כך עקצה כנופיה מרמאללה חברות ואזרחים ביותר מ-7 מיליון שקלים

המשטרה חשפה כנופיה מרמאללה שעקצה חברות ואזרחים ישראלים במיליוני שקלים • הם לא בחלו בכלום: ציוד רפואי, חקלאי, למסעדות, צעצועים, יינות, מכשירי חשמל, תכשיטים, ואפילו גורי כלבים וכבשים • שניים מהחשודים 'נשלפו' על ידי הימ"מ מרמאללה • כעת המשטרה מגוללת איך פעלו
חיים טוויל
ד' אדר התשע"ח / 19.02.2018 11:56

כוחות מיוחדים של משטרת פעלו בחודש שעבר ברמאללה מספר פעמים ועצרו חברי כנופיה פלסטינית שביצעו מעשי הונאה בהיקף של כ-16 מיליון שקל.

המעצרים בוצעו לאחר פעילות חקירה ממושכת בה נחשפו כ-250 מקרים שונים של הונאה וניסיונות הונאה בסכומים של אלפי עד מאות אלפים שקלים כל אחד.

הקורבנות למעשי ההונאה היו אזרחים ישראלים פרטיים שפרסמו מודעות למכירה ‘יד שניה’, וחברות המוכרות ציוד או סחורות.

מחקירה מקצועית ואינטנסיבית עלה, כי החוליה היתה מאתרת ספק ישראלי – בעל חברה המוכרת ציוד או אדם פרטי שמוכר ציוד ‘יד שניה’ – יוצרת איתו קשר, מתמקחת על המחיר ולבסוף סוגרת עיסקה. ברוב המקרים העסקאות נסגרו בזמנים בהם הבנקים לא היו פעילים.

בהמשך היו שולחים חברי החוליה נהג מונית או משאית. המוביל היה מוסר  לספק המחאה בנקאית או אישור העברה מזויפים – ובתמורה היה מקבל את כל הסחורה או חלק מהסחורה. עד שהקורבן היה מגלה כי ההמחאות או אישור העברה מזויפים, הסחורה הייתה כבר מועברת לחברי החוליה ואלו היו מוכרים אותה לסוחרים ברשות הפלסטינית.

מהחקירה עלה כי שווי הסחורות שהגיעו לידי החוליה היו בשווי של מעל 7 מיליון ש”ח.

הסחורות היו שונות ומגוונות: ציוד רפואי, ציוד חקלאי, ציוד מחשוב, ציוד למסעדות, ציוד הגברה, כלי רכב, צעצועים, יינות, ציוד בניה, מכשירי חשמל, תכשיטים, כלי עבודה ואפילו בעלי חיים כגון גורי כלבים וכבשים.

במהלך פעילות החקירה, תוך שחוקרי המשטרה עוקבים אחר פעילות החשודים ונעזרים באמצעים טכנולגים מתקדמים, הם נחשפו לניסיונות הונאה נוספים.

חוקרי המשטרה פנו לקורבנות והזהירו אותם שלא ליפול בפח, וכך סיכלו קרוב ל-100 ניסיונות הונאה של אנשים פרטיים וחברות, בהיקף כספי מצטבר נוסף של מיליוני שקלים.

החוליה מנתה מספר אנשים שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר: אחד מאתר את הקורבנות, אחר מנהל את ההתקשרות עימם בעברית, ואחד היה אחראי על זיוף האישורים, ההמחאות ותעודות הזיהוי.

החוליה הפעילה מספר מובילים. חלקם לא ידעו על פעילות החוליה וחלקם ידעו על פעילות החוליה ואף זכו לבונוסים, בניהם שלושה חשודים ישראלים: שני נהגי מוניות ונהג משאית אשר אספו את הסחורות והעבירו אותם לתחומי הרשות.

כן הפעילו נהגים פלסטנים שלקחו את הסחורות והובילו אתם מהמעברים ובתוך הרשות.

צ\'קים

צילום: דוברות המשטרה

במסגרת המעצרים ברמאללה נעצרו שני חשודים תושבי רמאללה: עבד אלכרים אלדיק בן 45 וחמזה עבו עבסה בן 37,חשוד שלישי אשר זהותו ידועה, גם הוא תושב רמאללה, טרם נעצר.

כן נעצרו נחקרו שלושת המובילים הישראלים – בן 36 מרמלה, בן 38 מראשל”צ, ובן 60 מראש העין. הם שוחררו והחקירה בעיינם נמשכת.

המשטרה מציגה קצת הדוגמאות שנחקרו במסגרת 250 תיקי החקירה שנפתחו כנגד חברי החוליה:

▪ במקרה אחד החוליה עקצה תושב ירושלים ורכשה ממנו גורי כלבים בשווי 6,200 שקלים, תוך כדי ששילמה לו באמצעות המחאה מזויפת מבנק הדואר.

▪ במקרה אחר החוליה עקצה חברה מחיפה כשהיא רכשה ממנה מכשיר להסרת שיער בשווי של 40,000 ש”ח, תוך כדי ששילמה לו באמצעות המחאה מזויפת של בנק מרכנתיל דיסקונט והציגה ת.ז של תושבת הצפון שאינה קיימת.

▪ תושב קלנסוואה נעקץ כאשר רכשה ממנו כבשים בשווי 27,000 שקלים בהמחאה בנקאית מזויפת של בנק הדואר.

▪ חברי החוליה סגרו עיסקה עם אשה שמכרה את תכשיטיה בשווי 100,000 שקלים באמצעות אתר אינטרנט בשל קשי כלכלי. נהג מונית הגיע לאזור מגוריה, העביר לרשותה שתי המחאות בנקאיות, קיבל לידיו את התכשיטים וכאשר אותה אישה הגיעה לפדות את ההמחאות הובהר לה כי מדובר בהמחאות מזויפות.

▪ במקרה אחר עקצה החוליה בעל חברה לשיווק חשמל כשרכשה ממנו ציוד בשווי 113,000 שקלים ושילמה לו באמצעות המחאה מזויפת של בנק הדואר.

▪  חברי החוליה רכשו דשן מחברה שמספקת דשן בשווי 222,000 שקלים ושילמו עבור הדשן באמצעות צילום העברה בנקאית מזויפת לבנק הדואר.

▪ מתושב רעננה רכשו קלנועית בשווי 12,000 שקלים והציגו לו צילום של העברה בנקאית מזויפת.

▪ מבעל מסעדה באזור יוקנעם רכשו ציוד מסעדה בשווי של 10,000 ש”ח ושילמו לו באמצעות צילום העברה בנקאית לבנק הדואר והצגת ת.ז. של תושב ירושלים ליצירת אמינות.

משטרת ישראל קוראת לציבור, בדגש על אנשים פרטיים המוכרים ציוד יד שניה באתרי אינטרנט, שלא להעביר סחורה או חלק ממנה מבלי שווידאו כי ההמחאה תיקנית או שהעברה הכספית כבר בוצעה עוד בטרם העברת הסחורה. “מעשי ההונאה עלולים למוטט כלכלית עסקים, משפחות ויחידים. נחשפנו למקרים של מכירת ציוד על ידי אנשים פרטים אשר מבוצעת כאמצעי אחרון בשל מצוקה כלכלית ובנפילה למקרה הונאה – מצב זה קשה שבעתיים”.

במשטרה מציינים כי הם פועלים במגוון דרכים, גם במישור הגלוי וגם במישור הסמוי, כנגד עברייני רכוש ומשתמשת בכל האמצעים הטכנולוגים העומדים לרשותה – בדגש על עבירות רכוש בהם אדם עשוי למצוא עצמו נופל כלכלית בן לילה. לצד זאת, מדגישים במשטרה, קשה מאד להחזיר את הגלגל לאחור, לאחר מקרים מסוג זה. “אנו קוראים לציבור להיות ערניים ולהבטיח את קבלת התמורה טרם מסירת הסחורה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חמסה עבו עבסה
    19/02/2018 12:21
    צביקה
  1. וואלה
    אני מכיר את אבא שלו אבו חמדה