הקייסים האתיופים יוכרו כמנהיגים רוחניים, ומעמדם יושווה לרבנים

אחרי שבשנה האחרונה איימו קייסים וחברים בעדה האתיופית בשביתות רעב: הקייסים יוכלו להעניק שירות במועצות הדתיות - ולא רק לבני העדה • ימונו 20 רבנים אתיופים ובחמש השנים הקרובות יתווספו תקנים • דורשים לאפשר להם גם להשיא זוגות - אך הדרישה הזו עדיין נמצאת בדיונים
יוסף גרינבוים
ד' אדר התשע"ח / 19.02.2018 14:14

ועדת השרים לקידום שילובם בחברה הישראלית של העולים מאתיופיה החליטה היום (שני) להכיר בקייסים כמנהיגים רוחניים ולקבע את מעמדם.

על פי ההחלטה, הקייסים יוכלו להעניק שירות במועצות הדתיות לכלל הציבור, ולא רק לבני העדה האתיופית. בנוסף, ימונו 20 רבנים אתיופים ובחמש השנים הקרובות יתווספו תקנים של קייסים.

ההחלטה מביאה לסיומו מאבק בן עשרות שנים בדרישה שהמדינה תכיר באנשי הדת של העדה האיתיופית, שמעמדם לא היה מוגדר.

הדרישה הייתה להכיר בקייסים כשווי ערך לבעלי תואר רבנות, לשלם להם שכר המקביל לשכר רבנים, ולאפשר להם להשיא זוגות.

הדרישה האחרונה עדיין נמצאת בדיונים.

בנוסף להכרה בהיותם יהודים, דרשו בני הקהילה גם הכרה בתורתם ובהשקפתם ההלכתית לאורך 2,500 שנות גלות באתיופיה.

בשנה האחרונה איימו הקייסים וחברים בעדה האתיופית בשביתות רעב.

ההחלטה שהתקבלה היום היא תוצאה של הדיברות בה פתחו עם הממשלה, והובלה על ידי משרד ראש הממשלה ושר הדתות דוד אזולאי ומשרדו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור ההחלטה ההיסטורית שמסדירה את מעמדם של הקייסים: “ההסדרה הזאת הייתה צריכה להתבצע כבר מזמן, ואני שמח שיש לנו הזדמנות לעשות אותה עכשיו”.

השר לשירותי דת ח”כ דוד אזולאי אמר:” מדובר בהחלטה היסטורית שעושה צדק עם בני העדה האתיופית. ומביאה לקיצה מאבק של 40 שנה בנושא. אני שמח שהמשרד לשירותי דת בראשותי מהווה חלוץ ופורץ דרך בנושא. קליטת יהודי אתיופיה”.

מנכ”ל המשרד לשירותי דת עו”ד עודד פלוס אמר: “הודות לעבודת המשרד לשירותי דת ולצוותים המקצועיים אנחנו זוכים לברך היום על המוגמר החלטת הממשלה שמכירה במעמדם של הקייסים היא תוצאה של הידברות בין המשרד לשירותי דת משרד ראש הממשלה והקהילה האתיופית החשובה”.

מנכ”ל המשרד ציין:” ליהדות אתיופיה יש עבר מפואר בן 2500 שנה. והחברה בישראל היא מהווה פסיפס של תרבויות. היום אנו מעניקים הכרה לא רק כספית אלא ערכית תרבותית לקהילה המפוארת.”

כפי שדווח בחרדים 10, לפני כחודש נבחר הרב ראובן וובשת לכהן כרבה הראשי של העדה האתיופית בישראל.

הרב וובשת, בן 47, תושב נתיבות, נולד באתיופיה ועלה לישראל בגיל שנתיים עם משפחתו. הוא בוגר הישיבה התיכונית ‘אור עציון’ במרכז שפירא, וישיבת ההסדר ימית. בשנת 1989 התגייס לצה”ל ושירת כלוחם בחטיבת גולני ובהמשך עבר קורס קצינים בבה”ד 1 אותו סיים בהצטיינות.

עם שחרורו מצה”ל בתפקיד רב צבאי, למד בכולל ‘רב פעלים’ והיה לתלמידו המובהק של הרב יורם ארבג’ל זצ”ל, ובמקביל החל לעסוק בחינוך והוראה. הוא נישא לרבנית עפרה, תושבת נתיבות, ויחד הקימו את ביתם המשמש ככתובת לבני העדה.

פעילותו בקרב בני העדה האתיופית במשך השנים זיכתה אותו לפני כשבועיים בתואר יקיר העיר נתיבות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הקייסים יפסקו לכל הציבור? לפי איזו פסיקה הם הולכים?
    19/02/2018 14:53
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. לפי הרבה רבנים הם כלל לא יהודים אלא צאצאי מלכת שבא הקרובים ליהדות