רה”מ הפולני: “היו פושעים יהודים בשואה” • ח”כים: “דבריו מחליאים”

נתן פרל
|
ב' אדר התשע"ח / 17.02.2018 20:03
מתאוש מורביצקי השווה בין פולנים שסייעו לנאצים לבין משתפי פעולה יהודיים בתקופת השואה: “לנאצים היו משתפי פעולה פולנים כשם שהיו משתפי פעולה יהודים” • לפיד: “אנטישמיות מהסוג הישן והרע” • גבאי: “ראש ממשלת פולין מדבר כמו אחרון מכחישי השואה”

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, השמיע היום (שבת) התבטאות מעוררת מחלוקת, כאשר השווה בדבריו בין מעשי פולנים בתקופת השואה לבין מעשי יהודים.

היה זה בתגובה לשאלת העיתונאי הישראלי רונן ברגמן בכנס הביטחון הבינלאומי במינכן: האם פולין מתכוונת להעניש את מי שיטיל על הפולנים אשמה בביצוע מעשי הפשע.

ברגמן שאל על “חוק ההכחשה” האוסר את השימוש בביטוי “מחנות השמדה פולניים”, ואוסר לייחס לעם הפולני אחריות לפשעי השואה.

ברגמן סיפר על אמו ניצולת השואה, ועל סיפור הישרדותה. “אם אספר את הסיפור שלה בפולין אהיה פושע” – אמר העיתונאי הישראלי. “מה אתה מנסה לעשות? אתה מושך עוד אש לעניין”. דבריו של ברגמן זכו למחיאות כפיים מהקהל באולם.

בתגובה ענה ראש ממשלת פולין: “כמובן שלא יהיה על זה עונש. זה לא יהיה פלילי לומר שהיו פושעים פולניים, כמו שהיו פושעים יהודים, כפי שהיו פושעים רוסים ואוקראינים. לא רק פושעים גרמניים”.

הוא הוסיף כי החוק נועד למנוע את הטלת האשמה על פשעים שביצעו הנאצים בפולין הכבושה במהלך מלחמת העולם השנייה, על ממשלת פולין באותה תקופה.

התבטאותו המקוממת של ראש ממשלת פולין, עוררה כמובן מיד תגובות חריפות במערכת הפוליטית.

נתניהו, שנמצא במינכן, הגיב במוצ”ש: “הדברים של ראש ממשלת פולין כאן במינכן מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם”.

לפיד האשים: “אמירתו של ראש ממשלת פולין היא אנטישמיות מהסוג הישן והרע. הפושעים אינם הקורבנות. מדינת היהודים לא תתן להאשים את הנרצחים במותם. אני קורא שוב לראש הממשלה להחזיר מיד את השגרירה לישראל”.

יו”ר המחנה הציוני אבי גבאי טען כי ראש ממשלת פולין מדבר כמו אחרון מכחישי השואה. “דם מיליוני היהודים זועק מתוך אדמת פולין על עיוות ההיסטוריה והבריחה מאשמה. יהודים נרצחו בשואה ופולנים לקחו חלק פעיל ברציחתם. על ממשלת ישראל להיות פה למיליוני הנרצחים ולגנות את דברי ראש ממשלת פולין בחריפות”.

יו”ר האופוזיציה, ח”כ יצחק הרצוג, אמר כי הוא מזועזע.”דבריו של ראש ממשלת פולין מזעזעים ומקוממים והם מגיעים כחלק מקמפיין מאורגן ומתוזמר של מנהיגי פולין שמעוות במכוון את ההיסטוריה למטרותיהם. על ישראל לפתוח בקמפיין נגדי תקיף ונחוש בעולם כולו עד שהפולנים יחדלו מהקמפיין המחליא הזה ויבינו את חומרת מעשיהם”.

ח”כ עמיר פרץ היה אף בוטה יותר וכינה את הדברים: “מחליאים וחסרי אחריות”.

פרץ התריע: “דברים אלה סוללים את הדרך למכחישי שואה ואולי עוד יתנו השראה לקולות חולניים עוד יותר שיאשימו את היהודים בהתאבדות קולקטיבית של שישה מיליון. אסור לתת לדברים שכאלה להיאמר ללא תגובה חריפה”.

חברת הכנסת ציפי לבני שנכחה באירוע: “כמו שהיה מרגש לשמוע את רונן ברגמן מספר את סיפורו האישי לראש ממשלת פולין, כך היה מזעזע לשמוע את התגובה של ראש ממשלת פולין שמשווה את הקורבן לאלה שהשתתפו באופן פעיל בשואת העם היהודי.

“אני מאד מקווה שהמחיאות כפיים שהיו באולם אחרי שרונן ברגמן סיים את דבריו העבירו לראש ממשלת פולין מסר, שזה יותר מאשר אנחנו הישראלים היהודים שחושבים שמה שהם עשו הוא בלתי נסבל”.