ערוץ המוסיקה.

“תקשורת חופשית היא לא רק זכות וכלי לשעשוע אלא כלי לחופש ביטוי חופש יצירה וחופש עיסוק. אין מקום להתערבות וכפייה של המדינה בתכניו של ערוץ טלוויזיה. הציבור מצביע בשלט בעד יצירה ישראלית ולכן החוק לא יפגע ביצירה זו”.

ח”כ יואל חסון בקריאה: “את רוצה להיות פרשה 7000, 8000?”

יו”ר הוועדה המשותפת ח”כ יואב קיש: ” זה יום היסטורי. החוק הזה הוא משמעותי בהורדת הרגולציה. תפקידו להקל על כל השחקנים בשוק, נתונים אויר. אנחנו רוצים שאף ערוץ לא ייסגר. צריך שהעם ישלוט בשלט לא מישהו אחר”.

שר התקשורת איוב קרא: “זה יום חג לחופש הביטוי. לא אתן בתקופה שלי ערוץ משמאל או ימין שיביאו להחשכתו. הבטחתי וקיימתי”.

מערוץ 20 נמסר: “אנו מברכים את שר התקשורת, חה”כ איוב קרא, על תחילתה של מהפכה חשובה והכרחית לחיזוק חופש הביטוי והורדת רגולציה מעל שידורי הטלוויזיה. אנו מודים ליו”ר הוועדה המשותפת ח”כ יואב קיש, אשר יחד עם ח””כ איתן כבל, יוזמת החוק ח”כ שרן השכל וחברי ועדה נוספים, הוביל רצף דיונים מעמיקים ומקצועיים.

“בהתאם לחוק, אנו נרגשים להתחיל לעבוד במרץ על לוח שידורים חדש, אשר יכלול בין היתר שידורי חדשות, ונעשה הכל כדי לספק לצופינו תוכן עשיר, איכותי ומגוון ברוח מורשת ישראל והתרבות הישראלית”.

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות