לראשונה בהיסטוריה של הכנסת: פסק ההלכה אושר כחלק מהחוק

החוק שיאפשר פתיחת קברי ילדי תימן לזיהוי ועריכת בדיקה גנטית, אושר בלי מתנגדים • ח"כ קורן פרצה בבכי: "בשם כל עם ישראל – בבקשה עמדו לצידי. החוק הזה הוא דם ליבי" • פסק שכתבו הגר"ד לאו והרב יעקב רוז'ה מוטמע כחלק מהחוק • מקלב: אסור לשכוח את כבוד המת והנושא ההלכתי
אריה ריבקינד
ד' אדר התשע"ח / 19.02.2018 21:16

הצעת החוק של חברת הכנסת נורית קורן על פתיחת קברי קטינים יהודים יוצאי תימן, מזרח ובלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה – חוק פתיחת הקברים – עלה הערב (שני) לקריאה שניה ושלישית במליאה ועבר ברוב מוחץ של 52 חברי כנסת, ללא מתנגדים.

מטרת החוק היא לאפשר את חקר האמת בדבר מותם ומקום קבורתם של קטינים יהודים יוצאי תימן, מזרח ובלקן, שהודעה על מותם נמסרה בין השנים 1948 ו-1970 לבני משפחותיהם, אך לא התאפשר להם לזהותם ולהביאם לקבורה.

הצעת החוק קובעת הסדר, במסגרתו יוכלו בני משפחה – ילדים, הורים, אחים וילדי האחים – לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולבקש את פתיחת הקבר של יקירם ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה.

בחוק עצמו מוסדר כל ההליך הטכני ונקבע כי תנאי למתן צו פתיחת קבר הוא שהנסיבות העובדתיות של המקרה מעלות ספק בדבר זהות הגופה הקבורה באותו קבר.  רק אז יהיה רשאי השופט להורות, בצו, על פתיחת הקבר, הוצאת הגופה וביצוע בדיקה גנטית לקשרי משפחה.

ההסדר שבהצעת החוק נוגע גם בסוגיות הלכתיות הקשורות לכבוד המת ולכן בחוק אף מוטמע – לראשונה בהיסטוריה של הכנסת – פסק הלכה כחלק מחוק מדינה, שנחתם על ידי הרב הראשי הגר”ד לאו ויושב ראש הוועדה לכבוד המת, הרב יעקב רוז’ה.

בנאום התייחסה חברת הכנסת קורן לעזרתו ולתמיכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואמרה: “אני מודה לראש הממשלה שהסמיך אותי לחקור את הנושא וליווה אותי בכל שלבי הדרך. בלעדיו לא הייתי עומדת כאן היום והפרשה לא הייתה מקבלת את התאוצה שהובילה להצעת החוק.”

לאחר פירוט הפן הטכני והמשפטי של החוק הוסיפה חברת הכנסת קורן בדמעות: “אני מאוד שמחה ונרגשת להביא לאישורכם את הצעת החוק הזו ומבקשת את תמיכתכם המלאה לצורך אישורה בקריאה השניה והשלישית. החוק הזה נכתב מדם ליבי.

בעצם, אתם יודעים מה? החוק הזה הוא דם ליבי. הוא דם ליבן של כל האמהות והאבות שהטראומה ריחפה מעל ראשם וליוותה, לא רק את חייהם, אלא את חיי הדורות הבאים. דמיינו את עצמכם גדלים לאמא שחייה נלקחו ממנה, שהיקר לה מכל – לא מת, לא ברח, אלא פשוט נעלם כלא היה.

ללא מסמכים, ללא תיעוד. רגע ישנו ורגע כבר לא. דמיינו את עצמכם גדלים בבית שבו מתייפחים מבוקר ועד ליל. דמיינו את עצמכם, בדיוק כמו שאתם – גדלים, רק שאחיכם או אחותכם פשוט נמחקו מחייכם.

מאות ואלפים לא צריכים לדמיין. הם חיו את זה, הם חיים את זה.  החוק הזה הוא חובתנו המוסרית. החוק הזה הוא הצעד הראשון לתיקון. בשמם, בשמי, בשם כל עם ישראל – בבקשה, עימדו לצידי היום.”

ח”כ אורי מקלב עמד בדבריו במליאת הכנסת על חשיבות שמירת כבוד המת וההלכה בחוק. לדבריו,  “מאחורי חוק זה עומדים לא רק אותיות ומספרים אלא אנשים ומשפחות שעברו דברים קשים מאוד בתקופות עברו. צריך להחזיר את האימון לאנשים האלה”, אמר מקלב – והוסיף: “יש חשיבות גדולה לאמירה הממשלתית בנושא הזה, חזקה על המת שישתכח מהלב, אך אירועים אלו לא נשכחו מהמשפחות.

“לצד זה אסור לנו לשכוח את כבוד המת והנושא ההלכתי סביב פתיחת הקברים. אנחנו נמצאים היום במקום אחר, קול הילדים הללו זועק מהאדמה ונביא סוף לפרשיה כאובה זו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות