כולם יוכלו לא לעבוד בשבת I פורר: “ביצעת מחטף”. גפני: דת? אתם נגד

בתום דיון סוער, אישרה ועדת הכספים הצעת חוק של עליזה לביא ומיקי זוהר שיאפשר לעובדים - גם חילונים, שלא לעבוד ביום המנוחה • המתנגדים: החוק יבריח חברות בינ"ל • ועדת שרים בראשות ראש הממשלה תוכל לאשר למפעלים בעלי היתר מיוחד להמשיך לעבוד ולהעסיק עובדים
אריה ריבקינד
ד' אדר התשע"ח / 19.02.2018 19:45

בתום דיון סוער במיוחד, אישרה היום (שני) ועדת הכספים הצעת חוק שתאפשר לעובדים לסרב ביום המנוחה התואם את דתם – גם אם הם לא דתיים.

לפי הצעת החוק שאושרה בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, עובד יוכל לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי לפי דתו, גם אם לא הצהיר שהוא דתי וגם אם עד היום כן עבד באותו יום מנוחה.

במסגרת הנוסח אותו אישרה הוועדה – ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, שיהיו חברים בה גם השר לשירותי דת ושר העבודה והרווחה, תדון בפניות של מפעלים וחברות שיבקשו מטעמים מיוחדים לאפשר להם להמשיך לפעול גם בימי המנוחה ולהעסיק עובדים.

הדיון היה סוער מאוד וחברי ועדה מסיעות שונות התעמתו ביניהם על הצעת החוק.

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת עליזה לביא מיש עתיד, מיקי זוהר מהליכוד, ואליהם הצטרפו חברי כנסת מסיעות שונות – ביניהם: מיכל בירן מהמחנה הציוני, יעל גרמן ומיקי לוי מיש עתיד, אורן חזן מהליכוד, רוברט אילטוב מישראל ביתנו, בצלאל סמוטריץ’ מהבית היהודי, מאיר כהן מיש עתיד ויוסי יונה ואייל בן ראובן מהמחנה הציוני.

התנגדו להצעה, חברי הכנסת: עודד פורר מישראל ביתנו, רועי פולקמן ומירב בן ארי מכולנו.

יוזמי ההצעה, ח”כ עליזה לביא ומיקי זוהר, טענו ש”המצב החוקי שנמשך מאז שנות ה- 50′ פוגע בזכות יסוד של כל אדם ליום מנוחה וגורם לעובדים רבים להגיש תצהירים כוזבים על-כך שהם דתיים בעוד הם אינם כאלה”.

מנגד, טענו המתנגדים, כי התיקון המוצע לחוק, יש בו כדי להבריח מכאן חברות ומפעלים בינ”ל וכן כדי לפגוע באטרקטיביות של מדינת ישראל מבחינתן של חברות ששוקלות אם לעבור לכאן אם לאו.

יוזמת ההצעה, ח”כ עליזה לביא: “במצב כיום, בחוק במדינת ישראל מעוגנת אפליה אבסורדית בין דתיים וחילונים בכל הקשור ליום מנוחה שבועי. מדובר בתיקון היסטורי המכיר בכך שהשבת שייכת לכולם, וכי אין להבחין בין מי שמדקדק בתרי”ג מצוות ומי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני”.

לביא הוסיפה: “כוחה של ההצעה הוא בכך שאינה פוגעת ואינה כופה דבר על אף אחד, אלא מאפשרת את הבחירה לעובד. בין אם מטעמי דת, ובין אם משיקולים סוציאליים ואחרים, ההצעה תאפשר לכל אדם החפץ בכך לבחור שלא לעבוד בשבת, מבלי להיבדק בציציות ומבלי לחשוש מפיטורים. מקווה מאוד שנשלים את תיקון החוק כבר במושב הנוכחי.”

 מיקי זוהר: “החוק נועד לאפשר חופש בחירה לכל אזרח. אין חוק דמוקרטי מזה ואין יהודי מזה. החוק נועד להגן בעיקר על העובדים החלשים שמקבלים שכר גלובלי ואינם מקבלים תוספת שבת, הם אלה שבאים לעבודה בשבת מכורח ולא מרצון. לפי החוק, מי שירצה לעבוד יעבוד ומי שלא ירצה לעבוד ביום המנוחה יוכל להישאר בבית. אין סכנה לסגירת מפעלים ומי שאומר זאת זורה חול בעיני הציבור. במקרים חריגים יש ועדה מיוחדת במשרד העבודה והרווחה לשם כך”.

ח”כ עודד פורר מישראל ביתנו המתנגד להצעה: “החוק הזה הוא רע. אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית והחוק הזה פועל כבר עשרות שנים, וניתן פיצוי למי שעובד בשבת. בסוף לא יתכן שניכנס לקרביים של בעליי עסקים. עוד מעט נביא לכאן תלושי שכר שייבדקו על ידי חברי כנסת. אם רוצים, יש לאכוף את החוק הקיים ולהגדיל קנסות על מעסיקים שמפרים את החוק ולא מתגמלים בגין עבודה בשבת.

“אנחנו חיים בעולם שהאבטלה במדינת ישראל נמוכה מאוד – 4%, והתעשייה מתלוננת שחסרים לה עובדים, אז הם לא יקבלו עובדים על בסיס זה. בהקשר של סגירת המפעלים, בשיחות עם תעשיינים, לא ייסגרו, אבל לא נפתחים פה מפעלים בגלל הסיבות האלה”.

ח”כ רועי פולקמן מכולנו: “במתכונתו הנוכחית זהו חוק מיותר ומזיק. רגולציה קיצונית שתרחיק עסקים בינלאומיים”.

ח”כ זוהר: “מבין שכשהשבת מונחת על השולחן זה גורם לאנשים לקפוץ ומיד נלחמים נגד. החוק הזה מביא חופש בחירה לעובד ואין מוסרי מזה, אין דמוקרטי מזה, אין יהודי מזה, אין נוצרי מזה ואין מוסלמי מזה. בנוסף, כרגע בשטח, עובדים שמתוגמלים כראוי מגיעים בגלל הכסף, צר לי על זה. מקבלי 150%, 200%, אז הולכים בגלל הכסף, צר לי עליהם. אני אישית לא הייתי עובד בשבת גם תמורת כסף רב”.

משנה למנכ”ל משרד הכלכלה, נעמה קאופמן: “משרד הכלכלה מתנגד להצעת החוק ולכל הפחות דורש ששר הכלכלה יהיה חבר בוועדת השרים שתדון במקרים ובבקשות מיוחדות של חברות ומפעלים שמבקשים לעבוד בשבתות. קאופמן איימה: “מפעלים לא יגיעו לארץ ויש למעלה מ-450 מפעלים קטנים כיום, שיש להם היתרים וייפגעו מהחוק. אנחנו לא רוצים לדחוק מפה חברות בינ”ל”.

נציגת משרד המשפטים, איה דביר, אמרה: “יש השלכות כבדות משקל על שינוי הרגולציה בתחום. לא בטוח שנכון שוועדת השרים תהיה זו שתאשר את הבקשות של מפעלים וחברות”.

מנכ”ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל: “הבעיה בפגיעה באטרקטיביות של המשק הישראלי ומשיכת השקעות גלובליות. מעט מאוד אנשים יבקשו לא לעבוד אבל הבעיה במה שהחוק משדר. יושבים עורכי דין ומומחי רגולציה ובודקים את הרגולציה במדינת היעד ואז יסיטו השקעות מכאן למדינות אחרות. אני מבקש להחריג כ- 400 מפעלים שעובדים בשבת”.

יו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, הסביר: מלכתחילה, מדובר בחוק שכבר עבר קריאה ראשונה ונדון בעבר בוועדת עבודה ורווחה של הכנסת, אלא שיוזם החוק, ח”כ מיקי זוהר, כיו”ר ועדת הכנסת, ביקש אחרי הקריאה הראשונה להעביר את החוק לדיון בוועדת הכספים. אני אישית לא חתום על החוק הזה, אבל בהחלט מסכים עם מה שעומד מאחוריו. מי שיזמו אותו הם בעיקר חברי כנסת חילונים מסיעות שונות, רובם לא מהקואליציה”.

גפני הוסיף: “התברר לי שאנשים דתיים לא מתקבלים לעבודה בגלל עובדת היותם דתיים. כשאני רואה את הלחצים שהמפעלים מפעילים על משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה זה אומר דרשני, כי יש חשש שהרבה אנשים חילונים יבקשו שלא לעבוד בשבת ואז הטענה היא שהרבה מפעלים ייסגרו. אלא שיש לכך תשובה, יש את ועדת השרים והצעת החוק גם לא פוגעת בהגדרות הקיימות בחוק מי הם החריגים שכן עובדים, גופי ביטחון, ביטחון המדינה, ביטחון הציבור, רפואה וכד’. מי שדתי צריך להצהיר ואם איננו דתי ולא רוצה לעבוד בשבת רשאי שלא לעבוד בשבת”.

לפני ההצבעה, גפני סיכם: “לא מפלגות דתיות הציעו את הצעת החוק הזו, אני אישית לא חתום עליו ויש מי שכועס עליי על-כך. זו הצעה חילונית לדאוג לציבור חילוני”.

חברי הכנסת פורר ופולקמן ניסו למנוע את ההצבעה, אך הדבר לא עלה בידם והגישו ‘רביזיה’ (-בקשה להצבעה חוזרת) תחת מחאה.

ח”כ פורר הטיח ביו”ר הוועדה גפני, כי “ביצע מחטף בהעלותו של ההצעה להצבעה מבלי להשלים את הדיון”.

גפני השיב לו: “אצלכם יש שיטה, מה שקשור לדת אתם נגד”.

ההצבעה החוזרת על הצעת החוק צפויה להתקיים בימים הקרובים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות